Tim Wat ik eigenlijk nooit goed begrepen heb is hoe de Efteling schijnbaar niet wil dat gasten 's avonds in het park nog iets eten? Het lijkt wel alsof ze liever hebbeen dat je eet in de Mcdo. Het is al tig keer gebeurd dat ik om 18u nog een stuk pizza wilde halen bij de Backerei maar dat die al dicht was.
Met de opening van Aquanura heeft Bart de Boer destijds ingezet op al deze zaken. De beruchte foodtrucks waren hun tijd echt heel ver vooruit. Het werd door velen op fora verafschuwd, maar de opmars van die dingen in de vijf jaar daarna was gigantisch. En met Aquanura bleef horeca rondom de vijver veel langer open. Tot wel een uur of negentig minuten langer zelfs.
En dat was blijkbaar geen succes, want ergens heeft men besloten om de boel weer te downgraden met sluitingstijden en de foodtrucks waren ook ineens weer abrupt verdwenen. Er is dus lang geen markt voor geweest en ik twijfel of er echt een markt voor is in het park zelf. Want succesvolle grote parken in Europa zie je ook nauwelijks dat de restaurants langer open blijven. In Europa-Park op een reguliere dag is de to-go voor de plaatpizza gigantisch druk, maar de grotere restaurants gaan allemaal al eerder dicht. In Disneyland Parijs zijn het vooral de restaurants in Disney Village, want in het park zelf is dat ook niet zo heel veel geopend na sluitingstijd (ik heb hier iets minder zicht op).
Dus ik denk dat restaurants wel prima kunnen werken, maar als je ze maar buiten je parkgrens trekt. Dat is een beetje flauw, maar anders komen de mensen schijnbaar niet. En met het hotel komen er twee goede restaurants bij waarschijnlijk, dus een groot deel van dat gat gaat opgevuld worden.
Ik zou het wel aanmoedigen als met Restaurant Applaus weer in ere hersteld met een dinershow light concept. Wat de eerste drie maanden van de opening (sept - nov 2003) is geweest is daarna helaas nooit meer terugkomen en is het altijd een allegaartje gebleven van keukens en stijlen. Helaas. Maar de komst van een premium hotel en premium restaurant zou een premium avond kleinschalig entertainmant ook welkom zijn. Die ruimte verdiend ook beter dan een pizza buffet. En dan de Lorelei weer in ere herstellen met premium lounge seatings. Dan ga je toch best een hele aardige omgeving krijgen die net buiten het normale park ligt.