Hoe lyrisch ik was na de aankondiging met het eerste ontwerp, hoe gedesillusioneerd en teleurgesteld ik nu ben. De klepel, de balkons, de torens, de serre, de kozijnen, de luifel bij de entree, de BOTH, de kantoren, de algehele steriele en ongethematiseerde inrichting, de keuze - en opmaak van de gerechten bij Brasserie 7, en ik vergeet vast nog tal van zaken te benoemen. En dan nu dat trappenhuis en sanitair waar menig parkeergarage een frivole boel bij is vergeleken...
In dit soort situaties kun je eigenlijk pijnlijk goed merken dat de Efteling feitelijk helemaal geen grote speler op wereldniveau is, maar gewoon een tenenkrommende Hollandsche kneuzenfirma waar bij degenen die over de besluitvorming gaan het 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' hoogtij viert. Het is echt, echt maar dan ook écht eeuwig zonde en om eigenlijk ontzettend verdrietig van te worden. Had gewoon eens één keer die mentaliteit laten varen en had de knip getrokken, had uitzonderlijk een extra lening aangegaan (als er één firma is die perfect kan aankloppen voor wat extra krediet dan moet het toch de Efteling wel zijn waar structureel alles financieel meer dan op orde is), had gewoon alles uitgevoerd zoals het oorspronkelijk bedacht was. Iets wat niet op alleen papier en in de propaganda, maar ook in werkelijkheid grandeur en luxe is, waar tot in de kleinste details alles piekfijn in orde is. Nu staat er een nietszeggend karakterloos 5,5 hotel zonder ziel, wat net zo goed een 3-sterren hotel van een willekeurige grote keten nabij een luchthaven of iets dergelijks had kunnen zijn.
R013
Je kunt het ook omdraaien natuurlijk, beetje kinderachtig om eeuwig die roze bril op te houden. Zo lang men zelf de mond vol blijft hebben van die zogenaamde 9+ ervaring moet je natuurlijk niet flauw doen wanneer anderen dan geheel terecht wijzen op alles wat afbreuk doet aan die ervaring.