Ik heb altijd al veen potentie gezien in meer horecagebiedjes in het park. Zeker met het oog op onzekere uitbreidingsplannen is dat ook een goede manier om meer omzet te genereren per bezoeker. Zo'n horecalocatie kan dan ook een mooie aanleiding zijn om een gebied wat meer te ontwikkelen.
Ruigrijk
In Ruigrijk zou ik vol inzetten op water. De ingang van D'Oude Tuffers wordt verplaatst naar nabij het kinderspoor, waar een gebied in Zaanse stijl wordt gerealiseerd. De Meermin verhuist hier naartoe en hier is meer nautische horeca te vinden zoals een goed visrestaurant.
Daardoor heeft het Ruigrijkplein meer mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot havengebiedje. Een enorme haven uitgraven is misschien niet realistisch, maar met diverse overbruggingen kan wel een mooie waterverbinding worden gemaakt tussen het plein van De Vliegende Hollander, Game Gallery en De Halve Maen. Station de Oost komt dan, afscheiden door waterpartijen, wat meer aan de 'overkant' te liggen. Een eventuele aansluiting naar Strookrijk komt via Station de Oost. De echte toegang tot Strookrijk komt op diverse plekken langs het pad tussen Reizenrijk en Ruigrijk.
In de waterpartijen op het Ruigrijkplein zouden enkele kleinere attracties kunnen liggen, en in een pakhuis tussen de Halve Maen en Station de Oost kan een indoor miniachtbaan of darkride worden gerealiseerd. Het thema van Joris en de Draak verdwijnt en dit coastergebied wordt omgetoverd tot scheepswerf. Twee concurrerende rederijen die het nieuwste VOC schip willen gaan bouwen nu vlaggenschip 'Den Hollander' met man en muis lijkt vergaan. Aan het eind van de 2 lussen/bochten van de coaster, komt een groot schip te liggen zodat het gebied iets gescheiden wordt van het water van Baron 1898 en Piraña. Op dit schip zouden bijvoorbeeld (duik)shows gegeven kunnen worden die te zien zijn vanaf het terras van Casa Caracol. Op de plek van de Kombuys verschijnt een grote vuurtoren, waar een spectaculaire attractie kan huizen met balieverkoop en een terras. De Vliegende Hollander als thema wordt ten alle tijden behouden voor dit gebied, mocht de coaster tzt aan zijn laatste levensdagen beginnen.
De Python kun je met wat grote kisten met exotische dieren erop bij het thema betrekken. Een thematische aankleding van de Double Loop Cork Screw zie ik niet als realistisch.
Zo krijg je weliswaar een redelijk groot themagebied, maar wel wat met relatief minimale middelen op elkaar aan kan sluiten, ook qua verhaal. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze na De Vliegende Hollander niet meer werk hebben gemaakt van het doorvoeren van een coherent scheepvaartthema in Ruigrijk.
Een sfeerbeeld van de blend tussen een houten coaster en een scheepswerf;
![](https://forum.pretpark.club/assets/files/2025-02-06/1738865207-12577-image.png)
Uitrijk
Met de komst van het Efteling Grand Hotel is er stiekem al een behoorlijke stap richting een verblijfsgebied gezet rondom de uitgang. Aquanura is natuurlijk ook een fantastisch visitekaartje om mensen in het park te houden. Het toverwoord hier is ook weer horeca. De Oase wordt uitgebreid tot een mooie loungebar waar je lekkere cocktails kunt drinken. Dit hoekje van de Aquanuravlonder/kademuur wordt exclusief terras voor de vernieuwde Oase. Loungesetjes, kussens, knusse hoekjes, je waant je hier éven de Sultan zelf.
Tussen Fata Morgana en het Theater komt een oriëntaals zeilscheepje te liggen, the :matisch passend bij zowel de kades van Fata Morgana als de pakhuizen van het Theater. Dit is een mooie plek om verhoogd naar Aquanura te kijken terwijl je geniet van een speciaal 3 gangenmenu aan je eigen Captains Table. Tevens komt hier een doorgang voor verblijfsgasten om na een avondje Uitrijk een verkorte route naar de vakantieparken te nemen.
Het Eiland van de Vijf Zintuigen/Theaterplein wordt namelijk de plek waar in de avonduren nog bandjes en acts optreden om het publiek te verleiden nog even in de Efteling te blijven hangen. Eye catcher wordt hier een grote klassieke Wellenflug tegenover het Theater, die het publiek richting Pinokkio's/het Theaterrestaurant trekt. De Vrolijke Noot vindt hier ook een plekje om ook de snelle trek te kunnen stillen.
Zo krijg je een Uitgaansgebied meer gesitueerd rondom Aquanura. Na parksluiting kunnen het Fata Morganaplein en het Grand Hotel worden afgesloten zodat de parkzijde van Aquanura niet bereikbaar is. Opvoeringen van diverse Aquanurashows, eetgelegenheden en kleine (kermis)attracties zorgen voor een attractieve sfeer.
Reizenrijk/Grand Circus (Balancé)
Het Reizenrijk. Met de hele ontwikkeling van De Wereld van Sindbad vind ik het maar een allegaartje. Eerst was het ook een vreemde eend in de Efteling-bijt, maar was het een plein met attracties met ronde vormen en primaire kleuren. Het beeld van Vogel Rok wil men duidelijk niet kwijt. Jammer, want dat staat een degelijke ontwikkeling eigenlijk behoorlijk in de weg. Tegelijk is de Warme Winter Weide een halfbakken winterconcept en is het Zomerstrand me een doorn in het oog. Hier wordt de permanente opstelling van het Grand Circus gerealiseerd. Íets minder kitsch dan de ontwerpen voor Balancé en meer tegen het Anton Pieckse aan, en de hele coaster verdwijnt. Dit wordt namelijk een permanent inzetbare evenementenlocatie. Woonwagens, kleine tentjes, dieren, attributen. Genoeg aanknopingspunten voor wat leuke speeltoestellen of kleine molens of kleine indoorbelevingen zoals Laaf. Een ludieke circusfamilie vol personages en de mogelijkheid om in een grote tent mooie shows op te voeren. Dit situeert zich eigenlijk precies aan de ándere zijde waar nu níet de winterweide te vinden is, met een ingang ter hoogte van het Suykerhuys. Boogjes met lampjes maken aansluiting met het Carrousselpaleis en de uitloper van het Anton Pieckplein mondt uit bij een mooie, nostalgische circustent. De stoomtrein krijgt hier een station voor speciale gelegenheden, zodat gasten per trein vervoerd kunnen worden van en naar de evenementenlocatie.
En Carnaval Festival dan? Het befaamde indoorgebied van Jokie en Jet gaat er komen, gelegen op de 'kop' van de Dubbele Laan. Een combinatie met de souvenirshop, digitale CF wachtrij, minitheater en speelgelegenheid sluiten aan de ene kant thematisch aan bij het Grand Circus, en zijn aan de andere kant middels een groene buffer verbonden aan de Wereld van Sindbad. Dat wordt een groen, jungle-achtig avonturiersgebied. Archipel krijgt een uitbreiding voor oudere jeugd, met een uitdagend klimparcours en voor Kashba wordt een drijvende markt gerealiseerd zoals een fan dat bedacht had ten tijde van de laatste refurb. Strookrijk biedt de uitgelezen kans om dit thema grootser uit te werken met rotsen en watervallen en wereldse attracties.
Leuke gedachtenspinseltjes om zo eens neer te pennen. Dit zijn wel de grootste aanpassingen die ik zou doen in mijn 'ideale' Efteling. Kansen die bijna te mooi zijn om níet te doen, wat mij betreft. Andere toplocaties voor horeca zouden wat mij betreft het Lavenlaer zijn, breek de muur tussen de speeltuin deels weg en maak een Brouwcafé bij Lals Brouwhuys. Met de unieke glazen en eigen bier is dat écht een signature snack. Zelfde voor de punt tussen de Baron en Danse Macabre. Twee spookattracties bij elkaar, daar kan een prachtig donker café worden gerealiseerd waar acts zoals de Charlatans binnen hun opwachting maken.