• Duitse Parken
  • Bevestigd: 2 nieuwe achtbanen voor Tripsdrill in 2020

Ja goed verhaal, maar niet heus. Vekoma maakt onderscheid tussen twee suspended coasters: suspended family coasters en suspended thrill coasters. Ze zouden gek zijn als ze de STC onbereikbaar zouden maken voor 'de jongere thrillseeker'. Vekoma wil hun product gewoon juist voor een zo groot mogelijke doelgroep in de markt zetten, dat lijkt me logisch. De 'ouderwetse' SLC wordt daarnaast nergens meer genoemd op de pagina 'Coasters', daar is de STC voor in de plaats gekomen.

Ik heb voor het gemak ook even wat zaken dik gemaakt:

Thunderbird is a new, exciting and extremely smooth Suspended Thrill Coaster. This new suspended family coaster based design with no less than 2 inversions, 5 airtime hills and 6 exciting twists and turns makes it possible to offer inversions for young and old from 1.20 m tall and up. Combinations of high speed turns and low force inversions prepare the small riders for the real work. This ride will thrill the seasoned rollercoaster enthusiast, but is equally fun and accessible to the youngest among thrill seekers.

Het is dus vooral een kwestie van perceptie, maar als je logisch nadenken voorop stelt, kun je gewoon vaststellen dat de STC niet de familie inverted is, maar dat de 'inverted family coaster' dat is. Nogmaals, als de bouwer het onderscheid in naamgeving maakt met Family versus Thrill, dan vind ik het een gek verhaal dat jij dat dan gaat betwisten.

Kunnen we niet gewoon afspreken dat we een verschil van mening hebben? Ik snap niet zo goed waarom je er zo fel op in moet gaan?

• Niek heeft hierop gereageerd.

Nee dat kunnen we niet. Vekoma zegt Suspend Thrill Coaster, en Suspended Family Coaster. En volgens jou is de Suspended Thrill Coaster een Family coaster? Dat is het gewoon niet?! De STC heeft een grotere track, treinen met vesten en inversies. De SFC heeft een kleinere track, een heupbeugel en geen inversies.

Er is een verschil, dat is overduidelijk, de fabrikant benoemt het nota bene zelf, maar schijnbaar weet jij het toch beter dan de fabrikant zelf.

Njit Ik snap niet zo goed waarom je er zo fel op in moet gaan?

Omdat je het niet bij het juiste eind hebt.

Heren, lets keep it classy please! 😘 Agree to disagree lijkt me prima om weer verder te gaan over - in basis - gewoon een hele vette coaster.

• Njit vindt dit leuk.

@Michael : lijkt me helemaal prima. Ik ga volgend jaar graag naar Tripsdrill om deze nieuwe baan te testen. Ik hoop van harte dat het qua soepelheid in geen enkel opzicht op een SLC lijkt. Die sla ik liever over als ik hem al als credit heb 🙂

Kennelijk is het niet hetzelfde ontwerp als Tayto als de versie voor Tayto twee inversies zou krijgen en deze versie vier inversies zal hebben - of lees ik dat verkeerd?

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Het aantal inversies van het ontwerp dat Tayto Park zou krijgen weet ik niet, maar Tripsdrill schrijft in hun persbericht over "vier Überschlägen" wat ik vertaal naar 4 inversies. Dus als dat aantal van Tayto klopt is het inderdaad toch niet dezelfde achtbaan.

Tripsdrill deelde vandaag op hun Instagram trouwens een leuke foto om te laten weten dat de eerste baandelen inmiddel gearriveerd zijn op de bouwplaats! 🎉

Ik heb eerdere berichten over Tayto gelezen waar men het over 3 tot 4 inversies had. Dus kan best hetzelfde ontwerp zijn.

Ik heb net even 3 kwartier door de bouwaanvraag van Tayto zitten spitten, maar verder dan deze quote en slechte scan kom ik helaas niet qua layout. Wie zelf een poging wil wagen, je vind de documenten hier.

the construction of a new rollercoaster attraction incorporating 2 separate rollercoaster rides with a combined ride length of approximately 972m and a maximum height of 31 m above ground level; rollercoaster station structures

• Joell heeft hierop gereageerd.

Guy Ik ben er even snel ingedoken. De baan van Tayto had sowieso drie inversies. De eerste overbank zou je als inversie kunnen opgeven als je extereem vrijgeving bent (dat ben ik niet).

Dat zijn er alvast drie. Ik denk echt dat beide banen gewoon die van Tayto zijn. Die mag ze niet bouwen, Tripsdrill heeft via Vekoma de kans gekregen ze te bouwen (want die hebben er ook geen baat bij om ze te laten liggen) en zowaar geschiede het. Dat is iig mijn gevoel erbij.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Marvin Op Youtube staan onrides in Nolimits van de verwachte banen.

Lol, ik besef me nu pas dat die concepttekening van Vekoma niet de layout van deze baan zal zijn 😂

Hahaha, ja de concepttekening laat een layout zien met twee inversies. Overigens verwacht ik wel dat Vekoma die layout ook heeft uitgetekend, het is dezelfde stijl als de andere concepts van de nieuwe generatie banen die we hebben gezien. En die worden ook allemaal wel ergens gebouwd.

Ik ben benieuwd of er meer van deze STC's gaan komen, lijkt me zó tof om een soepele inverted te doen van Vekoma (even de Orkanen en Kvasten modellen daar gelaten).

Het kan bijna niet anders dan dat het idee voor deze attractie afkomstig is van het plan voor Tayto. Aan de andere kant lijken het aantal inversies van de STC niet overeen te komen dus ik ben serieus benieuwd naar de uiteindelijke layout in Tripsdrill. Eventueel is het in de basis dezelfde layout met wat toevoegingen omdat Tripsdrill wat extra's wilde. Spannend.

Niek Beter nog, zover ik begrepen heb is de concepttekening een ontwerp op hetzelfde oppervlak als hun standaard SLC. De reden dat ze die ontworpen hebben is om aan te tonen wat op een relatief klein oppervlak mogelijk is. De SLC is een redelijk compact ontwerp welke erg bekend is. Door een baan te tekenen welke eenzelfde oppervlak gebruikt kan je parken perfect aantonen wat allemaal mogelijk is terwijl je ook gebruik maakt van de bekendheid van de SLC.

De baan voor Tayto/Tripsdrill hebben beide niks te maken met dit concept behalve dat het baantype hetzelfde is. Ik weet zeker dat Vekoma ook wel meer andere modellen al getekend heeft voor andere parken.

Zingo Hey, waar vind jij nu ineens zo'n goede gedetailleerde tekening!? 😛

Marvin Via jou link 😛

Als je vervolgens op scanned files drukt krijg je die lijst met files. Een entry daarvan is:
              Plans, Sections, Elevations Application 12 27170 Kb
              Als je die opent kun je in de viewer bovenin tussen de twaalf pagina's wisselen. Daar zitten ook meerdere PDF's in. Daar heb ik deze uit gehaald.

Zingo Pfffff, ik heb al die entry's open gehad en helemaal doorgebladerd maar niet in de gaten gehad dat je binnen zo'n entry dan ook nog meerdere documenten had 🤡

Njit Thanks, maar die directe link werkt niet als je niet eerst indirect gegaan bent en de voorwaarden geaccepteerd hebt 😉

• Njit vindt dit leuk.