Coasterfrenzy Op de orgelspeler na, staat ook daar nergens een animatronic buiten.
Ik vind het ook wel een enorm krom vergelijk. Zowel het sprookjesbos als het Lavenlaar is gebouwd met het idee dat je te voet naar darkride scenes gaat kijken. Meer als een non-lineaire walkthrough eigenlijk. Het zijn geen themagebieden waar een attractie daadwerkelijk het centerpiece vormt.. de twee attracties die zich in beide attracties bevinden zijn écht maar infills om het niet helemaal dood te laten worden..
En daar waar het sprookjesbos nog goed bezocht is - omdat dit het hart van de Efteling is - hebben we ook al meer dan genoeg discussies op dit forum gehad over de toekomst van het Lavenlaar omdat daar eigenlijk ook amper nog volk op af komt.. Niet bepaald een goed voorbeeld om het argument te versterken dus.
Heb je een voorbeeld van een volwaardig themagebied waar je dit ziet??
Ik maakte oorspronkelijk het punt over de lege themawerelden van Phantasialand, dus zal ook maar even reageren.
Je komt met een aantal voorbeelden uit de Efteling en dat is een interessante vergelijking. Want de Efteling heeft natuurlijk geen historie van themagebieden (op het Sprookjesbos en Laaf na en daar zie je dus behoorlijk wat figuren). In de nieuwere gebiedjes zie je dat de Efteling dit 'leven' ook toevoegt, denk bv. aan Sindbad en de visser bij Sirocco/Archipel en de al genoemde hengelende Max en Moritz. Maar denk ook aan de toegevoegde kippen en konijnen bij De Oude Tuffer. Of de dennenmannetjes in Nest.
Waarom maak ik hier specifiek bij Phantasialand een punt van? Omdat daar duidelijk enorm diep is nagedacht over de gebieden. In interviews met wijlen Eric Daman blijkt steeds dat hij allerlei achtergrondverhalen heeft bedacht zodat er echt een soort cultuur/geschiedenis ontstaat voor zo'n gebied, wat dan weer zorgt voor een samenhangend ontwerp. Maar dan vind ik het dus jammer dat we de bewoners nooit zien, want daar word ik dan juist extra benieuwd naar! Wellicht is het een bewuste keuze van Daman geweest, maar dat is voor mij dan wel een gemis.
Je hebt het trouwens over statische/houterige figuren. Het gaat mij niet om de beweging of techniek. Stilstaande beelden zouden ook al helpen.
Ik denk dat het Lavenlaar voor mij het ultieme voorbeeld is van zo'n wereld met een eigen cultuur, architectuur en geschiedenis waar we ook de bewoners leren kennen. Je noemde al de orgellaaf, maar er zijn verder nog de electriciens, de bakkersknechten, de schoorsteenveger en nog een slapende Laaf te zien. (Ik zou nog wel veel meer buiten-Laven willen, maar dat terzijde).
Overigens hoeven het geen outdoor figuren of hele scenes te zijn. Ik snap heel goed dat bv. Klugheim voornamelijk decor voor een achtbaan is. Maar hier en daar een gezicht achter een raampje, een luikje wat dichtklapt, een figuur die om een hoekje kijkt... dat soort dingetjes.
Een ander goed voorbeeld vind ik de aankleding rond de diverse 'Rivers of America' gebieden in de Disneyparken. Vaak ook vrijwel statische figuren, maar ze brengen toch leven in het gebied.