Upke De ‘kelder’ is volgens mij in deze video zichtbaar. Je ziet een open kist gelijkend op de Esmeralda uitbeelding uit het spookslot.
Een medewerker wist mij te vertellen dat deze open kist de daadwerkelijke kist is die we kennen vanuit het spookslot.
Verder ben ik alleen maar zeer impressed wat betreft de attractie.
Zoveel leuke eastereggs die te zien zijn, en Jeroen maar roepen dat hij niet in de attractie zit, nou dan heb ik nieuws voor je indirect zit hij er wel degelijk in.
Want op het bord buiten met de bewegende foto's wie zien we achter de piano zitten met zijn sjcherijnige giechel??
Dit bord is zeer leuk gedaan, ook als je met je tengels aan de sitar in die kast dan hoor je bekende klanken uit de kast komen.
Ook als je met je vingers over de snaren van de harp op de foto gaat dan hoor je een harp, wat mij betreft een leuk klein interactie momentje met waarschijnlijk mensen met een visuele beperking in gedachten dat dit er is.
Verder is er veel gezegd over de rit, maar wij zijn twee keer in DMC geweest, een keer overdag en een keer in het donker.
De rij was lang, maar dat was te verwachten op een openingsdag, maar onderaan de streep was het wel het twee keer een kleine twee uur wachten zeker waard.
Wel viel mij op in dit topic dat mensen aangaven niet alles meegekregen te hebben, en ik denk dat dit te maken heeft met in welke bank je zit.
De eerste keer zaten wij in de bank die je moet betreden vanuit Catacombe 4.
Je zit dan recht tegenover het orgel, en krijg je veel zaken in de rit heel erg goed mee, we hadden het gevoel dat we echt naar momenten werden geleid die speciaal voor deze bank afgesteld was.
De dirigent zagen we van heel dichtbij op het moment dat de kanteling maximaal was.
De pianist draaide op het moment dat we met onze bank voor hem waren zijn hoofd om met een luide krak, en we hadden op het eind ook een perfect kijkje in de kelder en kwamen we rechtstreeks uit bij de open kist met Esmeralda erin.
In de rit later op de dag in de avond dus hadden we een andere catacombe toegewezen gekregen, ik ben even het nummer kwijt maar het was de gang meteen links van de deur naar de controleroom.
Hier hadden wij toch een andere ritbeleving en zagen wij de kelder totaal niet.
Wel zagen we het katje, maar ook de grote ogen van het onnoembare aan het begin van de rit opdoemen uit de stapel instrumenten.
En verder ben ik zeer onder de indruk van hoe de wachtreis is, de kruisgang was zeer eenvoudig, maar toch bracht je dat al lekker in het sfeertje omdat het toch comtpact aanvoelde, met een mooie blik op het gebouw van dichtbij zodra je de overkapping onderuit gaat.
Dan de kruidentuin, zo leuk om echte kruiden en groentes hier te zien staan groeien, volgens mij is dit een permanent projectje van iemand van de groenvoorziening met een eigen moestuin, naast de vele kruiden hebben we ook boerenkool zien staan en naar het lijkt rode kool.
Dit vond ik een hele grappige vondst evenals de naambordjes van de kruiden in de vorm van een grafsteen.
dan het kerkhof, en ook hier was het toch even je ogen uitkijken aan het begin, en als dan acteur Raymond Thiry (bekend van vele films en series zoals Undercover en Ferry de film) het verhaal verteld dan spits ik al mijn oren als liefhebber van deze acteur,
Ja ik had het leuker gevonden als ook hier Stanly Burleson de stem zou doen, maar goed het is wat het is en met Raymond over de speakers ben ik ook zeer tevreden.
Maar dan het Huyverwoud, en hier is toch wel een knap staaltje soundscaping gedaan.
We moesten vlak voor de brug even stilstaan in de middag dus stonden we midden in het onnoembare die de hele tijd om ons heel dwaalde en gromde van alle kanten.
Als je er snel doorheen loopt zal het je denk ik niet opvallen, maar het geluid komt serieus van alle kanten, naast je, boven je en onder je, echt heel goed gedaan.
Dit was tijdens ons eerste bezoekje, en we hadden een smile van oor tot oor die er met geen hamer er van af te rammen was, hier moeten stilstaan was totaal geen straf en was gewoon even lekker genieten.
Dat je flarden van dit geluid ook buiten de rij hoort, nou jammer dan voor de mensen die daar wat negatiefs van vinden, maar hier mag naar mijn mening de volumeknop echt niet zachter, lekker laten zo want dit is een heel gaaf effect.
Dan de avond met de verlichting, en wat een feest voor het oog is het dan, zo mooi, en ergens is het jammer dat een mobiel zoveel bewerkingen doet want een foto doet totaal geen recht aan hoe het er met het blote oog uitziet.
Ja een foto is nog steeds mooi, maar je mist het donkere sfeertje die je in werkelijkheid ziet, maar aan de andere kant met al die bewerkingen die een mobiel doet krijg je toch zeker ook een heel mooi plaatje als herinnering.
Of er overdag ook gebruik gemaakt wordt van een mistmachine was mij niet opgevallen, maar in de avond met de verlichting aan kwam dit effect wel heel goed tot zijn recht.
Natuurlijk hadden we het voordeel dat het al wat kouder was en dat de gemaakte mist lekker bleef hangen maar het is toch wel de kers op de taart dit soort momenten.
Wat mij betreft heeft de Efteling een attractie van grote wereldklasse en is de belofte dat het een waardige opvolger is van het Spookslot ruimschoots waargemaakt.
Natuurlijk helpt daar een uniek rijsysteem zeker aan mee, maar volgens mij zullen er heel wat parken zijn waar ook ter wereld die met gepaste jaloezie naar DMC kijken als attractie en zich misschien nu wel voor het hoofd slaan waarom ze zelf niet gebruik hebben gemaakt van dit ritsysteem die waarschijnlijk behind the scenes al bij ieder pretpark al tijden geleden is aangekondigd en aangeboden.
Vandaag was ook een mooie dag zonder storingen, en als dit zo blijft dan heeft niet alleen de Efteling maar ook Intamin goud in handen.
Hier nog een leuke verwijzing naar het Spookslot in de kruidentuin, zelf vind ik hem briljant in zijn eenvoud.
Click to reveal
Click to hide
Wat was naast de veroudering nog een reden dat het Spookslot tegen de vlakte moest, de staat van het gebouw zelf, wat voor plant is funest voor gebouwen als je dat lekker laat woekeren.....een klimop.
En waar staat het bordje bij.....