jos Raar dat minder valide die de show niet bezoeken niet dezelfde route als de babyswitch mensen krijgen? Dat scheelt zo een half uur.

• jos heeft hierop gereageerd.

Vandaag bezocht met mijn neefje, ik voor de 6e keer inmiddels maar hij voor de 1e keer. Het is en blijft fantastisch en het loopt allemaal goed door.

Mijn neefje is helemaal onder de indruk over de dirigent en sowieso over de hele show, voor jong en oud zeker geschikt en je blijft nieuwe dingen zien tijdens de rit.

Het is jammer dat het Huyverwoud blijft bij Danse Macabre en de bijbehorende shops, ik zou er graag meer van zien, griezelen op zijn Eftelings.

Ik ben afgelopen vrijdag dan toch voor het eerst in Danse Macabre geweest en zou graag ook nog mijn mening delen, want wauw!

We zijn er 2 keer in geweest en mijn verwachtingen zijn misschien niet overtroffen maar wel zeker geëvenaard, en dat zegt al genoeg want die lagen echt heel hoog. Wat een fantastische toevoeging in de Efteling!

Te beginnen bij het gebied en dan met name de wachtrij. Die zit gewoon echt goed in elkaar. De wachtrij is heerlijk, en de sfeer is erg goed. Ik vind het gedurfd maar effectief dat ze ervoor gekozen hebben om geen muziek in een groot deel van de wachtrij af te spelen maar alleen maar een toepasselijke soundscape. Sowieso is sfeer hét woord wat deze attractie het beste beschrijft. Van begin tot eind hebben ze die gewoon goed voor elkaar. Het is nooit echt eng (voor een volwassene althans) maar wel constant umheimisch en 'romantisch griezilg' om het zo maar even te zeggen. Daarna komt het net iets te lange wachten in de gangen in de kapel, wat wel goed de spanning opbouwt. Ik ben ook erg blij dat ze hier de spookslot wachtrij muziek hebben gebruikt, fijn dat die niet verloren is gegaan en past hier heel goed.

De 2e keer hebben we de wachtrij in het donker mogen beleven en dan komt die sfeer nog 100 maal beter tot zijn recht, in een woord: subliem! (Al hebben wij het bliksem effect op de kapel niet gezien 's avonds, staat die tegenwoordig uit?)

Voordat de rit begint, is het moment van de kapel binnen lopen, begeleid door de norse attractiemedewerkers met lantaarns al een ervaring opzich. Wat heerlijk om de eerste keer die showruimte in te komen en onder indruk te kunnen zijn van die prachtige ruimte. Het zwarte katje in de muziekbak is een leuk subtiel effect wat goed aansluit bij de storytelling zodra de ride begint. Het begin vind ik super sterk! De muziekbak die gaat rommelen, de lichten die 1 voor 1 uit gaan, en dan het rondstampen van het onnoembare wat ik een hele goeie manier vond om het ritsysteem te 'ontwaken'. En dan is daar opeens de dirigent, wat een ontzettend gave pop en zo mooi dat ze na al die jaren de tekening van Ton van de Ven naar de werkelijkheid hebben vertaald. De rest van de rit is gewoon genieten. Met een speciale vermelding voor het hoofd van de harpiste wat door haar instrument heen vliegt! De 'verticale verrassing' aan het einde is inderdaad niet bijzonder krachtig of zo, maar de sensatie is een stuk leuker dan ik had verwacht, en werkt in de programmering van de show wat mij betreft als een goeie climax.

Overall kan ik alleen maar heel positief zijn over deze attractie, maar voor de volledigheid nog een paar kritiekpuntjes:

1. Ik las overal dat de projectie van de viool heel slecht was, en dacht bij mezelf 'zo slecht kan ie toch niet zijn?' Ehm... nou jawel dus! Echt bizar dat in een park bomvol peppers ghosts en met genoeg mooie projecties dit het beste is wat ze konden doen met de iconische viool.
    2. Het stuk nadat de dirigent verschenen is en voordat de muzikanten zichtbaar worden is wat mij betreft nog iets te lang en/of er is te weinig te zien. Voor de spanningsboog in de attractie is het erg goed dat hier nog niet alle remmen los gaan e.d. maar dit is wel het saaiste deel van de ride en daarvoor neemt het wat mij betreft net een te groot stuk van de beperkte ritduur in beslag.
    3. Als je in een koorbank zit die tijdens het omhoog kantelen naar het ronde raam met de takken kijkt, is het wel erg jammer dat hier niets te zien is. Iets van een effect zou hier niet misstaan. Persoonlijk zou ik de opgehangen tuinman hier terugbrengen, een simpel maar doeltreffend effect voor onder de boom.

Maar het moet gezegd worden, ik heb met een ontzettend grote grijns op mijn gezicht in de attractie gezeten. Ik moest zelfs een paar keer hardop lachen, niet omdat het grappig was maar gewoon vanwege de verassende en ietwat lugubere effecten (de harpiste!). En wat fijn dat we weer iets compleet unieks erbij hebben in het attractie aanbod van de Efteling.

Als laatste nog even over het personeel. Over het algemeen vond in de norse houding goed werken. Zeker een 'sterkte...' als je al in de koorbanken zit en niet meer terug kan vond ik mooi. Maar we hebben ook meegemaakt dat een bezoeker in onze koorbank werd aangesproken op het wegstoppen van de telefoon op een niet al te vriendelijke manier. Nu vond ik dat als pretparkfan en bijstander wel mooi om te zien hoe de medewerker in haar rol bleef, maar de bezoeker in kwestie was er niet echt over te spreken en dat snap ik heel goed! Daar moeten (sommigen van) de medewerkers toch nog een betere balans in vinden en daar moeten de teamleiders/ management eigenlijk wel pro-actief in zijn.

Fijne dagen allemaal!

John geen idee.. Kijk dat je moet wachten vind ik geen probleem. maar splits het dan niet op aan het einde.. das niet eerlijk sorry. of maak een wachtrij zoals ze da bij de andere attracties doen of, splits het niet op.. maar nu doen ze het dubbel en, dat snap ik niet helemaal

Die chicken exit is helemaal niet handig. Moet je 400 meter omlopen om weer bij Danse Macabre te komen om de Esmaralda show te bekijken en op je gezin te wachten.

JrmWrm Ik moest zelfs een paar keer hardop lachen, niet omdat het grappig was maar gewoon vanwege de verassende en ietwat lugubere effecten (de harpiste!).

Inderdaad is dit toch een van de hoofdelementen waarmee de Efteling mij toch positief heeft weten te verrassen. Ze laten met dat soort elementen zien dat ze de scherpe randjes toch niet helemaal aan de kant hebben geschoven.

Gisteren dan eindelijk Danse Macabre mogen doen. Direct na de rit wist ik niet goed wat ik ervan moest denken, ik had echt even nodig om alles wat ik had gezien, gehoord en meegemaakt een plekje te geven. Gedurende de dag kon ik eigen alleen maar concluderen dat dit echt een heel goede attractie is, het ritsysteem is soepel en verrassend, de muziek is natuurlijk weergaloos. Het meeste van wat je te zien krijgt is fantastisch uitgewerkt, ik negeer de viool en hoop dat ze die nog onder handen nemen.
      Ik kan niet wachten om tijdens een volgend bezoek weer plaats te mogen nemen in een koorbank.

Vandaag eindelijk Danse Macabre gedaan en mijn eerste bezoek in iets meer dan 2 jaar. Wat heeft De Efteling weer een fantastische attractie neergezet. Het eerste ritje meteen in bank 4, mijn ogen en oren zagen en hoorden van alles (helaas ook de piep) en daarom moet je de attractie wel een paar keer doen. Nu weer in de rij voor een tweede ritje, in de avond is het gebied nog mooier. ❤️

Chapeau Efteling, hier mag je enorm trots op zijn.👍

Afgelopen donderdag en vrijdag hebben we twee heerlijke dagen in de Efteling doorgebracht. Vorige winter waren we al eens uit nieuwsgierigheid gaan kijken (over de schutting) en we waren toen al onder de indruk van de abdij en het omliggende gebied. Nu hebben we het Huyverwoud en de attractie zelf dan eindelijk in volle glorie kunnen bewonderen. En we zijn niet teleurgesteld! We hebben donderdag gewacht tot de schemering om de hele beleving zo optimaal mogelijk mee te kunnen maken. De wachttijd bedroeg op dat moment 50 minuten, maar dat was absoluut geen ramp. Die tijd heb je zeker nodig om alle details in de wachtrij (reis) in je op te kunnen nemen. Langs de mooie en grappige nieuwe Gijs en het bankje in de vorm van een doodskist naar de eigenlijke wachtrij. Het eerste deel wordt sfeervol verlicht door her en der geplaatste lantaarns, die niet allemaal gelijk zijn. Ziet er schitterend uit. De kruidentuin en de begraafplaats zijn wat kleiner dan verwacht, maar door de hoog geplaatste lichtmasten lijkt het alsof er maanlicht over de taferelen valt. Dat draagt zeker bij aan het sfeertje. Tegen de tijd dat we de brug waren overgestoken en de abdij binnen gingen waren we er helemaal klaar voor!

Het ritsysteem en de rit zelf zijn geweldig. Toegegeven: de projectie van de viool valt in het niet bij de kwaliteit van de rest van de thematisering in de abdij, maar om in de kerkbank plaats te nemen en Danse Macabre weer te horen in deze setting was geweldig! Niet verwacht, maar ik was geëmotioneerd. En de manier waarop de rit is opgebouwd, waarbij er gaandeweg steeds meer details zichtbaar worden, is fenomenaal. De vrije val na de apotheose valt een beetje tegen, maar de manier waarop de kerkbanken tijdens de laatste noten weer terugkomen op hun oorspronkelijke plekje is prachtig. Een beetje overdonderd zijn we nogmaals in de rij gaan staan, om het hele gebeuren nog een keer te beleven.

Vrijdagmorgen stond er een rij van 80 minuten in de normale wachtrij, maar slechts 20 minuten in de single-riders rij. Voor het eerst in ons pretpark-leven hebben we gebruik gemaakt van de single riders rij. De grouper liet per rit zeker 3 personen uit de single-riders rij door (ik neem aan dat dat afhankelijk is van de groepsgrootte uit de normale rij), dus dat schoot lekker op. Binnen een uur hebben we twee ritten kunnen maken, waarbij we telkens tegelijkertijd naar binnen konden, zij het op verschillende banken. Voorlopige conclusie: gebruik maken van de single-riders rij loont. (we hebben het nog een keer gedaan bij Joris en de Draak en daar zaten we zelfs na 10 minuten in hetzelfde karretje! Maar dit terzijde.)

Na vier ritten Danse Macabre ben ik nog steeds onverdeeld enthousiast. Velen hebben het hier al gezegd, maar De Efteling heeft met Danse Macabre echt een juweel van een attractie voor het hele gezin in handen, met een prachtig gebied er omheen. Ik denk dat Intamin heel blij is met Danse Macabre als prototype en ik ben benieuwd welke settings er in de toekomst nog meer bedacht worden voor dit attractietype. (onder water misschien?) Als ouwe lul ben ik ook heel blij dat er zoveel details uit het Spookslot terug zijn gekomen. Al met al is het een waardige hommage aan het Spookslot en Ton van der Ven.

Mocht ik al een puntje van kritiek kunnen verzinnen, dan is het dat het gedeelte waarop de attractie op volle toeren draait een beetje kort is. Hoe mooi zou het zijn wanneer er twee versies van het ritprogramma zouden zijn? De huidige voor overdag en een iets heftigere voor 's avond? Een soort "adults only" versie... Ik begrijp dat dat voor een familiepark misschien iets teveel gevraagd is, maar dromen mag toch? 😄

Danse Macabre gisteren ook voor het eerst gedaan. Twee keer in totaal. Een ritje in het getal romeinse pilaar met een v en het tweede ritje in de twee romeinse pilaren. Het zijn echt twee totaal andere ervaringen waar de bank met de twee romeinse pilaren echt telkens achter de effecten aan bungelt. Dankzij goed gezelschap dat dat effecten aanwees heb ik dacht ik wel alles gezien te hebben. Tot de tweede rit weer zoveel nieuwe dingen ontdekt.

De kanttekening die ik heb is vooral de wachtrij het huyverwoud. Het is in mijn ogen geen bos en mist spanning/sfeer. Het onnoembare in de uiterst goed weggewerkte speakers en bassboxen is het overigens wel goed gedaan hier maar niet indrukwekkend.

Overigens in onze avond wachtronde was het personeel bij de poort echt super in zijn rol. Geweldenaar geef die kerel opslag want zo hoort de ervaring te zijn. Elke hoekje muurtje kwam die even te voorschijn met zijn lantaarntje en “enge” gezicht.

Maar wat zet de Efteling hier showtechnisch een meesterwerk neer. Dit ride type verdient ergens op de wereld een broertje met een ander thema.

7 dagen later
      • Bijgewerkt

Als ik een punt van kritiek mag noemen wat mij opgevallen is nu de attractie enkele maanden draait: de single-rider wachtrij. Ik heb het nu meerdere malen meegemaakt dat deze enorm traag tot bijna niet loopt. Vandaag heb ik 70 minuten gewacht, vanaf het punt naast de trap tot net onder het hangende bord in de brug met de mededelingen over de stoelindeling. In 70 minuten had men slechts een stuk of 10 tot 12 single riders doorgelaten. Als er bijvoorbeeld nog twee plaatsen te vergeven waren ging het personeel de halve brug over om mensen uit de gewone wachtrij te zoeken. Meerdere single riders verlieten de wachtrij. Uiteindelijk raakte het geduld van een aantal overgebleven single riders op, en begon er een discussie met het personeelslid, die overigens erg horkig reageerde vond ik. Toen ben ook ik maar weggegaan, omdat het echt niet opschoot, en omdat ik erg nerveus word als er spanning heerst.
      Ja: de gewone wachtrij heeft absolute prioriteit, en ja: het personeel mag eerst de gewone wachtrij door om de lege plaatsen op te vullen. Maar ook de single riders staan in de ijzige kou, en niet 45 minuten (volgens het bord), maar sommigen al bijna anderhalf uur. Ik kan goed begrijpen dat dit tot frustratie leidt, zeker als het personeel erg stug en niet zo professioneel reageert. Een paar uur later stond er een ander personeelslid, en toen kon het ineens wel, toen ging het veel vlugger.
      Het is zo wisselend hoe het loopt bij deze attractie: ik heb momenten gehad dat het prima doorliep, en momenten (zoals hierboven) die niet prettig waren.

Maikel Als er bijvoorbeeld nog twee plaatsen te vergeven waren ging het personeel de halve brug over om mensen uit de gewone wachtrij te zoeken.

Lijkt mij idd niet de bedoeling. Doorstroming lijkt mij meer prio.

Maikel Het is zo wisselend hoe het loopt bij deze attractie

Ik ben benieuwd of er vanuit het park voor personeel een richtlijn bestaat hoe single riders gebruikt moet worden. Want er valt inderdaad best wel wat willekeur te ontdekken hoe men omgaat met de single riders. Terwijl het concept niet zo ingewikkeld is, zodra je niet kan doortellen met de mensen voor je in de rij dan gewoon single riders toepassen. Heb een vergelijkbaar verhaal jaren geleden ook in Alton trouwens meegemaakt dat men de halve normale rij in ging voor een setje van twee in spinball wizzer. Dat is inderdaad enorm frustrerend.

Maikel ik deel deze mening zeker wel. Het is dusdanig willekeurig dat ik, zodra er meer dan 5 personen in de single-rider rij staan, rechtsomkeer maak en de reguliere wachtrij pak. Dan weet je in ieder geval zeker dat de aangegeven wachttijd enigszins klopt 🙂

• Bijgewerkt

Michael frustrerend voor de mensen in de singlerider rij? Ja, wellicht maar eerst een setje van 2 vinden in de reguliere rij is m.i. de meest logische stap. Daar kan je natuurlijk in overdrijven maar wat mij betreft komt de singlerider gewoon als laatste aan bod. Helaas ben je dan overgeleverd aan de skills van de grouper maar het moet niet zo zijn dat mensen in de singlerider-rij maar gaan denken dat zo'n rij gelijk staat aan kortere wachttijden. Af en toe maak ik er ook wel dankbaar gebruik van maar die mensen die echt in discussie gaan met de grouper en de diva uit gaan hangen mogen m.i. echt een enkeltje uitgang krijgen. Soms win je tijd, soms verlies je tijd. Wat betreft Danse Macabre: ik stap liever de reguliere rij in dan dat ik 40 minuten op die trap moet staan. Bij Baron1898 maak ik er dankbaar gebruik van als de rij niet zo lang is. Symbolica vermijd ik, die singlerider optie vind ik ongepast/cringe als je als onbekende terecht komt in een karretje met bijvoorbeeld een familie/stelletje er in.

Overigens had ik afgelopen week bij Goliath (Walibi Holland) wel een bijzondere ervaring opgemerkt in de singlerider-rij, daar werden regelmatig 2 onafhankelijke groepjes van 3 meerdere keren geseat in 3 opeenvolgende rijen (waar dus 2 vreemden naast elkaar kwamen te zitten) met als gevolg dat de singlerider-rij totaal niet door liep. Normaal gesproken zou je dan 2 mensen uit de singlerider-rij kunnen seaten lijkt mij....

Volgens mij zijn we allemaal gewoon te gewend geraakt aan het idee dat de single rider wachtrij een hack is om sneller aan de beurt te zijn. Het is enkel om lege plaatsen op te vullen als er in de gewone rij geen groep staat die deze plek kan vullen.

Dus terecht dat ze bij Goliath 2 groepen van 3 samen zetten. En terecht dat ze bij Danse Macabre in de gewone rij naar een gezelschap van 2 personen vragen als er nog 2 plekken zijn.

Overigens ben ik wel van mening dat de Efteling (en andere parken die het ook hebben) de wachttijd bij de single riders wachtrij weg mag halen. Je kan daar geen tijd aan koppelen, want je hebt geen idee hoeveel lege plekken er gaan zijn. Dat bordje kan alleen maar voor frustratie zorgen.

• Bijgewerkt

Het lastige in deze situatie is dat bij Danse Macabre de wachttijd van de single riders lijn erg sterk kan afwijken van het bordje. Ik heb inmiddels vaak genoeg meegemaakt dat ikzelf of andere het dubbele van de toch al niet korte wachttijd stonden te wachten. Dat is gewoon onhandig. Ik herken ook het gevoel dat het soms totaal niet opschiet, wat vermoedelijk te maken heeft met de manier waarop de karren gevuld worden. Als je mag gaan puzzelen met zes karren kan je best creatief worden met het vullen van een koorbank, dan is het eigenlijk niet eens gek dat je bij lange na niet altijd een single rider nodig hebt. Immers als je een setje van drie hebt kan je die ruimte vrijlaten tot het volgende setje van drie. Pas als er vijf op een bank zitten heb je de noodzaak om een single rider te pakken.

Vervelend voor de single riders, maar uiteindelijk ben je opvulling, niet meer dan dat.

Michael Terwijl het concept niet zo ingewikkeld is, zodra je niet kan doortellen met de mensen voor je in de rij dan gewoon single riders toepassen.

Dit is trouwens jou invulling van het concept, het staat de Efteling vrij daar anders mee om te gaan natuurlijk. Ik denk wel dat je niet tever naar achteren moet gaan vragen. Maar de welbekende vingers omhoog voor de eerste 5-6 groepen is volgens mij heel normaal grouping gedrag wat je in veel parken ziet.

Ik weet nog dat men dat bij de Bob heel consequent deed. Steeds ging men het hele rijtje binnen af om te kijken of er geen duo in de rij stond. Frustrerend voor single riders aangezien je daar ook soms langer stond te wachten dan in de gewone rij. Bij M&M tegenwoordig is dat een ander verhaal. Daar ben je bijna meteen aan de beurt.

Ook wel een beetje makkelijk om bezoekers in de single riders line weg te zetten als "opvulling" en dat je maar met de situatie te dealen hebt. Die rij is gecreëerd om de capaciteit van attracties te verhogen dus maak er dan ook op redelijkerwijze gebruik van. Eigenlijk sluit je een compromis met het park als je daar aansluit: in ruil voor wachten in een minder aantrekkelijke omgeving ben je (als het een beetje meezit*) sneller aan de beurt, en het park kan mooie capaciteitscijfers in het jaarverslag drukken.

Als personeel vervolgens ellenlang de reguliere wachtrij gaat afstruinen op zoek naar tweetallen, bereik je twee van die drie doelen niet en blijft alleen het wachten in minder fraaie omgeving over. Dat levert frustratie bij de single riders op.

En mogelijk ook de reguliere wachtrij, waarin op de al zo krappe brug weer groepen voorgelaten moeten worden. En is het idee van single riders juist niet om dat soort praktijken te voorkomen? Om al dat gedoe met groepjes dit, voorlaten dat, achterwege te kunnen laten?

*En duh, iedereen weet dat je als single rider het risico loopt langer te moeten wachten dan de reguliere wachtrij. Staat ook netjes aangegeven. Maar als personeel hun uiterste best doet geen single riders toe te laten, waardoor dit eerder een zekerheid dan een risico wordt, waarom is die wachtrij er dan nog?

Nu moet ik wel zeggen dat ik hier zelf nog geen slechte ervaring heb gehad en dat ik personeel hooguit tot twee of drie groepjes verder heb zien vragen met hoeveel ze zijn, voordat ze overschakelden naar single riders. Maar zo vaak ben ik nog niet in Danse Macabre geweest dus of dit normaal is, of dat ik mazzel heb gehad, geen idee.

Vandaag DMC voor het eerst kunnen doen, drie keer 6, 3 en 4. Aan de ene kant denk ik wereldtop, en ben ik dankbaar voor de nieuwe hoge standaard van de Efteling. Aan de andere kant denk ik dat er nog wat onderdelen getweakt kan worden. Ik zal kort een aantal zaken benoemen die mij opvielen en mij bijbleven.

De wachtrij vind ik heel goed gedaan, die bracht mij helemaal uit de Efteling. Deze zelfde Inception ervaar ik ook vaak in het sprookjesbos. En dat is zeker een compliment. Het eerste ritje bezorgde mij veel opwinding en zelfs kippenvel. Wat mij nog meer is bijgebleven:

Het verschijnen van de dirigent aan het begin vond ik een verrassend moment, vooral op de zesde koorbank. Verder werd ik positief verrast door de sound scape en de opbouw van de attractie. Er wordt heel goed met licht en geluid gespeeld.

Wat ik van het zwieren verder vind, ben ik nog niet over uit. Ik merkte dat mijn aandacht vooral gericht was op de harpist, de pianist en het triangel trio. Die alle drie steeds net niet goed te zien waren, tijdens mijn drie ritjes vandaag. Ik had denk ik gehoopt dat mijn aandacht in de attractie tot meer objecten getrokken zou worden. In tegenstelling tot het dansen werd ik dus vooral door de plenaire showeffecten gevleid.

Tenslotte: De viool projectie vind ik heel erg goedkoop aanvoelen en misschien zelfs zonde. De viool weglaten lijkt mij misschien niet eens een slecht idee.
            Positieve uitsmijter: op deze koude dag in de Efteling was het heerlijk warm in de kapel.