- Bijgewerkt
Ik ben net terug van drie weken Japan. Tijdens die reis heb ik aardig wat pretparken bezocht en ik laat jullie graag meegenieten. Ik bezocht al Universal Studios Japan, Nagashima Spa Land en twee kleine pretparken in Tokio. Mijn laatste drie dagen in Tokio bracht ik door in Disney. Ik begon met één dag in Disneyland, gevolgd door twee dagen DisneySea. Beleef in dit topic mijn dag mee in Disneyland!
Woehoe, het is zover! Vandaag ga ik eindelijk naar een van die super mooie Disneyparken. Ik heb er heel lang naar uitgekeken en enorm veel zin in! En omdat dat voor meer mensen geldt, sta ik behoorlijk vroeg op voor een dagje pretpark waar ik in de buurt slaap. Het park gaat om 9 uur open. Ik neen om 07.13 uur de metro en kom om 07.30 uur bij het park aan. De metro was verrassend rustig, ik kon bijna zitten. Ik twijfelde even of ik wel de goede metro had... De andere kant op was namelijk wel druk! Maar bij het park aangekomen zie ik dat nagenoeg de hele metro naar Disney gaat. Ik sla rechtsaf: vandaag ga ik naar Disneyland. Morgen en overmorgen wacht DisneySea op me. Ik heb de indruk dat er meer mensen richting Sea gaan dan richting Land. Dat komt goed uit! Maar ik maak me geen illusies: het wordt vandaag gewoon knetterdruk. Het is voorjaarsvakantie in Japan en blijkbaar zijn maandagen sowieso redelijk populair om naar Disney te gaan. Dat had ik niet verwacht!
Woehoe, eindelijk is het zo ver! Lang naar uitgekeken: ik ga naar Tokyo Disneyland!
Bij het park aangekomen, anderhalf uur voor opening dus, is het al druk. Duizenden mensen staan in een heel lange rij voor de tassencontrole. Terwijl ik in de rij sta worden ook de laatste poortjes geopend en daardoor gaat het vlot. Na een kwartiertje loop ik het entreeplein op. Bijna iedereen gaat zitten om het wachten wat comfortabeler te maken en een collectief ontbijtmoment begint. Ik ben dan al helemaal in Disneysfeer: uitzicht op een mooi hotel, de Disneyrail met Mickey-vormige raampjes die voorbij rijdt... Tof!
07:27: het is echt al heel druk.
07:29: ik vraag me af hoe laat (hoe vroeg) die mensen in de rij stonden die nu voor de ingang zitten...
Om 08:39 uur gaat het hek omhoog en om 08.45 uur gaat het park open. Woehoe! De controle gaat verrassend snel en nog voor 09.00 uur loop ik het park in. Door de overdekte mainstreet, ik ken dit van foto’s maar nu ben ik er echt. Wat super leuk, aan alle kanten staan castmembers te lachen en te zwaaien. Voor het kasteel staat een orkestje te spelen, dat brengt je nog meer in de blije Disneysfeer.
08:41: nu voelt het nog drukker aan.
Het kasteel is wat mini (voor Europese begrippen), maar dit orkest brengt dan wel weer sfeer.
Ik volg de meute naar the Enchanted Tale of Beauty and the Beast. Ik haal met mijn lange Nederlandse benen (haha, ik heet hier niet voor niets tuindwerg... Maar ja, toch Big in Japan ;-) ) nog aardig wat mensen in, maar als ik het einde van de rij bereik, staat er volgens de lieve cast member al ongeveer twee uur. Oei... Dat is lang, heel lang. Zeker omdat allerlei andere attracties nu nog amper een rij hebben. Ik besluit dus toch maar om toegang via Disney Premier Access te kopen (2000 yen, zo'n € 12,50). Eigenlijk tegen mijn principes, maar ik ben hier maar een keer. Ik heb online verhalen gelezen over gedoe met credit cards, maar betaling gaat bij mij probleemloos. Er zijn op dit moment nog DPA's beschikbaar voor tussen 9 en 10 uur, voldoende keuze dus. Zodra ik hem binnen heb, verlaat ik de rij en ga ik naar Pooh's Hunny Hunt. Volgens de app 15 minuten wachten, als ik de rij inloop is het 25 minuten op het bord bij de ingang. Terwijl ik de rij doorloop zie ik dat oplopen naar 50 minuten, 60 en even later 70 minuten... Pfff! Als ik er rond half tien uitkom, staat er al 100 minuten. Wat een gekte. Maar het kan nog een stuk erger. Vlak na de officiële openingstijd van het park staat er 160 minuten voor Beauty & the Beast. Dat is meer dan 2,5 uur… Mij niet gezien.
Zo ziet een rij van een kleine drie uur eruit... Er zijn gelukkig meerdere castmembers bezig om alles in goede banen te leiden.
Ik begin dus met Pooh’s Hunny Hunt en wat een leuke ride is dat! In grote potten zoeken we naar honing. Mooi ritsysteem, passend aangekleed. Teigetje, Iejoor, iedereen komt voorbij. Leuke effecten ook onderweg, ik heb zin in honing na het zoveel gezien en ook geroken te hebben.... Hoogtepunt is toch wel het bouncen met Teigetje, wat tof gedaan!
Mooie aankleding van de rij.
Eenmaal binnen, lees je nog veel meer pagina's uit het boek.
Pooh en Iejoor
Op naar de volgende fantastische dark ride! Beauty and the Beast heeft inmiddels een rij van 180 minuten maar ik loop er grotendeels aan voorbij dankzij mijn DPA. Voor ik het weet loop ik het kasteel in. De waterval is prachtig aangelegd, de bergen in de verte ogen in het echt wel erg nep. Het heeft de uitstraling van bordkarton. Dat zal het niet zijn, maar op foto’s lijkt het beter dan in de praktijk. Het kasteel is wel heel mooi, wauw. Je wordt opgewarmd met een voorshow met prachtige animatronics. Dit is wel echt van een heel hoog niveau, mooi! Stiekem valt het me wel tegen hoe lang je hierna nog wacht voordat je in het gigantische station staat. Zes instapperrons voor tien personen per schotel, dat schiet wel lekker op. Indrukwekkend op wat voor schaal deze attractie is gebouwd. De rit zelf is prachtig! Maar wel kort. Gelukkig had ik vooraf gelezen dat het maar vier scènes zijn, anders was ik denk ik teleurgesteld geweest. De eerste, rond de tafel die steeds meer gedekt wordt, en de afsluitende ballroom zijn mijn favorieten. Wauw, wat mooi.. maar drie uur hiervoor wachten? Pffffft nee, dat vind ik het echt niet waard. Opvallend: ook met Premier Access ben ik een half uur "bezig geweest" met deze attractie. Misschien toch niet kort dus. ;-)
Daar doemt het kasteel op.
Deze waterval zag er mooi uit. De rotsen daarachter in de verte: niet echt.
Woehoe, ik ben er echt!
Vanuit de DPA-rij loop je de reguliere rij zo voorbij en maak je betere foto's ;-)
De helft van de instapperrons.
Zes schotels tegelijk, dat schiet lekker op!
Fotootje uit de openingsscene
Kort filmpje. En nee, het beeld is niet altijd even stabiel... succes met filmen uit een bewegende schotel!
De transformatie van het beest, mooi gemaakt!
Dansen om en met Belle & het Beest
Zo ziet dat eruit vanuit de schotel.
Op naar de volgende! It's a small world mag niet ontbreken op een dag Disney. Ik wacht een kleine 30 minuten voor een rit die best lijkt op die in Parijs, maar wel wat aanpassingen kent. De belangrijkste is de toevoeging van "Groot", een Japans (?) karakter/serie. Ik vind de alien-achtige figuren een beetje misstaan, maar het mag de pret niet drukken. It's a small world is de moeite waard! Opvallend is dat de attractie gesponsord wordt door Nippon Express. Dat gaat redelijk subtiel, met een bordje bij het begin en bij het einde van de rit, maar ik vind het toch niet passen bij Disney. Je wil in de bubbel zitten, daar past geen reclame van een ander bedrijf bij in mijn ogen. Disney doet het vaker, maar ik vind het maar niets.
Een bekend gezicht...
Dit wijkt niet heel erg af van de andere parken.
En ook dit is herkenbaar!
Een van de 'aliens'
Voor Monsters Inc heb ik een 40th Anniversary Priority Access bemachtigd toen ik het park in kwam. Ideaal, dat scheelt 75 minuten wachten. Ik stap snel in de karretjes die er vooral nogal plastic en basic uitzien. Dat valt op in een park dat verder prachtig aangekleed is. De rit is wel heel leuk! Voor wie het concept niet kent: met een zaklamp schijn je op blauwe helmen. Als je dat goed doet, gebeurt er iets: meestal verschijnt er een monster. Super leuk! Ik houd echt van shooters. Het enige dat ik hier mis, is een score aan het einde. Dat zou de herhalingswaarde voor mij nog groter maken. Hoe dan ook: leuke attractie!
Geen heel scherpe foto, maar je ziet wel hoe lelijk deze treintjes zijn.
Inmiddels heb ik het een beetje fris gekregen. Het is vandaag ook koud. Toen ik wachtte voor de entree was het 5 graden, maar was de gevoelstemperatuur 1 graad. Vandaag wordt het niet warmer dan 9 graden, maar zonder zon, met af en toe wat druppels en een koude wind voelt het veel guurder. Ik heb geen winterjas mee en draag dus maar gewoon heel veel kleren: vandaag 7 laagjes, met een sjaal en dunne handschoenen. Het helpt redelijk. Ondertussen zie ik Japanners erbij lopen alsof het 10-15 graden is, ze hebben een iets ander besef van temperatuur denk ik.... Dat gaat twee kanten op: toen ik een week geleden in shirtje en korte broek liep, hadden zij hun jassen ook nog aan. Opmerkelijk!
Ik loop dan de rij in van Star Tours. Niet mijn favoriete attractie, maar misschien weet Tokyo Disneyland me te betoveren? Deze hoek van het park is een beetje kil. Space Mountain is in lange revisie, er staan daarom schuttingen en je ziet de bouwkranen daarachter aan het werk. De veiligheidscontrole voor Star Tours duurt lang, uitgebreid worden alle riempjes gecheckt, terwijl ik denk: "zo heftig is het toch niet?". Nou nee, heel heftig werd het niet. Voor een simulator is deze wel oké. En uit mijn mond is dat een compliment! Maar eigenlijk vond ik het vooral fijn dat je even warm kon zitten hierin. Goede break, wel jammer dat je er 40 minuten op moet wachten.
Niet de sfeervolste hoek van het park, dit. Achter de schuttingen werd hard gewerkt.
Even een gifgroen snackje tussendoor.
Ik wil Stitch Encounter doen, maar zie net op tijd dat die volledig in het Japans is. Laat maar gaan dan. Op naar Pirates! Ik vind de opzet van de rij wat onhandig. Een super brede trechter voordat je naar binnen gaat, met mensen voor je die niet opletten: dan sta je wat ongelukkig lang te wachten. Eenmaal binnen loopt het wel lekker door. En dat geldt voor bijna alle rijen in dit park. Gelukkig hebben de attracties nagenoeg allemaal een gigantische capaciteit en alles is er op ingericht om daadwerkelijk met zo hoog mogelijke capaciteit te draaien: veel personeel, veel treinen, meerdere instapstations enzovoort.
Pirates of the Caribbean blijft gaaf. Wat een prachtige attractie is het toch. Dit is de versie met Jack Sparrow en dat hebben ze tof gedaan. Hele knappe animatronics, zonder de sfeer van de attractie te verstoren. Als ik aan het einde van de dag nog tijd over heb, doe ik deze graag nog eens.... Al zal het daar niet van komen.
De ingang van Pirates of the Caribbean.
Als ik uit Pirates kom, mag ik weer een nieuwe 40th anniversary priority pass uitzoeken. Dat kan nadat de ingangstijd is ingegaan of twee uur nadat je de vorige hebt aangevraagd. Ik heb er nog eentje klaar staan voor Big Thunder Mountain, maar die is vanavond pas. De twee uur zijn echter voorbij. Vanochtend vroeg was er nog een flinke keuze, maar inmiddels zijn bijna alle passen vergeven. Helaas is Star Tours de enige die nog beschikbaar is. Meh. Geen zin om die nog een keer te doen... Ik blijf het tijdens de dag een paar keer checken maar ik zie geen nieuwe priority access beschikbaar komen in de app.
Dit showtje met Mickey en Minnie begint net als ik uit Pirates kom. Het weet mijn aandacht niet echt te trekken eerlijk gezegd, of is het de 'haast' dat er hier nog zoveel meer te ontdekken is?
Waar ik wel zin in krijg om te doen: Jungle Cruise. Prachtig aangelegd en met een enthousiaste schipper die in het Japans erop los tettert. Sommige animatronics zijn echt knap gemaakt, vooral de zebra's lijken goed vind ik. Het mooiste vind ik vooral de natuur die ze hiervoor aangelegd hebben. Er staat hier meer bamboe dan in sommige bamboebosjes bij tempels die ik deze vakantie bezocht heb. Knap gedaan!
Instappen in een van de boten, allemaal vernoemd naar rivieren.
Dit is toch mooi...
Kijk nou hoe schattig!
Ik doe nu wat attracties met relatief korte wachttijden. The Enchanted Tiki Room met Stitch is leuk. Blije papegaaien zingen liedjes, daar komt het op neer. Mickey's Philharmagic zou ook maar vijf minuten wachttijd hebben en daar kon ik dus niet zomaar aan voorbijlopen. Nou, het duurt al bijna tien minuten voordat ik een bril heb en dan duurt het nog even voor we de zaal in kunnen. Het is lekker warm en de 3D-film is voor zo'n attractie best leuk. Ze hebben er in ieder geval voor gezorgd om het verhaal zo uit te beelden dat het ook voor niet-Japanssprekenden te volgen is, daar kunnen andere parken in Japan nog van leren... ;-)
Aloha!
Zingende vogels, hartstikke leuk.
En daar is Stitch!
Aloha e komo mai, het was leuk.
Ah, volgens mij komt de parade er bijna aan... Al duurt het nog even, de eerste mensen zitten al klaar.
Netjes op matjes en kleedjes.
Ondertussen verbaas ik me steeds minder over de voorkeur van Japanners voor rare mutsen. Misschien komt het ook wel door het weer, het is niet echt lekker warm vandaag.
Als ik eruit kom, zie ik in de verte dat de parade begonnen is. Al ruim van tevoren zag ik dus mensen op de grond klaarzitten. Ze hebben zelf kleedjes of matjes meegenomen. Grappig, heel Japans: de meeste mensen trekken netjes hun schoenen uit op het kleedje. Brrr, ik zou ze aanhouden, het is nog steeds niet warm.... De eerste floats heb ik gemist, maar het grootste deel van de parade zie ik nog. Prachtig! Er is geen ander park dat dit zo goed kan als Disney. Metershoge wagens met rondzwaaiende artiesten, het is echt indrukwekkend.
De parade is hartstikke populair.
Ik snap het wel, het ziet er ook prachtig uit!
Rapunzel zwaait in het rond aan haar haar.
De wagens zijn behoorlijk hoog.
Met de prinsessen in zicht, weet je dat het einde van de parade nadert.
Echt knap gemaakt!
Ik sta tegenover Haunted Mansion en de rij geeft aan dat het een klein uurtje wachten is. Ik lees een thriller in de wachtrij, dat past wel! Het begint een beetje te druppelen dus ik ben blij als ik naar binnen kan. Bekende elementen, van de stretch room tot de afsluiting met extra gezelschap in je karretje. Het blijft leuk.
Daar gaan we: op naar Haunted Mansion. Ook dit ziet er weer prachtig uit.
Om nog wat verder op te warmen besluit ik iets te eten. Ik had vooraf gehoord over de lange wachtrijen voor het eten, dus ik heb veel broodjes en snacks ingeslagen. Zonde om tijd door te brengen in een wachtrij als het niet hoeft... Maar nu haal ik toch een slice pizza met thee. Een rare combinatie, maar ik heb vooral behoefte aan opwarmen. Het is prima betaalbaar (een euro of zes) en er staat nagenoeg geen rij. Ik zag wel vrij lange rijen voor kraampjes die popcorn verkopen, maar verder is de horeca tot dit moment goed te doen.
Handige draagtrays, ook als je niet voor veel mensen tegelijk bestelt.
Vloeken in de Italiaanse kerk ;-)
Ik wil dan naar Splash Mountain, maar er staat een rij van 140 minuten. Pffff... eerst dan maar naar de klassiekers Snow White en Pinokkio. Beide zijn 30-40 minuten wachten, dat is te doen. Ik vind ze leuk, al is dit duidelijk een ander niveau dan de nieuwe rides als Pooh of Beauty and the Beast.
Pinocchio...
En Sneeuwwitje....
...en de dwergen natuurlijk!
Leuk, Disneyfiguren die spontaan rondwandelen.
De medewerker gaf al een tijd aan dat het tijd was om naar binnen te gaan. Daar dacht ze anders over. Leuk om te zien, enthousiasme bij de castmembers is overal groot.
Hier moest ik in Japan wel even aan wennen: de schooluniformen. Ze worden ook gedragen op een maandag in een pretpark.
Inmiddels is de rij voor Splash Mountain iets korter geworden: 80-90 minuten. Ik begin er dus maar aan! Het duurt eeuwig en ik krijg het steeds kouder, al had ik preventief al thee gehaald om de wachtrij mee te beginnen. Het helpt ook niet dat het zachtjes gaat regenen. Gelukkig begint dat vlak voordat de rij naar binnen slingert. Als ik bijna aan de beurt ben, komt de rij tot stilstand. Even later komt het slechte nieuws: de attractie is stuk en we moeten daarom de rij verlaten. Ik heb dan al zo’n anderhalf uur staan wachten… Het duurt even voordat we de rij allemaal weer uit zijn, want iedereen krijgt een extra priority pass, te gebruiken bij een attractie naar keuze. Netjes opgelost.
Splash Mountain. Deze foto heeft niemand.
Uitzichtje vanuit de rij.
Ook dit is een sfeervol gebied. Eigenlijk is het hele park mooi, behalve het stukje bij Star Tours en Monsters Inc.
Knap aangekleed.
Meh, eindelijk in het station, zijn er alleen maar lege bootjes te zien...
Een flinke opstopping. Een voor een werden mensen uit de bootjes geholpen.
Ondertussen is het donker geworden en is de parade gestart. Wat is dit mooi! Ik zie het eerst van een afstand, tussen de meute die terugkeert van Splash Mountain, maar als we even mogen oversteken tussen de floats door kan ik doorlopen naar het begin van de parade. Ik heb super goed zicht, wat een geluk. En wat is dit mooi! Wauw, dit is in het echt net zo mooi als op de foto’s en video’s. Zoveel lampjes, zo kleurrijk, echt wauw!
Ik vind dit prachtig.
Frozen mag natuurlijk niet ontbreken, al moet je voor de attractie toch echt naar DisneySea.
Dit filmpje niet kijken als je niet van IASW houdt. ;-)
Inmiddels overweeg ik om iets te gaan eten. Restaurant Hungry Bear is me aangeraden, maar daar staat een lange rij. Eerst dan maar in Big Thunder Mountain, waarvoor ik nog Priority Access heb. Als ik daar aankom, staat er een lange rij en dat blijkt de rij voor mensen met een pas te zijn. Wauw. De normale rij is al gesloten. Ik raak aan de praat met een ander stel toeristen en van hen hoor ik dat BTM een tijd stuk was vanmiddag. Iedereen die toen DPA had of een andere pas, komt vast nu. En de hordes passen die net uitgedeeld zijn bij Splash Mountain dragen vast ook bij aan de drukte hier. Het leidt tot een rij van 40 minuten voor mensen met een voorkruippas. Er staat nog een deel van de reguliere rij, daar leek heel weinig beweging in te zitten... Big Thunder Mountain is wel de moeite waard. Super soepel. En misschien ben ik er in de loop der jaren aan gewend geraakt, maar bij zijn broertje in Parijs is er één ding dat me altijd stoort: de enorme herrie op de lifthills. Dat is hier alleszins acceptabel. Leuk dus!
Met Josef en Marise, het stel dat ik in de rij heb leren kennen (wat heerlijk om even te kletsen! Japanners doen daar niet aan, zeker niet met onbekenden), loop ik naar het kasteel. Daar is zo de afsluitende show. We kijken een stukje, maar dan neem ik afscheid van ze. Ik heb nog die pas en wil hem graag gebruiken. Ik besluit om Monsters Inc nog een keer te doen. Die blijft leuk!
Er was natuurlijk vuurwerk.
Als ik uit Monsters Inc kom, twijfel ik. Op tijd weg? Het is een lange dag geweest. Dan denk ik: ik ben hier maar een keer en ik heb een absolute favoriet van de locals nog niet gedaan: Baymax! Als ik richting het kasteel loop (ik ontdek net te laat dat je toch wel door kunt steken via Star Tours, dat leek afgesloten ivm de werkzaamheden daar...), zie ik net het laatste vuurwerk de lucht in gaan. Eenmaal bij Baymax is de rij nog nét open. Natuurlijk zijn er meer mensen op dit idee gekomen dus de rij is nog flink, maar ik mag er nog in! Om 20.45 nog een rij van 30 minuten toestaan, dat is sportief. Vlak na mij wordt de rij wel gesloten. Wachten is hier niet vervelend: er zijn aanstekelijke liedjes waar verschillende mensen op meedansen. De rit zelf is niet heel bijzonder, maar het is het publiek dat het leuk maakt. Langs de attracties staan zelfs ‘fans’ mee te doen met de dansjes. Fantastisch gezicht: dit kan alleen maar in Japan. En Baymax heeft een mooie boodschap, gericht op je gezondheid, die wordt gestimuleerd door leuke dingen te doen zoals wilde attracties. Helemaal mee eens.
Een fotootje van overdag.
De hele dag staat de rij goed vol.
Goede teksten boven de rij: "Wild Rides make humans Happy which makes them HEALTHY".
Baymax heeft ook super schattige vormen. Je wordt toch blij van deze variant op het Michelin-mannetje.
En anders word je wel blij van de Japanse bezoekers. Zoveel dansende mensen, super leuk!
Nog een van de Baymax-liedjes neuriënd loop ik naar de uitgang. Wat was dit een geslaagde dag! Ik heb me heel goed vermaakt. Het was wel echt guur vandaag, met af en toe wat motregen, maar dat mocht de pret niet drukken. Het is een prachtig park waar ik nagenoeg alles heb kunnen doen. Misschien mis je Peter Pan of de kinderachtbaan Gadget’s Go Coaster: die waren gesloten. Ik heb ze niet gemist, er stond meer dan genoeg leuks en ik ben blij dat ik het allemaal op een dag heb kunnen doen. Niet alles was vlekkeloos, maar het kwam heel dicht in de buurt. Wat een heerlijk vooruitzicht dat ik nog twee dagen Disney te gaan heb!
Door de overdekte Mainstreet loop ik naar buiten.
Doei Disney, tot morgen!