Afgelopen donderdag en vrijdag hebben we twee heerlijke dagen in de Efteling doorgebracht. Vorige winter waren we al eens uit nieuwsgierigheid gaan kijken (over de schutting) en we waren toen al onder de indruk van de abdij en het omliggende gebied. Nu hebben we het Huyverwoud en de attractie zelf dan eindelijk in volle glorie kunnen bewonderen. En we zijn niet teleurgesteld! We hebben donderdag gewacht tot de schemering om de hele beleving zo optimaal mogelijk mee te kunnen maken. De wachttijd bedroeg op dat moment 50 minuten, maar dat was absoluut geen ramp. Die tijd heb je zeker nodig om alle details in de wachtrij (reis) in je op te kunnen nemen. Langs de mooie en grappige nieuwe Gijs en het bankje in de vorm van een doodskist naar de eigenlijke wachtrij. Het eerste deel wordt sfeervol verlicht door her en der geplaatste lantaarns, die niet allemaal gelijk zijn. Ziet er schitterend uit. De kruidentuin en de begraafplaats zijn wat kleiner dan verwacht, maar door de hoog geplaatste lichtmasten lijkt het alsof er maanlicht over de taferelen valt. Dat draagt zeker bij aan het sfeertje. Tegen de tijd dat we de brug waren overgestoken en de abdij binnen gingen waren we er helemaal klaar voor!
Het ritsysteem en de rit zelf zijn geweldig. Toegegeven: de projectie van de viool valt in het niet bij de kwaliteit van de rest van de thematisering in de abdij, maar om in de kerkbank plaats te nemen en Danse Macabre weer te horen in deze setting was geweldig! Niet verwacht, maar ik was geëmotioneerd. En de manier waarop de rit is opgebouwd, waarbij er gaandeweg steeds meer details zichtbaar worden, is fenomenaal. De vrije val na de apotheose valt een beetje tegen, maar de manier waarop de kerkbanken tijdens de laatste noten weer terugkomen op hun oorspronkelijke plekje is prachtig. Een beetje overdonderd zijn we nogmaals in de rij gaan staan, om het hele gebeuren nog een keer te beleven.
Vrijdagmorgen stond er een rij van 80 minuten in de normale wachtrij, maar slechts 20 minuten in de single-riders rij. Voor het eerst in ons pretpark-leven hebben we gebruik gemaakt van de single riders rij. De grouper liet per rit zeker 3 personen uit de single-riders rij door (ik neem aan dat dat afhankelijk is van de groepsgrootte uit de normale rij), dus dat schoot lekker op. Binnen een uur hebben we twee ritten kunnen maken, waarbij we telkens tegelijkertijd naar binnen konden, zij het op verschillende banken. Voorlopige conclusie: gebruik maken van de single-riders rij loont. (we hebben het nog een keer gedaan bij Joris en de Draak en daar zaten we zelfs na 10 minuten in hetzelfde karretje! Maar dit terzijde.)
Na vier ritten Danse Macabre ben ik nog steeds onverdeeld enthousiast. Velen hebben het hier al gezegd, maar De Efteling heeft met Danse Macabre echt een juweel van een attractie voor het hele gezin in handen, met een prachtig gebied er omheen. Ik denk dat Intamin heel blij is met Danse Macabre als prototype en ik ben benieuwd welke settings er in de toekomst nog meer bedacht worden voor dit attractietype. (onder water misschien?) Als ouwe lul ben ik ook heel blij dat er zoveel details uit het Spookslot terug zijn gekomen. Al met al is het een waardige hommage aan het Spookslot en Ton van der Ven.
Mocht ik al een puntje van kritiek kunnen verzinnen, dan is het dat het gedeelte waarop de attractie op volle toeren draait een beetje kort is. Hoe mooi zou het zijn wanneer er twee versies van het ritprogramma zouden zijn? De huidige voor overdag en een iets heftigere voor 's avond? Een soort "adults only" versie... Ik begrijp dat dat voor een familiepark misschien iets teveel gevraagd is, maar dromen mag toch? 😄