Ik loop er ook niet warm voor. Pas op, ik ben ook elk jaar verbaasd wanneer ik de voorstelling van het hoofdpodium zie. Groots, spectaculair en sprookjesachtig op een andere manier. Maar ik blijf de combinatie Plopsa en Tomorrowland een beetje bizar vinden.
Plopsa hoopt en probeert met deze attractie en thema duidelijk een nieuwe doelgroep aan te trekken. Begrijpelijk, maar volgens mij heeft het park daarvoor nog wat meer werk voor de boeg. Want hoe je het ook draait of keert, Plopsa blijft het imago van een kinderpark hebben. Logisch ook, want dat is en blijft hun originele doelgroep. Maar om echt door te breken bij tieners en twintigers is er volgens mij nog véél meer nodig dan dat. Want buiten 'The Ride to Happiness', Anubis en een beetje Heidiblijft Plopsa een kinderpark met vooral veel standaardtroep en een thema dat tieners en twintigers niet of niet meer aanspreekt. Als we dan gaan kijken naar bvb. Walibi Belgium of Bobbejaanland, dan zien we dat beide parken meer in hun aanbod hebben dan twee of drie grote rides alleen. Uiteraard moet Plopsa ergens beginnen als ze een ruimere doelgroep willen aanspreken. Maar dan zouden ze meer van hun eigen producten moeten afstappen. En dat zie ik in de toekomst niet snel gebeuren.
Aan de andere kant is het inderdaad een
bijzondere keuze om voor zoiets onverwacht te kiezen. En het hele idee om voor een samenwerking met Tomorrowland te kiezen is op zich wel origineel. Maar langs de andere kant dan weer niet. Men speelt bij Plopsa ergens weer te veel op safe en men kiest voor iets dat al lang bestaat en voor een concept dat al lang bestaat en ondertussen naamsbekendheid heeft. Als we dan gaan kijken naar bvb. Walibi Belgium begint men daar volledig 'from scratch' en is men voor het Afrikaanse/Jungle gebied gewoon begonnen vanaf nul. Niet alleen bij dat gebied, maar ook voor Exotic World en Karma World. Walibi Belgium heeft op dat vlak blijk gegeven van creativiteit, terwijl men bij Plopsa dit jaar eerder kiest voor iets bestaand dat eigenlijk buiten het park al gekend en uitgewerkt is. Dan had ik eigenlijk liever gehad dat men toch voor dat steampunk-thema had gekozen en dat met hun eigen creativiteit had uitgewerkt.
Desondanks dat ben ik uiteraard wel benieuwd naar het eindresultaat en hoop ik ook dat het een daverend succes zal worden voor Plopsa.