Ryanvans dat vroeg ik mij vanmiddag dus ook af. Vandaag mijn eerste twee ritjes gemaakt op bank 6 en 3 en ik moet zeggen dat ik al best veel dingen gezien heb.

Het Onnoembare (de twee ogen vanuit bank 6) en vanuit bank 3 het katje, de kist van Esmeralda en 1 seconde van de monniken. Je moet wel echt op het goede moment de goede richting op kijken. En dan inderdaad die 5 ramen, waarvan één met alleen een tak en de dirigent natuurlijk. Heel mooi gemaakt allemaal, leuke rit.

Robkuh84
Iets anders beleven op een andere zitplek is op zich niet zo vreemd. Bij FM zie je meer details in de scenes links van je als je links zit en v.v. De beleving op de eerste rij is beduidend anders dan die op de derde rij. En zo kun je bij iedere attractie wel iets vinden. Ik vind dat niet gek. Ik heb tot nu toe alleen rij 1 bank 1 gedaan. Ik zou het jammer vinden als DM nu al geen geheimen meer voor me had.

Ryanvans Houden ze hier toevallig nog iets geheim wat nog niet af is of zou dit echt zo bedoeld zijn?

Hmm ik denk dat dit wel zo bedoeld is. Zou hier niet een operator booth of iets dergelijke backstage deur achter schuilen wat verborgen moet blijven? Vrijwel alle andere kanten (behalve achter het Orgel) zijn goed te zien, dus kan me voorstellen dat zo'n deur ergens daar moet zitten om daar boven uit te komen?

Chimeara ik denk dat je mijn reactie niet echt heb begrepen. Natuurlijk is het niet vreemd. Het gaat erom dat je in jouw voorbeeld FM niet nog een keer gaat doen puur vanwege de plek in de boot

Robkuh84
        Dat doe ik dus wel. Vooropgesteld dat ik in een park ben waar ik de tijd en de ruimte heb om attracties meerdere keren te doen.

Ryanvans Er zijn namelijk 5 (ik denk) oude ramen, de plekken waar onder andere de animatronics zitten, samen met de projectie van het onnoembare. Nu bij de 5e zit er dus alleen een tak voor zover ik kan zien. Ja alleen een tak.

Naar aanleiding van dit bericht heb ik er gisteren eens op gelet en ik snap het ook niet helemaal. Tevens begrijp ik ook niet helemaal waarom men nu juist het Onnoembare als een best wel amateuristische projectie laat zien. Was dat niet beter/mooier geweest als animatronic? De projecties vind ik sowieso van bedenkelijk niveau, maar daar waren we het allemaal al eerder over eens.

BlueSpirit Een deur lijkt me sterk, er is een hele gang die achterlangs loopt dus dat zou niet uit moeten maken.

Jacko Ik vind de projectie van de viool dan nog enigszins oké omdat deze als een soort 'ghost' tevoorschijn komt en weer gaat. De onnoembare projectie zie je wel echt duidelijk dat het erg nep is, zit geen diepte of iets in. Een vlak gezicht. Beetje zoals hij is gebruikt in Het lot van de Charlantans op Videoland.

Het is toch ook vrij makkelijk hier een anomatronic of desnoods statische pop te laten opdoemen en ook weer te laten verdwijnen?

Gisteren geweest, gewacht tot de rij tot een aanvaardbare 60 minuten dropte en maar aangesloten. Mijn vriend had hem toevallig een paar dagen eerder kunnen doen en was hyped om het ons te laten zien. Zonder al te veel te willen spoilen voor zij die nog moeten gaan, maar blijkbaar maakt of kraakt het personeel de volledige eerste beleving.
            Mijn vriend had blijkbaar personeel dat niet glimlachte, de poort dicht smeet, zeer langzaam tussen het publiek wandelt en indringend aanstaart waardoor je er ongemakkelijk van werd... kortom, de mood zette. Wij waren er gisteren maar daar was bij ons, tot zijn verbazing en teleurstelling, niets van te merken. De dame aan de poort zei vriendelijk: "Gelieve eventjes te wachten, de volgenden mogen dadelijk verder." Dan ging ze bij haar collega in de oude buiging van de Spookslot-exit staan en gezellig praten. Ik veronderstel dat de ijzeren poort aan het einde van het kerkhof de bezoekers tegenhoudt voor het verhaal op het kerkhof maar die bleef na ons gewoon open staan waardoor de volgende direct achter ons door liepen.
            De her en der geplaatste schedels leken redelijk cartoony en waren totaal random zo leek. De oude schedels in het spookslot zagen er realistischer uit.
            Dan de omgevingsgeluiden. Ik heb de indruk dat deze veel beter werken als het echt schemer of donker is, wij waren er rond de middag en het gehuil en gegrom was eerder lachwekkend dan griezelig. Op de brug kreeg je een lading rook in je gezicht (waar mensen met astma, zoals ik, wel een goede hoestbui van krijgen) die op het middaguur eigenlijk amper toegevoegde waarde had. Mijn vriend zei ook dat het veel impressionanter was in het donker met het omgevingslicht.
            De vleermuizen waren ook best cartoony en gewoon copy paste.
            Al bij al, het volledige voorgedeelte staat of valt dus met de interactie door de personeelsleden die er staan en het uur van de dag blijkbaar. Voor mij persoonlijk werd ik niet echt meegenomen in wat er komen ging.
            Dan de eigenlijke rit zelf.
            Ik kom niet verder dan een mwah. Er zaten leuke elementen in, de aankleding is een pak beter dan buiten maar echt griezelig of angstaanjagend was het niet. Het was leuk, maar om er nu een uur of meer voor aan te schuiven voortaan? Ze hebben iets moois neergezet maar of het de hype van vier uur of meer wachten echt waard was?
            Als we er nog eens komen en de wachtrij is doenbaar wil ik nog wel eens aanschuiven, maar om hem nu per se gedaan te moeten hebben. Dan spendeer ik liever een uur wachten voor droomvlucht.

Ik stap nu zelf ook niet meteen een Efteling attractie in met de verwachting "Gonjiam: Haunted Asylum"-achtige escapades geserveerd te zullen krijgen.

Ik snap het verwijt ‘cartoony’ nooit zo… zijn alle Pieck- en Ton-figuren dat ook niet?

Danse Macabre....mijn eerste bezoek was afgelopen zaterdag. Driemaal via de single riders (maximaal 45 minuten gewacht) de attractie gedaan. Dus geen revieuw van de echte wachtrij.

Mijn bevindingen. Een leuke attractie die echt Eftelings is. Met herhaalwaarde. Mooi gebouw. Imposante, zeer fraaie kapel. Fantastische muziek. De kleine dingen buiten, het kabinet, Holle Bolle Gijs, zijn super-Eftelings. Het totaal is (net als het oude Spookslot) uniek in de wereld. Top!

Buitenwachtrij van de single ridders is prima. Boven waar de rijen samenkomen kon je af en toe het nodige gedreun van muziek (voornamelijk de basdreunen bedoel ik daarmee) uit de buurt van symbolica horen. Storend.
                De binnenwachtrij vind ik claustrofobisch. Een betonnen gang, zelfs geen gewelfde bogen aan het plafond. Maar oké, het geeft sfeer en je staat nooit met meer dan18 man bij elkaar. Beter als de trap in Symbolica.

De ride zelf...op bank 1 en 2 mee gedanst. De eerste rit vond ik deels teleurstellend. Als je geen idee hebt wat t is, is het wat onsamenhangend. Katje? Wat heeft dat te maken met de muzikanten ? Onduidelijk dat het verandert in het "onnoembare". De transformatie is ook niet te zien. Een (bescheiden) animatronix die uit de muziekinstrumenten opduikt zou dat een stuk logischer maken. Laat staan wat dat dan weer met de DM te maken heeft...maakt dit beest de doden dan wakker? Ik begrijp t in ieder geval niet.

Oke. De rit bestaat dus uit 2 delen. Eerst eng met een monster. Dan het poëtisch stuk....het orgel en de dirigent zijn indrukwekkend. De dans in de banken is echt leuk. Maar de eerste rit heb ik niks gezien van de andere elementen... wat dansende hekjes. Dat was t dan.

2e en 3e rit was ik beter voorbereid en heb goed om me heen gekeken. Dan zie je ook meer. Het aantal animatronix is beperkt. Ik had veel meer orkestleden verwacht. Het vaakst heb ik een leeg venster met een tak gezien.....niet interessant.

Het lijkt of het ritsysteem en de kapel rondom, separaat ontworpen zijn. En pas de laatste tijd zo goed mogelijk op elkaar afgestemd werden. Dat is hopenlijk een proces wat nog niet klaar is..... Er kunnen -desnoods geprojecteerd- nog de nodige elementen toegevoegd worden. Ik had bijv. ook de vlederikken verwacht die op het eind naar beneden vallen. Maar het fraaie plafond bleef leeg.
                De rit is kort, maar voldoende lang voor wat het is.

Ik zie hier overigens de nodige paralellen met symbolica. Uiteraard hebben dezelfde mensen meegewerkt aan de totstandkoming, dus dat is logisch. Ook in symbolica kwam de verhaallijn moeilijk over. Ook daar prachtige decors en veel detailles (die het gewone publiek ontgaat) en te weinig grote(re) en zichtbare animatronix of andere elementen.

Gelukkig is Symbolica aardig bijgeschaafd in haar verhaallijn. Van het ontwerpen van wachtrijen hebben ze overduidelijk geleerd, die is veel beter bij DM. Maar het kan beter.

Jeroen, mocht je dit lezen: je bent een topontwerpers. Net als het hele team. Maar het team mist nog steeds een standvastige dirigent die tijdens de ontwerperreis de "orkestleden" beter aan elkaar verbindt. Het orkest is fantastisch, maar de harmonie ontbreekt ten dele. Als dat opgelost wordt, wordt de volgende darkride pas echt van onaantastbare klasse.

Samenvattend. Er staat een topproduct. Ik ben blij dat dit überhaupt mogelijk is in kaatsheuvel (Hoezeer ik de afbraak van het spookslot ook betreur!!!) en kijk rijkhalzend uit naar wat de toekomst ons voor moois gaat brengen...

Ik begin steeds meer een hekel aan dat woord "infill" te krijgen. Echt weer zo'n suffe neiging van de mens om dingen in veel te grove vakjes te stoppen (en dan heb ik het nog niet eens over dat aanstellerige Engels).

Een infill is een polka marina. Dat is iets waar De Efteling ook dringend behoefte aan heeft. Danse Macabre is absoluut geen infill.

Hoe tof zou het zijn als in het begin van de rit het katje zichtbaar getransformeerd werd naar het Onnoembare om vervolgens in de totale duisternis rond te lopen zoals nu het geval is? Beetje hetzelfde idee als de transformatie van The Beast naar mens in Tokyo Disney.

sid69 ok, maar m.i. is het niet een publiekstrekker zoals symbolica, baron, droomvlucht en fata (even los van de hype op dit moment) Dance macabre is dezelfde categorie als villa volta. Leuk om af en toe mee te pakken als het regent of druk is bij andere attracties. Dat bedoel ik met infill.