Na het nieuws over de mogelijke nieuwe droptorentjes bij Baron 1898 zat ik eens te denken. De Efteling heeft al een aantal jaar de visie dat ze meer (kleinere) coherente themagebieden willen creëren om gasten meer te laten onderdompelen in een immersieve wereld. Na de Wereld van Sindbad, het "Andergebergte" bij Max en Moritz en het Huyverwoud bij Danse Macabre zou de toevoeging van de droptorentjes bij de Baron hier ook weer een nieuw voorbeeld van zijn. Echter is het park door de jaren heen organisch gegroeid en werdt er vroeger vaak niet gekeken naar gebiedsontwikkeling maar werden er gewoon losse attracties neergezet waardoor het park op de meeste plekken een allegaartje van losstaande attracties met verschillende thema's en stijlen is geworden. En daar is opzich ook niks mis mee en heeft zo zijn charme maar.....

...... Nu is het niet mijn bedoeling van dit topic om die discussie te openen over de vraag van "moet de Efteling dat wel doen met die themagebieden en kan het niet gewoon beter een lappendeken blijven?" maar meer de vraag stellen van: "stel dat de Efteling de komende jaren/decennia de huidige visie van gebiedsontwikkeling serieus wilt doorzetten in de rest van het huidige park, welke gebieden kunnen volgens jullie dan het meest gebiedsontwikkeling gebruiken? wat zijn jullie ideeën hierover en hoe zouden jullie dat aanpakken? Wat zouden jullie toevoegen, weghalen en/of vervangen?" Een lekker potje ouderwets armchair imagineeren dus!

Ikzelf vind bijvoorbeeld Ruigrijk en dan met name het Ruigrijkplein echt een gebied dat misschien wel baat zou kunnen hebben bij gebiedsontwikkeling. De Game Gallery met z'n felle kleuren vind ik bijvoorbeeld daar een vreemde eend in de bijt en steekt erg af tegen de stijl van Station de Oost en de Halve Maen, speeltuin Nest dat er qua stijl ook niet echt lekker bij past, de Oude Tuffer vind ik qua thema beter passen naast het Kinderspoor, de Python die weinig tot géén thema heeft en waarvan het gebied eromheen op z'n zachtst gezegd ook niet bepaald fraai is.......

Als ik kijk naar DMC, dan zijn deze gebieden eigenlijk gewoon meer "pleintjes" met wat spul die up elkaar aan sluit. Eigenlijk hebben ze dat altijd al gedaan. Bij het Spookslot was ook al zo'n pleintje met een horecapunt, toiletten en Gijs. Fata Morgana heeft zo'n plein (wederom met toiletten en horecapunt). Pirana heeft het (maar dan alleen Met Horeca) en zo kan ik nog wel even door gaan.

Als je dit zo door trekt zijn er eigenlijk relatief weinig plaatsen waar de Efteling hier nog in verder kan gaan. De meeste grote attracties hebben wel een soort van plein met bijpassende aankleding. Dat is zeker niet altijd in de vorm van horeca ofzo. bijvoorbeeld bij Droomvlucht heb je wat entertainment op het plein dat bij Droomvlucht past.

Een plek die dit eigenlijk het hardste nodig heeft - naar mijn mening - is de Python. Deze zou bij Station de Oost erbij getrokken kunnen worden en zo in een beetje Indonesisch thema gestopt kunnen worden. Pythons komen daar immers ook voor. Ernaast heb je al een zone liggen voor DVH met horeca en binnenkort souvenirswinkel, dus je zou het een beetje kunnen opsplitsen zo.

Precies ^

Er is gewoon totaal geen sprake van het opeens introduceren van "immersive themagebieden". Hoezo zijn Wereld van Sindbad en Huyverwoud de gouden standaard, en Piraña en Fata Morgana losstaande attracties met een allegaartje aan thema's? Ik snap deze oneindig terugkerende discussie op het forum echt niet, het is allemaal marketing fluff.

That being said, natuurlijk zijn er lelijke plekken in het park en het is makkelijker om die bij een bestaand, aangrenzend thema te betrekken dan er een nieuwe voor te creëren.

Als ik het voor het zeggen had, had ik voor Ruigrijk vol ingezet op het nautisch thema dat er al voor een groot deel heerst maar nu met o.a. de verwijdering van Polka Marina juist weer dreigt te verdwijnen. Een ander pijnpunt blijft het loze pleintje rechts van Laaf, dat eigenlijk allang een keer bij het Anton Pieckplein betrokken had moeten worden.

Maar goed, binnen de Wereld van de Efteling zijn dat beide nog vrij generieke thema's waar je ook weer genoeg kanten mee uit kan, dus opnieuw zou van immersieve themagebieden mijns inziens geen sprake zijn.

Zoals @Coasterfrenzy al aangeeft hebben ze al heel wat gebouwen/pleintjes die samen een geheel vormen. Denk ook aan Symbolica, Anton Pieck plein, gebied rondom Sindbad (sommige kunnen natuurlijk nog beter worden gethematiseerd).

Als het simpelweg een kwestie was van oppakken en ergens anders neerzetten, dan zou ik de 3 achtbanen in Ruigrijk uit elkaar gooien. De vliegende Hollander en de halve Maen kunnen samen al een mooi thema vormen rondom de scheepsvaart in de 17 eeuw. Rondom JedD zou je een middeleeuw thema kunnen vormen met nog 1 of 2 gethematiseerde infills. en de Python is nu nog zo kaal dat je deze (met een andere naam) overal bij zou kunnen betrekken en thematiseren.
      de Oude Tufferbaan i.c.m. kinderspoor zou een leuk oud Hollands dorp kunnen worden.
      De Game Gallery zal altijd een doorn in het oog blijven als het op thematisering aankomt.
      Maar met de huidige indeling van de attracties denk ik niet dat er op gebied van thematisering heel veel anders kan.

Robkuh84 Dat vind ik altijd een beetje een dooddoener. Wat is er nou bijvoorbeeld helemaal middeleeuws aan Joris en de Draak? Die 3 decorelementen die daar in het oog springen maken nog geen thema natuurlijk. De Halve Maen is wel een interessante. Da's ook een jaren '80 beestje, dus zou die langzamerhand ook niet op raken of groot onderhoud nodig hebben? Hoewel ik niet denk dat verplaatsen heel relevant is. Op zich was Ruigrijk een redelijk neutraal thema met veel VOC invloeden. Station de Oost (ook makkelijk in een ander thema te blenden) en nu Nest zijn de dissonanten. Je had op het Ruigrijkplein veel met waterpartijen kunnen doen en een levendig havengebiedje kunnen creeëren. Nu met Nest en de Likkebaerd zie je dat ze alles echt van elkaar zijn gaan afschermen; geen verbetering mijns inziens.

Japio Wat is er nou bijvoorbeeld helemaal middeleeuws aan Joris en de Draak?

Uhm, nou ridders bijvoorbeeld? en dat het verhaal van de Efteling "een olijke variatie is op de bekende sage van Sint Joris en de Draak, een legende waarvan de oorsprong zich vertakt in allerlei richtingen, zoals geschriften uit het elfde eeuwse Cappadocië, de Legenda aurea uit de dertiende eeuw, en een oud en obscuur gedicht ("Sint Joris, die was kloek van zeden / Reed de draak kloekmoedig tegen"). In en rondom de attractie zijn allerlei verwijzingen naar het verhaal achter Joris en de Draak te vinden." (letterlijke tekst van Eftepedia)
          Aangezien deze periode valt onder de middeleeuwen, lijkt mij het thema nog niet zo onlogisch.

• Japio heeft hierop gereageerd.

Trollenbol Er is gewoon totaal geen sprake van het opeens introduceren van "immersive themagebieden". Hoezo zijn Wereld van Sindbad en Huyverwoud de gouden standaard, en Piraña en Fata Morgana losstaande attracties met een allegaartje aan thema's? Ik snap deze oneindig terugkerende discussie op het forum echt niet, het is allemaal marketing fluff

Dat klopt idd wel, plekken als het Lavenlaar en het Anton Pieckplein zou je bijvoorbeeld ook al wel kunnen zien als een immersief themagebied dus het is idd niet compleet nieuw. Maar vroeger werdt er wel vaak "maar" 1 attractie per gebied neergezet. Stel dat de Efteling in de toekomst meer richting themagebieden met minimaal 2 bij elkaar passende attracties wil gaan zijn er best aardig wat plekken waar ze nog dingen zouden kunnen doen. (Even "problemen" als maximale bouwpercentage, budget en stikstof gedoe daargelaten)

Dit topic is puur bedoeld om te fantaseren en ideeën te sparren over hoe ze de attractiegebieden in het huidige park meer compleet kunnen maken om ze meer om te vormen tot echt immersievere gebieden en meer cohesie te creëren.

Ikzelf zat bijvoorbeeld hier aan te denken: de Oude Tuffer heeft meer een soort boerderij-achtig thema waardoor ik het een vreemde eend in de bijt vind op het Ruigrijkplein. Stel dat je de ingang van de Oude Tuffer zou verplaatsen naar het pad waar het Kinderspoor aan ligt (dezelfde ingang daar herbouwen) en je geeft het horecapuntje de Flierefluiter dat Zaanse thema dan ontstaat daar een een soort Oud-hollandse boerderij-achtig gebiedje, en je haalt die ronde lus waar die vogelverschrikker staat weg (vogelverschrikker uiteraard ook verplaatsen) dan zijn de Tuffers afgeschermd van het Ruigrijkplein en ontstaat in die ronde lus ruimte om daar een waardige vervangende infill attractie voor de Polka Marina te plaatsen dat past binnen de thematiek van het Ruigrijkplein.

Mathijsdehaas-2002 "stel dat de Efteling de komende jaren/decennia de huidige visie van gebiedsontwikkeling serieus wilt doorzetten in de rest van het huidige park, welke gebieden kunnen volgens jullie dan het meest gebiedsontwikkeling gebruiken?

• de wereld van Sindbad, Kashba en Kleuterhof zou 1 mooi geheel moeten worden
            • de Python meer betrekken bij Station de Oost en op het lege veld naast de Python wellicht dat uitbreiden met bijv. een nieuwe attractie

Leuk topic Mathijsdehaas-2002 ! Ik ben gek op een potje arm-chair imageneren. Hierbij mijn voorzet. Een deel van de voorstellen heb ik al eens in andere topics gedaan, maar in het kader van volledigheid . . .

Fabula
            Allereerst startend bij Fabula. Ik zou de ingang van de twee dierenkoppen verplaatsen. Deze liggen nu op een slecht zichtbare plek. Deze zou ik naast de ingang naar het restaurant plaatsen. Ook zou ik het buitenterras vergroten en deels overdekken met een tentdoek. Zo ontstaat er meer een geheel. Of het daarmee meteen een immersive gebied is? Nee, maar wel meer bij elkaar aansluitend. Aan de binnenzijde zou ik de indeling verbeteren. Momenteel is het binnenspeelgebied zeer onoverzichtelijk doordat de uitgang van Fabula er dwars doorheen loopt en overal tafels staan. Ik zou ervoor zorgen dat er nog één in-en-uitgang is voor kinderen in het speelgebied en de uitgang van Fabula om het speelgedeelte heen leiden. Daarbij zou ik het eetgedeelte en speelgedeelte beter scheiden. De ruimte die daardoor ontstaat in het speelgedeelte zou ik opvullen met meer speeltoestellen/elementen zodat er een meer volwaardige binnenspeeltuin ontstaat. Inhoudelijk zou de film wat mij betreft of meer aan mogen sluiten bij Pardoes en consorten óf het houden bij dieren. Klaas Vaak is toch een beetje vreemde eend in de bijt thematisch gezien. En misschien moeten ze nog eens iets met dat dak . . .

Sprookjesbos
            Ik zou de ingangen van het Sprookjesbos verplaatsen. De huidige poort aan de promenade, gevolgd door nog een poort is mijns inziens nogal vreemd. Deze ingang zou ik door de linkerzijde van het horecapunt Kogeloog leiden. Op de plek van het huidige pad zou ik dat wat speeltoestellen / elementen toevoegen. Zo ontstaat een veel logischere plek om als gezin even wat koffie te drinken terwijl de kinderen kijken bij Langnek en zich even kunnen vermaken. De hoofdingang van het Sprookjesbos zou ik verleggen zodat deze tegenover de ingang van het Diorama komt. Mijns inziens zou dit de routing en vindbaarheid van het Sprookjesbos verbeteren en meer logisch maken. De overkapping van de Sprookjessprokkelaar zou ik weghalen. Ik zou de Sprookjessprokkelaar een onderdeel maken van een show in het Sprookjesbostheater.

Symbolicaplein
            Op het pleintje waar nu de Smaeckmaker staat zou ik een infill-plaatsen. Ik denk dat een Nebulaz van Zamperla hier goed zou kunnen passen (https://www.zamperla.com/product/nebulaz). Het voegt kinetics/beweging toe aan het gebied en is goed te thematiseren in de fantasie-stijl van Symbolica. De wachtrij kan er dan in een boog aan de achterzijde omheen lopen. Deze kan zo gethematiseerd worden dat het lijkt alsof het Symbolica-paleis daar verder doorloopt. Waardoor het geheel imposanter gaat ogen. Verder zou ik ook een klein gethematiseerd afdakje toevoegen voor de mindervalide-ingang. De schatkist en buggy-standplaats zou ik vervangen door een Symbolicaans gebouw waar verschillende voorzieningen geplaatst zouden kunnen worden: lockers / informatie / pin / EHBO / stilteruimte. De Smaeckmaker zou hier dan naast kunnen komen te liggen (tegenover het terras van Polles) met een klein terrasje. Ik denk dat het plein daarmee meer één geheel wordt.

Carrouselpaleis
            Ik denk dat het carrouselpaleis een prachtige locatie is met veel potentieel. De heringebruikname van de theaterzaal vond ik een mooie start. Wat mij betreft zou ook de waterorgelzaal gerestaureerd worden zodat ook hier shows gegeven kunnen worden. In het hoogseizoen zou er dan afwisselend in de theaterzaal en waterorgelzaal een show gegeven kunnen worden. De horeca in het Carrouselpaleis zou dan meer een foyer-functie kunnen krijgen. Ik denk dat het helpend zou zijn als de verschillende ruimtes meer met elkaar verbonden worden. De huidige opzet is erg ‘hokkerig’. Door meer openingen te creëren tussen de carrouselzaal, de gangen en het diorama kan het meer één geheel worden.

Witte Paard
            Als de lelijke groen-blauwe puien en overkappingen vervangen worden door sierlijke ‘giet-ijzeren’ donkergroene varianten zou het Witte Paard thematisch zoveel beter aansluiten bij het prachtige Anton Pieckplein. Weg met die 90’s winkelcentrum meuk!

Lavenlaar
            Het Lavenlaar verdiend het om verlevendigd te worden! Ik zou Kindervreugd ontmantelen en de speeltoestellen verplaatsen in het Lavenlaar zodat hier meer te doen is voor kinderen. Het huidige Kindervreugd kan dan volgepland worden met groen, zodat dit deel van het park weer wat ‘bos-achtiger’ wordt. Ook zou dat helpen om deze hoek minder ‘volgebouwd’ te doen ogen. Bijkomend voordeel is dat er dan nog maar twee in-en-uitgangen voor het Lavenlaar zijn, zodat het voor ouders met jonge kinderen (toch de doelgroep) meer overzichtelijk wordt.
            Aan de achterzijde van het Lavenlaar (waar nu een rookzone ligt) zou ik een interactieve shooter-darkride plaatsen. Vergelijkbaar in opzet met Maus au Chocolat of Toy Story Midway Mania. De Laven lenen hier zich prima voor, mits het verhaal simpel gehouden wordt. De wachtrij kan dan wat langs/door het Lavenlaar kronkelen. Het showgebouw zou aan de zijkant dan thematisch aan kunnen sluiten bij het Anton Pieckplein zodat dit plein ook (eindelijk) af is.
            Verder mag het ‘verhaal-huisje’ (weet even niet wat de officiële naam is) een upgrade krijgen. Stoppen met boompjes planten die binnen no-time dood zijn; gewoon Laafse puntdaakjes op zetten. Ook mag de vertelling wat meer anno nu. Er is vast een moderne oplossing voor die dia-projector uit de vorige eeuw.

Ton van de Ven Plein
            Wat mij betreft één van de meest lastige plekken in de Efteling om meer coherent te krijgen, doordat er zoveel op elkaar staat. Met het risico lopend hierom gelyncht te worden, zou ik toch het volgende doen: de ingang en het voorste deel van het gebouw (wachtrij / station / Gulde Gaarde) van Droomvlucht zou ik slopen. Ik zou daarvoor in de plaats een nieuw gebouw plaatsen waar een beter gethematiseerde variant van de wachtrij op de ene verdieping zou zitten en op de andere verdieping een restaurant en indoor speelgedeelte gethematiseerd naar Droomvlucht zou zitten. Dit gebouw zou ik iets schuiner plaatsen ten opzichte van het Ton van de Ven Plein (meer richting het treinstation), zodat er wat meer afscheiding komt tussen Raveleijn en ‘De wereld van Droomvlucht’. Natuurlijk komt de iconische ingang dan terug als façade van het gebouw.

De decoratieve trein die nu nog tussen het station en de Droomvlucht ingang staat zou ik verplaatsen naar de ingang van het treinstation. Verder zou ik dat rare hokje wat ooit dienst deed voor de tickets van de Raveleijnshows slopen. De laatste afstervende bomen zou ik verwijderen en het gehele plein voorzien van meer planters met kleurrijke bloemen. Zodat het plein wat ‘park-achtiger’ wordt.

Jokie en Jet – land
            De huidige backstage zal op termijn verplaatst worden. Een kant wordt opgeofferd voor parkeerplaatsen voor het Efteling Wonder Hotel. Op het andere deel zou ik een grote indoor speelhal maken gethematiseerd naar Jokie en Jet. Toch één van de sterkste IP’s van de Efteling. Met wat horeca en retail. De ingang van Carnaval Festival zou dan verplaatst kunnen worden naar deze hal zodat de huidige locatie met beplanting aan kan sluiten bij de Wereld van Sindbad.

Wereld van Sindbad
            Fase 2 mag wat mij betreft doorgevoerd worden. Panorama gaat eindelijk tegen de vlakte. Daarvoor in de plaats komt een nieuw pand dat op de ene verdieping een grote foodmarket-achtige horecafunctie krijgt met midden-oosterse gerechten. Op de andere verdieping kan een walkthrough/overdekt avonturen doolhof rondom Sindbad komen. Het kleuterhof wordt ritueel verbrand en keert nooit meer terug. In de vijver komt Sindbads’ schip met verschillende speelelementen voor kinderen.

Pagode
            Een deel van de wachtrij van Pagode wordt opgeofferd om ruimte te maken voor een dynamische carrousel van Zamperla zoals Jumping Juna uit Toverland. De magnetrons van Toko Pagode worden naar de milieustraat gebracht en vervangen door verse Indonesische gerechten.

Herindeling linkerzijde Ruigrijk
            Achter de Halve Maen en op de locatie van de kolfruimte is nog ruimte voor een grotere attractie met daarbij één of twee infills. Als deze in nautisch thema worden uitgevoerd kan dit samen met de Halve Maen, horecalocatie De Meermin en een upgrade van de Game-Gallery een Nautisch Themagebied vormen.
            De ingang van de Oude Tuffers wordt verplaatst naar net voorbij de eerste bocht. Daardoor ontstaat er samen met de Traptreintjes een ‘Oud Hollands’ plein. Waardoor deze hoek ook hopelijk wat meer volk trekt.

Pirana
            Op het eiland van de Pirana wordt een adventure trail toegevoegd. Op het plein bij de uitgang worden wat gethematiseerde ‘marktkraampjes’ toegevoegd en een gethematiseerde overkapping voor de mindervalide.

Max en Moritz plein
            Vind ik in grote lijnen al een geslaagd coherent gebied. Het enige wat ik nog zou veranderen is dat de ingang van Max en Moritz verplaatst wordt, zodat deze dichter bij het plein en de uitgang komt te liggen. De huidige ingang kan dan gesloopt worden. Hier kunnen meer bomen komen zodat het Max en Moritzplein, Pirana plein en Danse Macabre plein meer van elkaar gescheiden worden.

Zo . . . een hele lijst. Benieuwd naar ideeën van anderen.

Jene kijk dit bedoel ik dus! Voor zulk soort ideeën heb ik dit topic geopend. Hoewel ik het niet overal mee eens ben, zitten er wel een aantal leuke ideeën tussen!

Gaat het plaatsen van kermisachtige Zamperla-molens juist niet ten koste van de ‘geloofwaardigheid’ van een themagebied?

Progress ik denk dat zolang je als park infill attractietypes kiest die goed passen bij het desbetreffende gebied en het goed thematiseerd dat dat nog best mee kan vallen. Het moet idd ook weer geen overkill worden. Toverland doet dat bijvoorbeeld wel goed imo. Avalon vind ik nu echt een mooi compleet gebied geworden waar nu voor iedereen wel iets te doen is. En de andere themagebieden van Toverland hebben dat volgens mij ook wel

Robkuh84 Welke ridders zijn er te zien bij Joris en de Draak waardoor dat thematisch niet aansluit op de omgeving? Ik bedoel maar, een attractienaam en een aangekleed bord maken nog geen thema(gebied) Kijk naar de Python. Die attractie heeft meer een industrieel thema dan een slangenthema. Het gaat erom of attracties of gebouwen in stijl op elkaar aansluiten.

Het Ton van de Venplein is daar een goed voorbeeld in. De thema's van de attracties die daar liggen sluiten niet perse op elkaar aan, maar stijltechnisch kan het prima naast elkaar staan. De Droomvlucht-poort is neutraal genoeg. Met de komst van Raveleijn is het plein wel wat minder dynamisch geworden, maar er is daar geen stijlbreuk of iets.

Zie het tegenovergestelde bij Sindbad. Daar laten ze de verhalen op elkaar aansluiten terwijl Vogel Rok stijltechnisch (en eigenlijk ook storytel-technisch) totaal niet matcht.

Japio een attractienaam en een aangekleed bord maken nog geen thema(gebied) Kijk naar de Python.

Helemaal mee eens, ik vind JedD ook geen goed thema gebied. Maar in dit topic ging het er over om een gebied d.m.v. een thema te creëren en dan zou ik bij het verhaal achter de achtbaan een middeleeuw thema verwachten. Dat is goed te combineren met de houten constructies.

Ik zou zeggen het gebied van kinderspoor. Dat voelt nogal themaloos. Maar wat mij betreft mogen ze er ook een dikke achtbaan neerzetten.

Progress In essentie kan iedere attractie gereduceerd worden tot ´kermis´ en omgekeerd kan iedere ´basic ride´ natuurlijk aangekleed worden tot een volwaardige pretpark-attractie. Wil niet zeggen dat iedere attractie een hoofdattractie of E-ticket wordt, maar met goede aankleding en plaatsing kan iedere attractie 'pretparkwaardig' worden. Disney (en met name DisneySea) heeft daar natuurlijk veel voorbeelden van, maar ook Liseberg met de Breakdance 5 en Dance Macabre in essentie natuurlijk ook.

Jene ik zou bijvoorbeeld Fabula gewoon helemaal weghalen en vervangen voor een nieuwe Symbolicaanse attractie zodat het Rijk der Fantasie ook een volwaardig themagebied wordt. En voor het gebied van de Pagode en Gondoletta heb ik ook iets andere ideeën. Maar je plannen voor de Wereld van Sindbad en een overdekt Jokie en Jet themagebied zou ik dan weer wel toejuichen bijvoorbeeld. Maar ik zal binnenkort zelf ook eens zo'n lijstje maken met ideeën, dan zal ik er nog wel dieper op ingaan.

Ik ben wel te porren voor een mini darkride in Anton Pieck sfeer in dat dooie hoekje daar. Lekker compact zoals Peter Pan of Snorrie. Overigens ben ik ook wel te porren voor een grotere versie 😬

Ik zou gewoon de achterkant van Symbolica uitbreiden en de Pagode en Gondoletta erbij betrekken. De Pagode kan je herthematiseren naar een vliegende astrologie/obersvatiekamer van Almar. Of je maakt er een knipoog van naar de geboortedag van Pardijn en gebruikt iets met 5 zonnen zodat Pardijn ook een rol van betekenis krijgt. Of je maakt er een stal van voor Zilverglans, haar eenhoorn, die door een foute spreuk van Almar gaat zweven.
                      Haal die foute Toko neer met die afschuwelijke microgolfmaaltijden en plaats er een theehuis in Symbolicaanse sferen. Aangevuld met prachtige tuinen die aansluiten op de Gondoletta. En kleed dat station aan met een symbolicaanse vuurtoren, kleed die tuinen rond gondoletta weer aan zoals vroeger en hoppa, een heel aansluitend gebied geschikt voor iedereen.