Canada Trip 2019
Deel 1: Twee avonden in La Ronde
Deel 2: Tot zonsondergang in Canada's Wonderland
Deel 3: Uitwaaien in Six Flags Darien Lake
Deel 4: Gemengde gevoelens in Marineland Theme Park
Deel 5: Uit verveling naar de Granby Zoo
Uit verveling naar de Granby Zoo
Na ons bezoek aan Marineland Theme Park bezochten Dimitri en ik nog een natuurpark om vervolgens onze gezamenlijke reis in Toronto te beëindigen. Dimitri vertrok namelijk een paar dagen eerder naar huis dan ik en niet vanaf Montréal, maar vanaf Toronto. Na zijn vertrek had ik nog van zondag tot donderdag om mijn weg te vervolgen en via Ottawa in Montréal weer uit te komen. Hier zou ik de auto weer inleveren om vervolgens zelf ook naar huis te vliegen.
Het leek mij wel tof om onderweg naar Ottawa nog even de Pipeline Express van Wild Water & Wheels mee te pakken. Deze baan, die best wel wat weg heeft van een Alpine Coaster maar dan zonder rem, lag in het gebied tussen Toronto en Ottawa. Met slechts een kleine omweg kwam ik daarom op zondag aan bij het volgende aanzicht:
Dit ziet er niet werkend uit...
De Pipeline Express werd dus in stukjes gehakt. Ik liep toch even bij het winkeltje naar binnen om te informeren en sprak daar de eigenaar. De achtbaan is dit jaar niet door de keuring gekomen. Hij werd afgebroken. Een paar onderdelen zouden naar het Rollercoaster Museum gaan, maar het merendeel van de baan gaat naar de schroot. Zonde, maar dit soort dingen gebeuren helaas...
Rest in Pieces, my friend...
In de hierop volgende dagen bezocht ik Ottawa, om mij vervolgens ruim op tijd terug naar Montréal te begeven. Ik had nog twee nachten en dus een volledige dag in Montréal. Ik had Montréal echter eigenlijk wel gezien en miste door Pipeline Express nog een achtbaan voor mijn gevoel. Gelukkig herinnerde ik mij dat ik, in een zoektocht naar achtbanen in mijn reisgebied, een dierentuin had gevonden met een achtbaantje. Op ongeveer 90 minuten rijden van Montréal ligt het plaatsje Granby, met de Granby Zoo. Of eigenlijk, officieel is het natuurlijk Franstalig, dus 'Zoo de Granby'.
Daar ben ik. De blauwe lucht is helaas verdwenen, maar het zou de hele dag droog blijven.
De dierentuin van Granby is op zich een prima dierentuin. Ik zou zelf het vergelijk willen maken met Blijdorp. Niet overdreven groot, maar genoeg om te zien en je een paar uur mee te vermaken. Een extraatje ten opzichte van Blijdorp zijn natuurlijk de attracties, maar daar kom ik later op terug.
_Plattegrondje. _
Het park is opgedeeld in werelddelen, waarbij er slechts twee ontbraken: Europa en Noord-Amerika. De andere continenten, Afrika, Azië, Zuid-Amerika en Oceanië waren allemaal vertegenwoordigd in Granby. Ik besloot in het, op de kaart, linker gedeelte te beginnen en eigenlijk was dat een slechte keuze. Het Afrikaanse gedeelte lag namelijk behoorlijk open door werkzaamheden. Verschillende dierenverblijven, waaronder de leeuwen, werden verbouwd. Hierdoor had ik helaas geen goede eerste indruk van het park. Gelukkig waren de andere themagebieden wel gewoon toegankelijk, waardoor mijn humeur in de loop van de dag beter werd. Anyway, tijd voor de eerste dierenfoto's.
Er stonden een aantal nijlpaarden in het water. Doen dit soort beesten uberhaupt wel eens iets in een dierentuin?
Deze kleurrijke vrienden bewogen gelukkig iets meer.
Deze kameleon doet zijn werk goed!
Deze enorme landschildpadden blijven toch altijd imposant.
Net als dit reptiel, al hoef je niet te wachten op beweging met ze.
Speelser zijn deze aapjes natuurlijk!
En je bent niet in Zuid-Amerika geweest, als je geen lama gezien hebt!
In het midden van het park was een klein themagebiedje te vinden, zonder echte dieren. Het park probeert de jeugd namelijk iets te leren over een aantal uitgestorven reptielen. Daarvoor met je naar de Dino Zoo!
Het lijkt allemaal een beetje gejat van een of andere film...
Deze animatronics begonnen te bewegen als je in de buurt kwam. Ze zagen er prima uit.
ROAR, I'm a dinosaur!
Om 12 uur ging het amusementsdeel van het park open. Hier stond dan mijn vervanging voor de Pipeline Express: Python Panique. Ik moest voor de achtbaan bijbetalen, uit mijn hoofd $2,50 of iets dergelijks. Daarvoor mocht ik wel twee rondes (één maal blijven zitten dus). Python Panique is een Compact Coaster van het Italiaanse L&T Systems.
Niet te vergelijken met onze eigen Python natuurlijk.
Ik deed nog nooit eerder een baan van deze fabrikant (maar heb er onderhand nog twee gedaan). Het is een maf baantje met in de laatste bocht wel een behoorlijk pijnlijke knik. Toen ik voor de tweede ronde ging, zette ik mij schrap voor die knik, maar dat had niet veel zin helaas. Nee, voor deze baan hoef je niet naar Granby af te reizen.
De rest van het amusementsgebied is nogal... sfeerloos. Eigenlijk is het een beetje een betonnenbende. Ik was blij met mijn credit/bingo, maar sloeg de rest van de attracties over.
De arcade.
Vliegtuigjes molen
Reuzenrad
En dan wel een nieuwer schommelschip.
Ik ging terug het park in en lunchte even wat bij het enige restaurant wat open was (het was immers een hele rustige dag). Daarna vervolgde ik mijn weg naar het Aziatische gedeelte. Een van de meest fascinerende dieren daar vond ik de Rode Panda. Leuke beestjes, die overigens helemaal niet verwant zijn aan de panda, maar meer aan de wasberen.
Deze lag uit te rusten, terwijl zijn maatje aan het spelen was in het hok.
Leuk dat die kameel hier is, jammer dat die drome-daar-is!
Boven dit deel van het park ging ook nog een monorail. Ook hier moest je voor bijbetalen (weer iets van twee of drie dollar) wat ik in eerste instantie niet wilde, maar later toch dacht 'wanneer ben ik hier weer?'. Ik kocht dus een kaartje. Bij het instappen kreeg ik netjes een beschrijving aangeboden met daarop de Engelse vertaling van het Franse commentaar wat in de monorail gegeven werd.
De monorail over het terras van het restaurant.
Helaas was er vanuit de monorail ook weer niet zo veel meer te zien dan vanaf de grond. Als ik erop terug kijk was het ritje geen weggegooid geld, maar ook weer niet heel erg de moeite waard. Ach, dan maar weer door. Ik sloeg het laatste pad in van het centrale plein waar ik nog niet geweest was. Dit pad zou uitkomen in Oceanië. Eerst kwam ik echter langs een flink gebouw.
Carribbische uitstraling!
Binnen bevond zich een klein aquarium met verschillende vissen en andere oceaan dieren. Je kon er ook Roggen aaien. Er werd wel aan je gevraagd om je handen te wassen vóór en na het aaien. 🙂
Sinds een of andere film worden clownsvissen altijd samengevoegd met de blauwe doktersvis, hè?
Octo was ook van de partij. Creepy, maar fascinerend beest
Door naar Oceanië. Dit themagebied was het kleinst, maar ik vond het wel het mooiste. Je ziet eigenlijk bijna nooit in dierentuinen een gebied wat zich aan Australië wijdt. Dierentuinen hebben wel regelmatig kangeroes (voornamelijk walliby's), maar geen 'themadeel'. Leuke verrassing zo op het eind.
Krijg je al een down-under feeling?
De kangeroes liepen overigens gewoon los door het themadeel. Althans, ze liepen natuurlijk niet toen ik langs kwam.
Ik eindigde mijn bezoek aan de Granby Zoo in de kinderboerderij. Ik weet niet wat het is, maar ik vind het altijd leuk om eventjes tussen de dieren te lopen. In Granby kon dat tussen geiten...
...en pony's.
Het eindoordeel: De Granby Zoo is op zichzelf staand een prima dierentuin, maar zoals jullie waarschijnlijk op de foto's wel hebben gezien is het ook niet heel bijzonder. Ik zou dus een bezoek aan de dierentuin niet aanraden, tenzij je specifiek op zoek bent naar een dierentuin in de omgeving van Montréal (of gewoon een credithunter bent en die Python Panique wilt afstrepen). Voor het attractiepark gedeelte hoef je echter absoluut niet te komen. Het is dat ik eigenlijk gewoon niets beters te doen had...
Beste achtbanen van de trip: (niet veranderd)
- Leviathan
- Yukon Striker
- Goliath
- Vortex
- Vampire
- Behemoth
- Dragon Mountain
- Viper
- Tantrum
- Ride of Steel
- Super Manège
Dat was dan mijn laatste report van mijn Canada avontuur. Ik heb heel veel plezier gehad met het schrijven van deze reports. Na-pret kun je het noemen. Ik hoop dat jullie ook veel plezier hebben beleefd aan het lezen van mijn reports. Binnenkort komen er nog enkele filmpjes die ik opgenomen heb online, maar die zie je vanzelf wel verschijnen.
Bedankt en tot snel! 🙂