Chingu Een belangrijk voordeel van het systeem van Chiapas is dat het ook nog eens bijzonder weinig energie verbruikt gezien er geen zware pompen aan te pas komen. Bijkomend voordeel is dat de goot ook niet een beetje naar beneden hoeft te lopen. Elke "verdieping" is zijn eigen waterbuffer en het water blijft rond gaan binnen diezelfde verdieping. Ook praktisch met onderhoud: Alleen de betreffende verdieping kan worden leeg gelaten, wat weer minder hervullen betekend na de beurt.
Nadeel van het systeem van Chiapas is de dubbele kettinglift. Die zorgt voor enorm veel storingen. Ik kan me voorstellen dat bij een volgende installatie dat niet meer gebruikt word en men kiest voor een combinatie van banden (om op de ketting te komen) en een enkele kettinglift. Verloopt misschien iets minder soepel, maar blijkbaar wel betrouwbaarder.
Een Rocking Boat is overigens aardig nat en ik weet niet hoeveel je daar aan kunt afstellen zonder dat het een aanzienlijke impact heeft op je rit-ervaring. Zeker voor het gedeelt waar je raftend doorheen gaat.. Ik vind het nu al behoorlijk illusie-brekend dat voor een blockbrake in dat stuk de track (blijkbaar) even boven het water uit moet steken.