Japio Dat ben ik niet met je eens. En veel parken doen dat beter. De Efteling is er een goed voorbeeld van. Daar geven talloze poppen, beelden, animaties teken van leven en bewoning.
Het zal niet iets zijn waar we het over eens zullen worden - smaken verschillen nu eenmaal - maar laat me wel even toelichten waarom: Overigens ben ik niet volledig tegen animatronics, maar je komt uiterst zelden iets tegen wat wél werkt.
Degene die ik in de Efteling weet:
Villa Volta: Breekt de illusie van het verhaal omdat ze daar de hele tijd staat en veel te houterig beweegt.
Vis van de wensbron: Statisch, houterig, maakt het gewoon nóg meer duidelijk dat het een fontein is.
M&M op het dak van de friettent: Als die al bewegen is het zo slecht dat ik het me niet met 100%ige zekerheid kan herinneren. En wederom breekt het de illusie van het verhaal omdat ze tegelijkertijd ook opgesloten zitten in de Koekoekswerkplaats.
Vogel Rok: Houterig, kitsch (dat hele ding eigenlijk wel).. alsof een enorme vogel niet zou reageren op duizenden mensen die langs lopen en tussen zijn poten door gaan. Juist doordat hij nergens op reageert maakt het voor mij extreem duidelijk dat het nep is.
Juist bij de top-attracties van de Efteling vind je ze niet terug: Fata Morgana, Droomvlucht, Symbolica,..
De enige plek waar ik het vind werken is bij Carnaval Festival. Juist omdat het daar op hetzelfde niveau is als in de attractie en eigenlijk het thema van de attractie goed door trekt.
Meestal maakt een animatronic buiten het geheel zó enorm kitschig en/of cartoonesk dat het afbreuk doet aan het thema. Niet voor niets dat je bijv. ook bij Disney amper zoiets tegen komt.
Enkele kleine bewegende elementen zie ik dan veel liever. Met watervallen kun je al veel doen natuurlijk, maar ook dingen zoals een windmolen die draait, lichten achter ramen die aan/uit gaan, Rook uit schoorstenen, een bordje dat wiebelt, wielen die draaien.. Dat soort dingen kun je allemaal heel natuurlijk laten bewegen zonder dat het kitsch/nep over kompt en draagt wat mij betreft juist wél bij aan de ervaring, in plaats van iets kitschiger te maken.
In Taunus Wunderland hebben ze zo'n vogel in een wachtrij gezet om de veiligheidsinstructies te geven. Ook niet slecht gedaan, totdat het beest om publieksparticipatie vraagt.. wat uiteraard - op heen hele pijnlijke wijze - niet werkt.
Laat een animatronic met 2 zijn, zodat ze onderling een druk gesprek kunnen voeren, of als bandje kunnen werken. Dan hebben ze een reden om het publiek te negeren en kan zoiets nog enigszins overtuigend over komen. Die zingende vogel in Port Aventura zou daarvan profiteren. Zeker als er dan ook nog eens passende muziek bij komt in plaats van schreeuwende pop-nummers.