De reacties in dit topic heb ik even laten liggen, omdat ik niet meteen wist wat ik ervan moest vinden. De reclame zelf vond ik, toen ik hem de eerste keer zag, sterk. Ik herkende direct de knipoog naar Banksy en andere veilingen. Bovendien hoort een Halloween-reclame juist een zekere mate van gruwel op te roepen: het evenement draait nu eenmaal om spanning, schrikeffecten en de dood, ook al komt dat laatste helemaal niet terug in de oorspronkelijke betekenis van Halloween.
Heel wat jaren geleden heb ik zelf nog als scare-actor gewerkt en dat was een fantastische tijd. Ja, ook toen liepen we rond met “verschrikkelijke” wonden, kettingzagen en werden vrouwelijke acteurs opgesloten om in het doolhof de longen uit hun lijf te gillen.
Toch begrijp ik de ophef wel, zeker gezien wat er de afgelopen week allemaal in het nieuws kwam. Daardoor is opnieuw aandacht ontstaan voor een onderbelicht maatschappelijk thema: ongelijkheid. Dat gaat verder dan alleen de tegenstelling tussen mannen en vrouwen of kwesties als femicide en racisme. Het is belangrijk dat er vaker kritisch gekeken wordt naar maatregelen en of niemand daar onevenredig onder lijdt.
Tegelijkertijd kunnen discussies soms ook doorschieten. Denk aan de ophef rond oude beelden van Jan Pieterszoon Coen of de VOC, of aan de Efteling die het logo van de Vliegende Hollander gaat aanpassen. We kunnen de geschiedenis niet veranderen door beelden weg te halen. Slavernij is naar onze huidige maatstaven verwerpelijk, en helaas nog steeds een realiteit in sommige delen van de wereld. Dat we er nu recht aan proberen te doen, is goed. Maar destijds was het onderdeel van de tijdsgeest en speelde het een rol in het grootmaken van Nederland. Dat heeft bijgedragen aan de welvaart waarvan wij nu, ook de nazaten van tot slaaf gemaakten, profiteren.
Ruim vijfentwintig jaar geleden al was er veel ophef over agressie in videogames. Toch behoren shooters nog altijd tot de populairste genres. Het is niet bewezen dat ze bijdragen aan schietincidenten of toenemende agressie, net zomin als dat ze misschien juist een uitlaatklep vormen voor mensen die anders in de knoop raken. Misschien hebben ze zelfs dingen voorkomen. Wie zal het zeggen?
Een discussie is zelden zwart-wit, al lijkt dat hier vaak wel zo gevoerd te worden. Ik denk niet dat deze reclame bijdraagt aan femicide. Het is overduidelijk fictie, net als zoveel horrorfilms en thrillers. Als je alles wat ook maar in de buurt komt direct weghaalt, loop je het risico dat het probleem juist onderbelicht blijft. Juist door dit soort thema’s, al dan niet verpakt als entertainment tijdens Halloween of in een horrorfilm, zichtbaar te houden, blijft er ruimte om maatschappelijk de discussie te voeren.