Net als ieder jaar kijken we ook deze januari terug op 2024 en de dark rides. Welke is dit jaar het beste, en welke dark rides worden minder gewaardeerd?

Nieuw dit jaar is de inclusie van Show Rides, waardoor elke categorie die te vinden is in de Drdb vertegenwoordigd is!

Stemmen kan hier. De poll blijft tot eind Januari open, en de resultaten zullen dan in Februari uit gebracht worden. Het is ook mogelijk de resultaten van vorig jaar te bekijken

Je merkt aan alles dat Fata Morgana tegen een grote onderhoudsbeurt aan zit. Ik ben dan ook enorm benieuwd of dat nog invloed gaat hebben op de top 3.

Ik denk toch echt wel Symbolica! De details, het ritsysteem, alles! Ik denk toch wel dat hier geen andere dark ride in de Benelux hier tegen op kan.

Ook weer gestemd!

Ron Voor mij wel, ik heb voor het eerst geen 10 gestemd voor Fata Morgana omdat de staat van de attractie me de vorige keer dusdanig teleurstelde.

Uiteraard Fata Morgana, maar ...

Wat is de Efteling dit jaar slecht in het onderhoud, schandalig dat ze zo'n parel plotseling laten verslonzen.

• asuran heeft hierop gereageerd.

Pretparkgenot
        De staat van Fata Morgana kan definitief beter, dat zullen de meeste wel hier denken, echter ik verwacht minimale dingen qua onderhoud totdat ze precies weten wat ze nou willen doen voor 2.0.

Ik moet zeggen dat ik een beetje verbaasd ben over alle paniek over de staat van Fata Morgana.
        Ja, er zijn een paar langdurige defecten, waarbij de ontbrekende misteffecten voor mij het grootste probleem zijn. (Waarbij ik er overigens van uitga dat dit geen defect is, maar dat men er niet zeker van is dat het leidingensysteem legionella-proof is o.i.d. Want vrijwel tegelijk met de misteffecten in Fata verdwenen ook die in Droomvlucht, waar ze inmiddels weer terug zijn na het grote onderhoud). Net als de andere defecten zijn dit zaken die je niet in een weekje aanpakt, dat moet echt in een grote onderhoudsbeurt. We weten dat de Efteling die al een tijd in voorbereiding heeft, van verslonzen is dus allerminst sprake. Het is natuurlijk te hopen dat die onderhoudsbeurt snel komt, maar het is natuurlijk heel specifiek maatwerk. Ik heb liever dat daarover goed wordt nagedacht in plaats van dat men overhaast begint.

Dat er hier en daar een animatronic niet (volledig) beweegt is van alle tijden. Er zijn er maar liefst 140 in Fata Morgana, geen enkele andere darkride die ik ken heeft zoveel complexe animatronics. Het is niet vreemd dat er hier en daar een beweging uitvalt. Overigens zijn er gedurende het jaar regelmatig animatronics weg voor een onderhoudsbeurt.

Op Looopings van de week ook weer een bericht waarin het woord ‘verslonzen’ viel… bij lezing blijkt dan dat het om één toren gaat waarop groene aanslag zit.
        Ik merk een beetje een sfeer waarin na het clickbaitbericht van ‘journalist’ Thomas van Groningen over een mogelijke sloop van Fata Morgana, alle aandachtszoekers in pretparkland elkaar napraten over hoe dramatisch de attractie erbij ligt. Dat valt echt wel mee. Welke andere darkride van deze leeftijd ligt er nog zo goed bij (of bestaat überhaupt nog)? Dan moet je echt al naar de Disneyparken gaan kijken

Progress We weten dat de Efteling die al een tijd in voorbereiding heeft, van verslonzen is dus allerminst sprake. Het is natuurlijk te hopen dat die onderhoudsbeurt snel komt, maar het is natuurlijk heel specifiek maatwerk. Ik heb liever dat daarover goed wordt nagedacht in plaats van dat men overhaast begint.

Nostalgische redenen zullen er vast zijn, maar met DVH en Symbolica die hoog scoren in de lijstjes van de nieuwe generatie bezoekers in de Efteling. Is FM gewoon een beetje opvulling geworden. De attractie is verouderd en scoort helemaal niet zo goed bij de ‘nieuwe’ bezoekers.

Het is niet alleen een kwestie van voorbereiding, de hele attractie moet opnieuw ontworpen worden om hem naar deze tijd te brengen. Dat kan nog jaren duren, want daar is een grote investering voor nodig. Daarbij kun je je afvragen of het ritsysteem in staat is om dit voor elkaar te krijgen. Het thema is tenslotte ook nog een punt van aandacht. Het is geen tijdloos ‘verhaal’ zoals Droomvlucht. Daar kun je nog kinderen mee verwonderen. En die dus ondanks de veroudering prima mee kan in 2025.

Ja Fons heeft gezegd dat er nog een toekomst in FM zit, en ja de status van FM is vast niet zo slecht als die van Spookslot, maar ik kan me voorstellen dat icm het succes van DM een andere optie weer op tafel is gekomen.

Misschien hebben ze het geld er voor over en misschien vinden ze een manier om de attractie weer helemaal hot te maken, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Vooral omdat je echt met een saai rit systeem zit. Uiteindelijk zal dit de beste plek zijn om een goede water attractie te bouwen die de sfeer van FM kan doen behouden maar toch de nieuwe generatie aanspreekt. Het is ze tenslotte ook gelukt met DM.

Dat terzijde doet niet goed praten dat een attractie gewoon niet wordt onderhouden. Ik ben helemaal niet van de ditjes en datjes de 9+ ervaring te doen laten verbleken. Maar FM is op dit moment echt niet het pareltje in dit park. Dan maakt het niets uit hoe andere parken in de wereld hun attractie onderhouden. Je koopt tenslotte een kaartje voor de Efteling en niet Attractiepark Slagharen.

PretparkPower
            Maar er vindt toch gewoon regulier onderhoud aan Fata Morgana plaats? Het is alleen niet mogelijk om daarin álles aan te pakken. Dat betekent niet dat de attractie nu opeens van Slagharen-niveau is.

Je bewering dat de attractie niet populair is bij het huidige publiek of dat het ritsysteem ‘saai’ is, beschouw ik maar als een persoonlijke mening. En een waterattractie op die plek is al helemaal niet nodig. Kan best zijn dat jij die graag een ziet verschijnen, maar er is in de toekomst plaats genoeg in Strookrijk. Het zou niet verstandig zijn daar een van de beste darkrides ter wereld voor op te offeren.

Progress Fata Morgana staat al jaren bovenaan. Wat mij betreft terecht, maar het verschil in beoordeling met Droomvlucht en Symbolica is nu niet overdreven groot.

Als ik dan naar die 3 attracties kijk dan ligt met name Droomvlucht er erg goed bij. Bij Symbolica was vooral de Fabelvis een probleem, maar sinds het onderhoud hoor ik daar weinig over dus ga ik er voor het gemak even van uit dat dat inmiddels weer werkt zoals het hoort. Verder worden defecten volgens mij vrij snel opgepakt en zijn het eigenlijk alleen de Pardoes animatronics die terugkerende gebreken hebben. En tot slot lijkt met de tijd ook de waardering voor Symbolica te groeien.

Wat betreft Fata Morgana ben ik het met je eens dat sommige dingen wat overdreven zijn, maar je merkt zelf de langdurige defecten op. En dan kunnen er veel animatronics zijn, en je ziet ook daar dat defecten wel worden verholpen, maar dat ze in een aantal gevallen ook snel weer terug komen. Dat is toch wel een teken dat dit de attractie in de Efteling is die groot onderhoud nodig heeft, zoals dat ook met Droomvlucht en een aantal andere attracties al gebeurd is.

Met dat in het achterhoofd ben ik dus heel benieuwd naar de volgorde van de top 3.

Ron Dat is toch wel een teken dat dit de attractie in de Efteling is die groot onderhoud nodig heeft, zoals dat ook met Droomvlucht en een aantal andere attracties al gebeurd is.

Dat ontkent niemand en de Efteling heeft ook bevestigd dat dat groot onderhoud eraan komt. Mijn punt was dat dat niet betekent dat de attractie nu ‘verslonsd’ wordt. Voor het bedrag dat dit onderhoud waarschijnlijk gaat kosten zetten andere parken een compleet nieuwe attractie neer; logisch dus dat dit een lange voorbereiding vergt (ter vergelijking: de onderhoudsbeurt van Droomvlucht was twee jaar in voorbereiding voor men daadwerkelijk begon).

een maand later

QDude24 Stemmen kan hier. De poll blijft tot eind Januari open

Vandaag is de allerlaatste stemdag!

• Nils vindt dit leuk.

Ik kan me herinneren vroeger vaak rustig een uur te moeten wachten voor Fata. Maar de rij stond dan niet eens heel ver.
              Tegenwoordig kan de rij tot halverwege buitenrij staan en dan is het slechts 30 minuten.

Ik meen me ook te herinneren dat je vroeger nooit het bootje voor je kon zien. Nu zie je dat in sommige scenes nog nét de bocht om gaan.

Ik praat dan wel van een 25-30 jaar geleden ofzo.. Moeilijk in te schatten.

Is de capaciteit van FM ooit verhoogd, of beeld ik me dat maar in??

De capaciteit is niet verhoogd maar misschien werd er destijds minder strikt / slim gevuld. Zo passen er in theorie vijf kinderen op een rij maar dat wordt ook pas sinds een aantal jaar naar de bezoekers toe gecommuniceerd.

Dat je vroeger de boot voor je minder te zien kreeg klopt wel, op de stukken waar dat kan (de eerste jungle, duiker en martelkamer) zijn nevelinstallaties om het zicht te beperken, maar die staan al jaren uit.

19 dagen later

Het duurde even, maar ik heb eindelijk de resultaten af! Ze zijn te bekijken in dit document.

Voor de dark rides heeft @Trollenbol weer een mooie visual gemaakt, erg bedankt daarvoor.

Wil je de ranking van de semi's en de showrides dan zien? Dan zal je in het 59 pagina dikke document moeten kijken! Het document is wel voornamelijk gemaakt voor PC, waardoor er grote gaten in zitten op mobile view.

QDude24 Zonde van Fata Morgana en Indiana River. Tijd voor fatsoenlijk regulier onderhoud bij Fata Morgana, maar ongetwijfeld zal dit de Monsieur Cannibale strategie zijn.

Tja wat moet ik er van zeggen.
                Tot nu toe alleen de rides in de top12 gedaan, behalve Stalen Monsters en Terra Magma.
                Ik ben wel eens in het Spoorwegmuseum geweest, maar dat is meer dan 30 jaar geleden. En nog nooit in Bobbejaanland geweest. Dus kan ik moeilijk beoordelen hoe deze rides echt zijn. Een youtube filmpje vind ik namelijk geen echt vergelijkingsmateriaal.
                En op zich ben ik het verder wel eens met de uitslag mbt de rides die ik wel gedaan heb.

Mooi document geworden weer, altijd leuk om de uitgebreide reacties te lezen.

Voor mij geen verrassing dat Droomvlucht voor het eerst beter scoorde dan Fata Morgana. Ondanks dat die laatste beter is ontworpen en het thema de liefhebbers die hier zitten meer lijkt aan te spreken, het verschil in technische staat is gewoon té groot geworden.

Verder niet zoveel noemenswaardigs gebeurd.

QDude24 Ik vraag met toch echt af waarom Symbolica eigenlijk niet zo hoog wordt waardeert door de fans, maar wel door het normale publiek, wat is hier de reden van?
                  Voor de rest een logische lijst, al had ik persoonlijk popcorn revenge boven tutankhamon gezet.