Gisteren mijn eerste keer de attractie kunnen doen. Wachttijd stond op 80minuten (hele dag door 70/80 en veranderde niet meer dan dat) maar eigenlijke wachttijd was maar een 50/55 minuten. Met amper voorkennis (mijn best gedaan om spoilers te vermijden) ging ik er in.
Het "themagebied" vind ik op zich wel tof. Eigenlijk is het niet meer dan een pleintje voor de attractie waar ze wat aangepaste horeca en dergelijke hebben rond gezet.. en eigenlijk heeft de Efteling dat al best vaak gedaan zo.. Alleen bij M&M werkt het niet helemaal zo goed, maar als ze het zo voort zetten als bij DMC vind ik het prima.
Het groen moet duidelijk zijn werk nog doen. Het langs zien rijden van M&M is een aardige breker gezien dat gewoon té vrolijk is. Er staan dennen tussen, dus als deze groot genoeg zijn, zou dat opgelost moeten zijn. Ook in het algemeen mocht het wat duisterder, want vlak voor de schemering op een relatief donkere dag zag het eigenlijk allemaal nog té licht uit. In de zomer gaat dit zeker niet goed tot zijn recht komen.. en veel groen om dit op te vangen is er eigenlijk niet.
Qua logistiek vind ik het wel bijzonder onhandig dat de verbinding richting fabula weg is. Een tunnel zoals bij het oude spookslot die rondom DMC gaat zou eigenlijk niet gek zijn, dan zou het gebouw van DMC ook wat minder rond (en wel heel opvallend de vorm van de draaischijf) hebben en had je zelfs eventueel boven de tunnel een scene kunnen maken die iets dieper gaat.. Daarnaast had het aardig kunnen toevoegen om het geheel wat donkerder te maken.
De wachtrij vind ik enorm geslaagd. Ook hier moet duidelijk nog een en ander een beetje overwoekeren, maar afgezien daarvan ziet het er gewoon realistisch en goed uit. Ik vind het alleen een beetje gek om graftombe te hebben van een dirigent die op deze plek verdwenen is, maar dat is een kleinigheidje. Er zitten bizar veel details in zoals de vleermuizen, maar zelfs schedels die nog aardig diep in het bos liggen. Een klein minpuntje vind ik de laatste bocht van de wachtrij, vanwaar je de grote "brug" heel duidelijk kunt zien. Deze had wat mij betreft iets meer aan het zicht onttrokken mogen worden, maar ook dat is een kleinigheidje.
Wij mochten naar poort 2 en gingen een bijzonder donkere en enge gang in. Zelf vind ik dit fantastisch, maar wellicht voor de doelgroep een beetje té griezelig.. Afijn: Dat zal de Efteling zelf wellicht beter kunnen inschatten dan ik.
Dan de rit zelf: Het begin vond ik ietsje te lang duren. Ook hoor je daar de geluiden van de techniek veel te veel door de muziek heen. Eens het wat meer op gang komt, gaat het best aardig.
De eerste indruk van de dirigent was wat minder positief. Een beetje te veel een gammele pop waar wat goedkope kapotte kleren onderin hangen.. De bewegingen zijn echter prima en het is best knap dat ze deze animatronic voor de rit goed kunnen verbergen.
Ik vind het ook bijzonder knap hoe veel elementen uit het oude spookslot terug komen. Best briljant hoe de rechters nu percussionisten zijn bijvoorbeeld. Er zijn een paar iconische elementen die ik altijd zal blijven missen (en die ook niet echt in de attractie passen - alhoewel: De lijken die uit hun kist komen hadden wellicht nog in de wachtrij gekund).
Het effect waarbij je de monniken door de muren heen ziet mocht wat mij betreft wat sterker. Ik denk dat veel mensen dit detail missen.
De drop op het einde word wel een beetje gespoild doordat je opeens opvallend sterk omhoog gaat. Dit hadden ze wellicht tijdens de rit iets subtieler mogen opbouwen. Ook heb ik enige effecten in het plafond wel gemist (ik weet niet of die er zijn?) Daarnaast ontbrak er wel wat diepgang. De scenes die er in zitten zijn leuk, maar niet veel meer dan dat. Vooral bij de dansende hekken hadden ze iets meer mogen doen. Als al éen van deze scenes de rest van het muziekcorps zou bevatten, zou dat aardig wat kunnen toevoegen. (het is niet ongebruikelijk dat solisten ergens apart staan bij het optreden).
Dan de nieuwe soundtrack. Dit vond ik om eerlijk te zijn het grootste pijnpunt van de attractie. Er zijn 2 momenten waar deze een beetje bombastisch word, maar dse opbouw er naartoe (zoals in het oude spookslot) ontbreekt volledig waardoor juist de muzikalen hoogtepunten ook totaal niet tot zijn recht komen. Uiteraard zijn er concessies gedaan om in de beduidend kortere rit-tijd te moeten passen, maar dan had ik toch liever één hoogtepunt gehad met een goede opbouw daar naartoe. Het arrangement dat de Efteling in het Spookslot gebruikte (wat ook een verkorte versie was van het origineel) was wat dat betreft toch beduidend beter opgezet. Ook mistte ik eigenlijk de donder op het einde. Er leek wel een poging te zijn gedaan tot zoiets, maar als je die van het spookslot gewend bent leek dit toch helemaal nergens meer op. Het is jammer dat de muzikale sleutelelementen van het spookslot zo enorm slecht tot zijn recht komen in DMC.
Al met al een prima attractie die ik zeker nog wel mee zou pikken máár, een lange wachttijd vind ik het écht niet waard. Maximaal 30 minuten misschien? Uiteraard wil nu iedereen er in omdat het nieuw is, maar ik denk dat dit inderdaad snel meer een infill attractie zal degraderen. Je ziet hetzelfde bij M&M, waar gisteren 20min het langste was en het grootste deel van de dag het 5-10 minuten wachten was, terwijl de grote darkrides wél de lange wachttijden hadden van 45-60 minuten.