Bernhard35
Gisteren was het vanaf de schatkist een uurtje tot aan de poorten van het DMC gebied. Dus al met al valt dat mee. Het is vooral een enorm compliment aan de Efteling dat de nieuwe attractie dus blijkbaar hooggespannen verwachtingen had (deels ook legacy van Het Spookslot denk ik) én dat die toch vooralsnog lijken te worden ingelost! De publiciteit was gisteren all over the place, en overal werd de attractie geroemd, én de crowd control van het park. En de sfeer wás ook gewoon erg goed. Leuk om eens zoveel bekende en onbekende gezichten van fans bij elkaar te zien. Veel mensen waren verkleed, in halloweenthema of in Eftelingse kledij en er waren veel mensen uit het buitenland, viel me op. Veel Engels, Frans en Duits gehoord en zelfs een delegatie uit Phantasialand gespot.
De Efteling heeft met Danse Macabre echt hun eigen standaard en daarmee die van de themaparkindustrie verhoogd. Het gebied nodigt echt uit om te ontdekken. Het kabinet der vermisten bijvoorbeeld, geeft een fijne lading aan de figuren die tijdens de hoofdshow weer te zien zijn. Heel mooi gedaan en strak uitgevoerd. De hoofdshow zelf heeft echt een paar ritjes nodig om op je in te werken. De eerste keer weet je simpelweg niet waar je moet kijken, dus een tweede of derde keer kun je zaken al wat beter plaatsen én zijn er zelf al duizelingwekkend veel details die op gaan vallen. Zo ook het gebruik van licht in de wachtreis. In het donker is door de hoge ramen van de adbij licht te zien wat flikkert en flakkert, en bij start van elke show flitst de donder buiten mee. Ook de 'zucht' vanuit het graf van Jozef Charlatan die alle kaarsen op het kerkhof uitblaast, is een enorm tof en subtiel gegeven. Complimenten ook voor de vertelling hier. Mooie tekst, mooi ingesproken en hij vertelt precies genoeg. Mag wat mij betreft om en om ook in het Engels klinken!
De afstemming tussen intro en daadwerkelijke show kan nog wat meer in balans komen wat mij betreft, maar ik geloof ook wel dat daar de komende maanden nog het nodige aan getweaked wordt. Volgens de geluiden is de show nu ook in 2 weken van 'meh' naar indrukwekkend geplust, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Iets wat geen nadeel is, maar wel jammer, is dat de hoofdshow nooit langer gaat worden. Die muziek zoals die te horen is, is ook zo opgenomen. Er is dus geen complete versie van de Danse Macabre waar in geknipt is of iets dergelijks. Dus het intro kan langer, korter of anders, je wint er nooit echt meer 'ronddans-tijd' mee. Dat hoeft niet erg te zijn. Als het wat lekkerder in elkaar overvloeit, win je daar ook al een stuk mee.