Hoewel ik de komst van een groter zwembad dan het Badhuys en straks het Zwembad & Spa van het Grand Hotel zeer toejuich, snap ik de zorgen ook wel. Tuurlijk, de Efteling kan daar echt iets unieks wegzetten en het kan zeker een toegevoegde waarde zijn voor het totaal aanbod in het resort, maar of het ook aantrekkelijk genoeg is voor lokale bezoekers óf dat het voor een verlening van verblijven zorgt... Ik betwijfel het. Daarvoor is de zwemcultuur - zoals gezegd - semi-noodgedwongen niet naar in Nederland.
Ik zeg semi, omdat een soort gelijk concept er niet echt is. Het zijn vooral de lokale gemeentebaden die er bestaan. En daar zit vaak weinig thema in omdat ze krappe budgetten hebben. Ja het Tikibad bestaat, en ook de baden van bijvoorbeeld Center Parcs, Roompot of Landal zijn leuk en worden uitgebreid, maar deze zijn standaard gekoppeld aan een vakantiepark. Dat deze dus overeind blijven en ook thematisch kunnen blijven bestaan (al kun je dat bij het Tikibad, Slagharen of de Roompot parken afvragen) is puur een financieel spel in het kosten plaatje. Zeg er maar donder op dat in een prijs voor overnachting er flink wat kosten gereserveerd zijn voor een zwembad. Niet voor niets dat je voor veel andere activiteiten op zulke parken moet bijbetalen, maar voor het zwembad niet.
R013 Wel eens de zwembad tickets van Centerparcs en Landal bekeken? Word vol op gebruik van gemaakt.
Maar de prijs is dan ook niet te vergelijken met die van Europa-Park of andere Duitse baden. En je kunt je afvragen welke prijsstrategie de Efteling daarin moet hanteren.
Het Vennenbos kost € 23,50 voor leeftijd 12+ en € 19,50 voor kinderen. Voor een zwembad van dat kalibier vind ik dat goedkoop. Duinrel verkoopt alleen combikaarten voor toegang tot het attractiepark+Tikibad en vraagt hier maximaal € 35,- voor. Wil je enkel naar het Tikibad kun je alleen avondtickets kopen voor maximaal € 25. Stiekem dus ook best goedkoop. Ga je kijken in België, kost een Plopsaqua ook maximaal € 28,- en Bellewaerde Aquapark maximaal € 25,-. Maar al deze baden zijn in mijn ogen geen dagvullend zwembad.
Ga je dit dus in de Efteling aanbieden, vraag ik me sterk af of mensen dat geld nog willen neerleggen na een hele dag in het park. Maar ga je het groter maken zodat het wél dagvullend is, dan moet de prijs ook gigantisch omhoog (richting de € 40 euro of hoger) en dan haken er veel bezoekers én lokale gasten af. Ofwel, het is niet meer rendabel.
De enige manier waarop ik het zie werken in de Efteling is als het een soort gelijk bad qua formaat en voorzieningen wordt als een Vennenbos of Plosaqua/Bellewaerde Aquapark. Niet dagvullend, inclusief voor verblijfsgasten (met een duurder verblijf als gevolg) met verkoopbare tickets tussen de € 20,- of € 30,- voor lokale bewoners of losse bezoeken.