De temple of the night hawk heeft dit jaar een renovatie gehad. ( vind het zelf helaas een mislukte renovatie )

In hetzelfde gebouw zit natuurlijk ook de hollywood tour. Die ik toch bij ieder bezoek aan phantasialand even meepak. ( net zoals de geister rikscha ) Helaas is me dit jaar opgevallen dat de hollywood tour enorm achteruit gaat. Het is natuurlijk een oudere attractie die ook niet goed meer is. alhoewel ik het ook wel weer wat vind hebben. Ik vind de eerste scene met de waterval onwijs leuk. En king kong is nog steeds indrukwekkend. Wat denken jullie dat er met deze darkride gaat gebeuren? zal die ook een renovatie krijgen zoals de temple of the night hawk? of denken jullie dat hij de komende 3/4 jaar zo blijft? wat ik me haast niet kan voorstellen.

Hollywood Tour is een beetje een verwaarloosde attractie en dat is doodzonde. Interessant genoeg lijkt er in de wintermaanden toch vaak aan te worden gesleuteld. Zo is begin dit jaar de lang defect geweest zijnde tweede haai in de scène van Der weiße Hai gerepareerd, en is twee jaar terug het volledige lichtplan vernieuwd. Ik geloof dat er momenteel zelfs geen grote storingen zijn maar het moge duidelijk zijn dat de attractie betere tijden heeft gekend.

Al eerder zijn scènes in Hollywood Tour vervangen (ik neem aan dat je dat bedoelt met renovatie) en dat is allemaal niet zo geslaagd als je het mij vraagt. Phantasialand is niet bepaald een kei in rethemes (zie Temple of the Night Hawk, Race for Atlantis en als meer recent voorbeeld, Crazy Bats) en eigenlijk is dat bij een darkride sowieso geen beginnen aan, tenzij je er bakken met geld voor over hebt. Dat zie ik PHL niet doen gezien de leeftijd en status van het gebouw en deze ride(s), en het is zou vele malen logischer zijn als het geheel binnenkort wordt vervangen door iets meer van deze tijd, iets waar Phantasialand wél goed in is, hoe zonde ik dat ook vind van de klassiekers.

Bovendien, wat zou je willen zien als vervangend thema voor HT? Het park lijkt met de verwijdering van de Night Hawk geen interesse meer te hebben in het in stand houden van het Wuzen gebied en traditionele darkrides in het algemeen zijn uit de mode geraakt in Brühl. Misschien is virtual reality brillen met clipjes van Hollywood films wel een oplossing voor de Tour? :')

Marvin heeft de titel veranderd naar Hollywood Tour in Phantasialand .

Ik denk dat we vrij zeker kunnen stellen dat deze attractie in de toekomst het veld zal gaan ruimen voor wat nieuws. Net zoals dat gebeurt is met de Silvermine, 1001 Nacht Gondelbahn, etc. Iets wat ik ergens wel jammer vind. Hoe tof die nieuwe attracties waarmee Phantasialand ons de laatste jaren mee om de oren slaat ook zijn, die oude rides hadden wat bijzonders. Ergens anders op het forum schreef ik het ook al. Misschien zijn ze zo slecht dat ze goed worden, misschien is het een enorm nostalgisch gevoel voor oude meuk.

Feit blijft dat ze wel veel karakter en sfeer hebben en ondanks dat ze ook niet altijd de liefde krijgen die ze verdienen blijf ik ze graag bezoeken. Maar misschien is ook dat wel deels een gevolg van de wetenschap dat elke rit de laatste kans kan zijn om deze rides mee te pakken.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Inderdaad, eens met Marvin . Al moeten we hierbij echter wel ook opmerken dat dat nog wel wat jaren gaat duren denk ik, zoals nu ook FLY al vele malen langer duurt dan gepland.

Het is bekend dat Phantasialand het complex van Crazy Bars en Hollywood Tour plat wilt gooien en er een tweede Wuze-hal wilt bouwen. Althans, dat was het idee. Bij de bouw van Wuze Town zijn al verbindingsmogelijkheden aangebracht naar deze nieuwe hal. Deze plannen zijn echter al ruim 18 jaar oud en persoonlijk vind ik dat Phantasialand vanaf Deep in Africa Hun niveau in thematisatie een stuk hoger heeft gelegd dan Wuze Town.

Ik ben ervan overtuigd dat Phantasialand nog steeds liever het oude Space Center complex plat gooit voor iets nieuws. Of dat Wuze Town II wordt, dat is anno 2019 nog de vraag. Voorlopig krijgt Phantasialand nog geen vergunning om iets nieuws te bouwen op het gebied. Tot die tijd worden Hollywood Tour en Crazy Bats nog onderhouden zodat ze open kunnen blijven.

Erik Hoezo zijn de plannen voor een tweede Wuze-hal confirmed? De deuren en platforms die je ziet doen dienst als nooduitgangen, die er vanwege de strenge veiligheidseisen nu eenmaal moeten zijn.

Feit dat ze destijds geprobeerd hebben Space Center mee te nemen in het thema van Wuze Town, geeft mij des te meer het idee dat er helemaal geen alternatieve plannen waren (gezien hoe relatief kort na opening de retheme plaatsvond: het Temple-thema is langer aanwezig geweest dan het oorspronkelijke).

Phantasialand heeft nooit Wuze Town II bevestigd. Het is iets wat in de loop der jaren gewoon uitgelekt is. Maar zoals ik al zei, zijn deze plannen 20 jaar oud en hoeven nu al lang niet meer het daadwerkelijke plan te zijn.

Ik ga nu even een stukje speculeren:
      Toen Wuze Town gebouwd werd, wist Phantasialand al dat een tweede hal er niet zomaar een jaar later zou staan. Dit zou gerust 5 jaar kunnen duren. Ik vind het dan niet gek dat het Space Center omgebouwd werd naar TotNH om beter in het geheel te passen. Deze ombouw was overigens behoorlijk low-budget. Er is meer weggehaald dan toegevoegd. De ombouw naar Crazy Bats is overigens ook low-budget, misschien afgezien van de VR installatie (ik heb geen idee wat dit kost). Ik kan mij best voorstellen dat Phantasialand beide ombouwen gedaan heeft 'om weer even een paar jaar met de baan vooruit te kunnen.'

Feit is wel, tijdens de bouw van Wuze Town heeft Phantasialand een rampjaar gehad met de brand. Hoewel Phantasialand altijd wel innoverend was, lijkt er in mijn ogen toen een knop omgegaan te zijn. Alle nieuwe projecten die sinds die brand zijn ontwikkeld (laten we zeggen vanaf 2004) zijn van dusdanig niveau dat het onderhand nog maar de vraag is wat er met Crazy Bats gaat gebeuren. Wuze Town is leuk, maar qua thema niveau haalt het het gewoon bij lange na niet bij Deep in Africa, Klugheim of het huidige Mexico.

Hollywood tour en de indoor achtbaan Temple of the Nighthawk gaan op den duur denk ik in zijn geheel plaats maken voor een nieuw themagebied. Wat ik heb begrepen is dat de dinnershow Fantassima die ook in dat gebouw gehuisvest is nog voldoende populair is en geld binnen brengt dat deze zone steeds is uitgesteld en er dus steeds eerst naar andere gebieden is gekeken. Gezien de leeftijd van de gebouwen zal er waarschijnlijk voor gekozen worden om alles op te ruimen voor iets geheel nieuws. Attracties/show/hotel? Wellicht vanaf 2022 ergens?

Erik Weet je nog waar je over die plannen hebt gelezen? Ik ben nu wel benieuwd.

Temple of the Night Hawk was inderdaad geen geslaagde retheme, vandaar de nadruk op ''geprobeerd hebben (mee te nemen...)''. Toch zie je één detail over het hoofd. Wuze Town zou oorspronkelijk in 2001 openen, maar liep vertraging op. Waarschijnlijk is men toen, om het volk toch nog iéts kunnen bieden, maar (alvast) begonnen met de omvorming van Space Center. Het gerucht gaat dan ook dat de attractie zoals deze in 2001 opende niet af was maar in 2002 (samen met de opening van Wuze Town) afgemaakt zou worden.

Voor de opening in 2001 werd wel nog geëxperimenteerd met het uiterlijk van het gebouw. Het geheel zou oorspronkelijk bedekt moeten worden door planten, en het is zelfs ingepakt geweest in netten om dat na te bootsen. Jammer genoeg voor het park eindigde dat jaar zoals je zelf al aanhaalt in een regelrechte ramp, en mogelijk heeft men toen afgezien van het fatsoenlijk afwerken van Temple vanwege brandveiligheidseisen (de netten zijn ook meteen weer verwijderd). Wat ooit een geweldige attractie was en weer had kunnen zijn ging ten onder aan slechte timing en pure pech... Als je bereid bent de geruchten te geloven natuurlijk. 🙂

Ik heb niet echt een bron, het zijn gewoon verhalen die op de fora langs kwamen.

De attractie is oud, ziet er niet meer uit en kan niet meer...en toch doe ik um elke keer!

Ergens is het zonde dat er meer van dit soort darkrides overal zo een beetje verdwijnen.

Laat nog maar ff staan zou ik zeggen, dacht dat het gerucht was dat Geister Riksha eerder zou verdwijnen?

Remco82 Zo gaat het gerucht inderdaad, al drie jaar op rij... 🙂

Ik vind het vooral jammer dat Phantasialand niet gewoon vertelt wat ze van plan zijn. De meeste mensen zullen deze attracties niet missen maar het is voor het handjevol die-hard fans toch wel fijn om te weten welke klassieker er aan het einde van het jaar zal gaan veranderen in een bouwput.

9 maanden later

Het hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar Looopings weet vandaag te melden dat de Hollywood Tour al een geruime tijd gesloten is. Tegenover bezoekers heeft Phantasialand het over "problemen" maar inmiddels is er ook al bewegwijzering die de attractie aan duid verwijderd. Het hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar daadwerkelijk borden weghalen doe je niet zomaar bij technische problemen denk ik. Zou er met de naderende voltooiing van Rookburgh dan toch iets gaan gebeuren in de hoek naast Wuze Town?

Marvin er is geen bord verwijderd, het bord heeft simpelweg nooit bestaan, het verwijderde bord was van Crazy Bats:

Storingen bij attracties zijn normaal en er zijn inderdaad geen borden verwijderd. Laten we dus gewoon geduldig wachten tot de problemen zijn opgelost. 🙂

Marvin De attractie was begin dit jaar ook al echt in nog erbarmelijkere staat dan voorheen. Ik kan me voorstellen dat zo'n bootjesattractie tijdens een pandemie al niet de beste optie is en als je dan toch klaar bent met zo'n ding, kun je het ook maar beter nu doen.

QDude24 Zou dat misschien ook een teken aan de wand zijn over 't hele gebouw?

QDude24 Daar was Looopings zo te zien ook op gewezen want die passage is inmiddels weggehaald, bedankt voor de extra info.

Ik hoop oprecht dat ze dan deze attractie wel gaan vervangen door een andere darkride. Phantasialand heeft echt een overvloed aan achtbanen terwijl er nu al 2 darkrides (en RfA) verdwenen zijn en we enkel een scherm-darkride terug hebben gekregen met een onwijs irritant schietmechanisme.

Als ze er al iets mee gaan doen dan verwacht ik eigenlijk alleen een nieuw thema. Volgens mij is het vrij lastig om deze attractie daar te verwijderen en er wat anders neer te zetten. Gevalletje oude meuk eruit en nieuw spul erin. En dat kan ook prima. Een bootjesattractie is voor velen altijd wel leuk om te doen.

• Johan heeft hierop gereageerd.