Het Efteling Grand Hotel nadert zijn opening. Daarmee komt een einde aan jarenlange verbouwingen en veranderingen aan het inkomgebied van de Efteling. Het Dwarrelplein verdween en het Eiland van de Vijf Zintuigen kwam. Wat je/ik er ook allemaal van vind(t); het Grand Hotel en bijbehorende infrastructuur is er nu eenmaal, dus onze armchair-ideetjes zullen het nu voortaan met dat uitgangspunt moeten doen.
Een Grande Entree
Vandaag (13 juli) zag ik het Eiland van de Vijf Zintuigen voor het eerst ‘zonder’ bouwhekken. Het Hotel is nog afgehekt, maar het gebied is al 90% begaanbaar net zoals dat straks het geval zal zijn. Laat ik vooropstellen; het Eiland van de Vijf Zintuigen is fraai. Het is netjes aangelegd en als het groen eenmaal wat meer volgroeid is, zal het best een frisse aanblik geven. Het is afwachten wat de dynamiek van 2 grote restaurants daaraan toe gaat voegen. Want, en daarmee komen we zoetjesaan bij het onderwerp van deze post, ik ben best benieuwd naar de avondbeleving van deze plek straks! Zeker bij wat schemerdonkerte is de hele ambiance van het Grand Hotel, Huis van de Vijf Zintuigen, Efteling Theater en Fata Morgana namelijk oprecht groots te noemen! En met de opening van Arcadeau zijn er ook nog eens 2 grote merchandise-locaties te vinden op deze plek. Ongetwijfeld zal hier een stuk meer reuring ontstaan dan voorheen het geval was.
Lagoon lounge
Dat deed me denken. Met de realisatie van al deze faciliteiten in het Grand Hotel, levert de Efteling ook al behoorlijk wat input voor een Uitrijk-achtige situatie. Waar we Uitrijk voorheen zo’n beetje rondom het Theater imagineerden (wég met het LEM-terrein!) wordt nu ineens het Grand Hotel de centrale hotspot voor na-parkse uitspattingen. Dus waarom Uitrijk nog in een verdomhoekje situeren, als we onze eigen downtown Efteling-lagoon hebben liggen? Samenkomen rond het Meer van Fantasie om nog lekker te borrelen, loungen, eten, nagenieten en genieten van een wereldklasse watershow.
Rondom de Aquanuravijver liggen zoveel mooie kansen! Bäckerei Krümel en Frau Boltes Küche zijn twee prachtige locaties met een toegankelijk maar divers horeca-aanbod. Zet om 18.00 het pad naar Max & Moritz af, rij een gezellige bierkar naar buiten en gebruik je bestaande infrastructuur om mensen die nog laagdrempelig een hapje willen eten, nog wat langer vast te houden. Hetzelfde voor de Oase. Hoe tof zou het zijn om daar lekker te kunnen borrelen aan het water. Realiseer een goede cocktailbar, richt dat hoekje vlonder in als loungeterras en je hebt met weinig middelen een zéér premium horecaervaring bij in je park hoor. Met deze uitbreiding zou men dit najaar (maar laten we realistisch zeggen; volgende zomer) al kunnen starten.
Dubai, Las Vegas, Kaatsheuvel
Ik mis buiten het hoogseizoen als parkbezoeker wel de mogelijkheid om ná Aquanura nog iets makkelijks te kunnen eten, zoals een frietje of pizza. Overdag wil je toch vooral attracties doen en als het park om 18.00 sluit, is de horeca ook direct dicht. Met dit plan zou je dat punt dus ook meteen verhelpen. Ik ben ervan overtuigd dat hier genoeg vraag naar is om in elk geval Frau Boltes te laten renderen. Grote trekker hierbij is natuurlijk wel Aquanura by night. Ook een goede reden om niet rond Pinokkio’s door te gaan met het realiseren van meer horeca, maar juist rond deze vijver! Als voortaan dagelijks, of elk weekend, een Aquanura in de schemering te bewonderen is, is dat al reden om een extra consumptie in het park te nuttigen. In de zomermaanden kun je overwegen om dit tot 23.00 te doen, maar het argument van etenstijd buiten parkuren gaat dan natuurlijk niet meer op. Waarbij Efteling Symphonica de dag afsluit bij parksluiting, en vervolgens nog enkele andere shows kunnen draaien elk (half)uur. Hiervoor kan het ook interessant zijn om meer alternatieve shows te ontwikkelen, naast Tiësto en Guus Meeuwis. Easy-win is natuurlijk de Eerste Symphonie opnieuw inprogrammeren (wishful thinking), maar ook andere muziek zouden een (na)zomeravond op kunnen fleuren met de kunde van Aquanura (hint hint, ESF, hint hint)
Resortbeleving
Dit concept zou vrij makkelijk uit te proberen zijn. Een soort ‘2 pleinen festijn’ buiten het zomerseizoen. Wat ik hieraan toe zou willen voegen, is een aparte ingang/toegang voor bezoekers van de vakantieparken. Dat hele stuk wat die nu moeten lopen heb ik altijd vreemd gevonden. Als tussen Fata Morgana en het Theater een nette toegangscontrole wordt gerealiseerd, kunnen resortgasten iets makkelijker van het terras hun huisje in rollen. Wellicht moet hiervoor een net wandelpad aan de kinkenpolder worden gerealiseerd. Hoe realistisch dat is weet ik niet, maar waar een wil is, is een weg. Ander wild idee; het toevoegen van een verhoogd kijk ‘dek’ voor Aquanura in deze hoek. Leg hier een mooi Oosters zeilscheepje weg. Past bij zowel de kade van Fata Morgana als de pakhuizen van het Theater. Valt wellicht ook nog iets met horeca te doen, net als het VIP-dek Loreley destijds.
Voor ieder wat wils
Enige punt is dat Pinokkio’s Restaurant nóg meer in een verdomhoekje komt te liggen. Ik weet niet hoe goed dat nu loopt, maar het restaurant op zich is hartstikke mooi. Volgens mij wordt het podium daar nu amper gebruikt. Het kan op termijn interessant zijn om hier een wat losser entertainmentaanbod te realiseren. Zang of cabaret bijvoorbeeld, of weer een leuke varietéshow. Het restaurant zelf kan een mooie tussenvorm zijn tussen het chiquere Mystique of 7, of de simpele friet of pizza. Op termijn kan het alsnog interessant zijn om hier meer horeca of anderszijds te realiseren, maar ik denk dat we dan al bij de westelijke uitbreiding van het resort zijn aanbeland. Voor nu plant ik hier een van mijn andere wensen voor het park; een mooie, klassieke wellenflug. Creëert dynamiek en kan een leuke attractie zijn om na sluitingstijd open te houden. En een kleine knipoog naar de Vermolenmolen die lang in deze hoek van het park stond😉 Op termijn kan het wenselijk zijn om de faciliteiten van het M&M plein (bar, friettent, extra horeca) wel hier te realiseren om een logischere loop te krijgen.
TLDR;
- Alle (horeca) faciliteiten in het Grand Hotel bieden een kans om rondom Aquanura het Uitrijk te realiseren
- Frau Boltes, Krümel en Oase kunnen onderdeel zijn van dit Uitrijk
- Hapje eten na parksluiting wordt breed toegankelijk (van 7 gangen tot friet met snack)
- Aquanura by night wordt interessant om vaker te vertonen
Ik heb voor de vorm een plaatje ingevoegd met daarin mijn ideetjes gemarkeerd;
Oranje – wellenflug
Bruin – Kijk ‘dek’ op zeilscheepje
Blauw - resortingang
Roze – cocktailbar met lounge
Rood – biergarten/parkafsluiting

Er zijn meer Uitrijk-topics geweest, ik vond dit een interessante weg om te bewandelen. Laten we hier weer eens bomen over hoe de Eftelingse borrelavond er uit kan gaan zien. Ten slotte zoeken de fans ook nog een werkbaar alternatief voor de gelagkamer 😉