Gisteren geweest, gewacht tot de rij tot een aanvaardbare 60 minuten dropte en maar aangesloten. Mijn vriend had hem toevallig een paar dagen eerder kunnen doen en was hyped om het ons te laten zien. Zonder al te veel te willen spoilen voor zij die nog moeten gaan, maar blijkbaar maakt of kraakt het personeel de volledige eerste beleving.
Mijn vriend had blijkbaar personeel dat niet glimlachte, de poort dicht smeet, zeer langzaam tussen het publiek wandelt en indringend aanstaart waardoor je er ongemakkelijk van werd... kortom, de mood zette. Wij waren er gisteren maar daar was bij ons, tot zijn verbazing en teleurstelling, niets van te merken. De dame aan de poort zei vriendelijk: "Gelieve eventjes te wachten, de volgenden mogen dadelijk verder." Dan ging ze bij haar collega in de oude buiging van de Spookslot-exit staan en gezellig praten. Ik veronderstel dat de ijzeren poort aan het einde van het kerkhof de bezoekers tegenhoudt voor het verhaal op het kerkhof maar die bleef na ons gewoon open staan waardoor de volgende direct achter ons door liepen.
De her en der geplaatste schedels leken redelijk cartoony en waren totaal random zo leek. De oude schedels in het spookslot zagen er realistischer uit.
Dan de omgevingsgeluiden. Ik heb de indruk dat deze veel beter werken als het echt schemer of donker is, wij waren er rond de middag en het gehuil en gegrom was eerder lachwekkend dan griezelig. Op de brug kreeg je een lading rook in je gezicht (waar mensen met astma, zoals ik, wel een goede hoestbui van krijgen) die op het middaguur eigenlijk amper toegevoegde waarde had. Mijn vriend zei ook dat het veel impressionanter was in het donker met het omgevingslicht.
De vleermuizen waren ook best cartoony en gewoon copy paste.
Al bij al, het volledige voorgedeelte staat of valt dus met de interactie door de personeelsleden die er staan en het uur van de dag blijkbaar. Voor mij persoonlijk werd ik niet echt meegenomen in wat er komen ging.
Dan de eigenlijke rit zelf.
Ik kom niet verder dan een mwah. Er zaten leuke elementen in, de aankleding is een pak beter dan buiten maar echt griezelig of angstaanjagend was het niet. Het was leuk, maar om er nu een uur of meer voor aan te schuiven voortaan? Ze hebben iets moois neergezet maar of het de hype van vier uur of meer wachten echt waard was?
Als we er nog eens komen en de wachtrij is doenbaar wil ik nog wel eens aanschuiven, maar om hem nu per se gedaan te moeten hebben. Dan spendeer ik liever een uur wachten voor droomvlucht.