Danse Macabre....mijn eerste bezoek was afgelopen zaterdag. Driemaal via de single riders (maximaal 45 minuten gewacht) de attractie gedaan. Dus geen revieuw van de echte wachtrij.
Mijn bevindingen. Een leuke attractie die echt Eftelings is. Met herhaalwaarde. Mooi gebouw. Imposante, zeer fraaie kapel. Fantastische muziek. De kleine dingen buiten, het kabinet, Holle Bolle Gijs, zijn super-Eftelings. Het totaal is (net als het oude Spookslot) uniek in de wereld. Top!
Buitenwachtrij van de single ridders is prima. Boven waar de rijen samenkomen kon je af en toe het nodige gedreun van muziek (voornamelijk de basdreunen bedoel ik daarmee) uit de buurt van symbolica horen. Storend.
De binnenwachtrij vind ik claustrofobisch. Een betonnen gang, zelfs geen gewelfde bogen aan het plafond. Maar oké, het geeft sfeer en je staat nooit met meer dan18 man bij elkaar. Beter als de trap in Symbolica.
De ride zelf...op bank 1 en 2 mee gedanst. De eerste rit vond ik deels teleurstellend. Als je geen idee hebt wat t is, is het wat onsamenhangend. Katje? Wat heeft dat te maken met de muzikanten ? Onduidelijk dat het verandert in het "onnoembare". De transformatie is ook niet te zien. Een (bescheiden) animatronix die uit de muziekinstrumenten opduikt zou dat een stuk logischer maken. Laat staan wat dat dan weer met de DM te maken heeft...maakt dit beest de doden dan wakker? Ik begrijp t in ieder geval niet.
Oke. De rit bestaat dus uit 2 delen. Eerst eng met een monster. Dan het poëtisch stuk....het orgel en de dirigent zijn indrukwekkend. De dans in de banken is echt leuk. Maar de eerste rit heb ik niks gezien van de andere elementen... wat dansende hekjes. Dat was t dan.
2e en 3e rit was ik beter voorbereid en heb goed om me heen gekeken. Dan zie je ook meer. Het aantal animatronix is beperkt. Ik had veel meer orkestleden verwacht. Het vaakst heb ik een leeg venster met een tak gezien.....niet interessant.
Het lijkt of het ritsysteem en de kapel rondom, separaat ontworpen zijn. En pas de laatste tijd zo goed mogelijk op elkaar afgestemd werden. Dat is hopenlijk een proces wat nog niet klaar is..... Er kunnen -desnoods geprojecteerd- nog de nodige elementen toegevoegd worden. Ik had bijv. ook de vlederikken verwacht die op het eind naar beneden vallen. Maar het fraaie plafond bleef leeg.
De rit is kort, maar voldoende lang voor wat het is.
Ik zie hier overigens de nodige paralellen met symbolica. Uiteraard hebben dezelfde mensen meegewerkt aan de totstandkoming, dus dat is logisch. Ook in symbolica kwam de verhaallijn moeilijk over. Ook daar prachtige decors en veel detailles (die het gewone publiek ontgaat) en te weinig grote(re) en zichtbare animatronix of andere elementen.
Gelukkig is Symbolica aardig bijgeschaafd in haar verhaallijn. Van het ontwerpen van wachtrijen hebben ze overduidelijk geleerd, die is veel beter bij DM. Maar het kan beter.
Jeroen, mocht je dit lezen: je bent een topontwerpers. Net als het hele team. Maar het team mist nog steeds een standvastige dirigent die tijdens de ontwerperreis de "orkestleden" beter aan elkaar verbindt. Het orkest is fantastisch, maar de harmonie ontbreekt ten dele. Als dat opgelost wordt, wordt de volgende darkride pas echt van onaantastbare klasse.
Samenvattend. Er staat een topproduct. Ik ben blij dat dit überhaupt mogelijk is in kaatsheuvel (Hoezeer ik de afbraak van het spookslot ook betreur!!!) en kijk rijkhalzend uit naar wat de toekomst ons voor moois gaat brengen...