Nou, vanmiddag heb ik Danse Macabre ook mogen ervaren. Je merkt dat het nog niet helemaal af is, maar in zijn huidige vorm ben ik erg positief!

Om te beginnen wordt er in de wachtrij een heerlijke sfeer gecreërd door het gebrek aan muziek. In plaats daarvan, zijn er vooral “sfeergeluiden”. Onbewust voegt dat toch best veel toe. De preshow in het kerkhof is ook best tof. Enige nadeel was dat doordat iedereen vrij rustig het kerkhof opliep (ongetwijfeld om alles goed in zich op te kunnen nemen) het verhaal al even bezig was voor wij binnen waren. Dat zal met dagjesbezoekers wellicht wat sneller doorlopen, nu was het vooral een beetje jammer.

Vervolgens het stukje wachtrij door het bos, dit is erg sfeervol gedaan en ook hier draait een loopje van spannende geluiden (die je overigens vanaf het pad tussen Symbolica en Anderrijk ook goed kan horen). Eenmaal binnen wordt je gegroupt over een van de zes banken. Tijdens onze preview was het echter zo rustig, dat er slechts 3 gevuld konden worden. In de wachtruimte voor de attractie draait een nieuwe mix van de sfeergeluiden die in de wachtrij van Spookslot te horen waren. Leuke knipoog!

Het instappen ging vrij soepel, en we hadden geluk dat ons groepje samen op 1 rij ging. Deze manier van groupen kan inderdaad nog wel een ding worden met kinderen. Na plaats te hebben genomen, kwamen we tot de conclusie dat de netjes onder de stoelen te klein zijn voor een normale rugzak. Leuk bedacht, maar niet echt praktisch.

De rit zelf was erg tof. Het ritsysteem maakte inderdaad wel een piepend geluid, maar als de muziek eenmaal op gang is valt het redelijk weg. De show zelf is behoorlijk tof, en op sommige momenten zelfs wat heftiger dan ik had verwacht. Het einde was wel een beetje anticlimactisch, ongetwijfeld door het ontbreken van de scene in de catacombes. Het schattige miauwtje om de rit af te sluiten, bracht de hele zaal wel aan het lachen. Voor mij onderaan de streep in ieder geval een dikke voldoende, en ik ben benieuwd hoe het gaat zijn als alles echt af is!

Na de rit nog wat mensen gesproken, de een wat positiever dan de ander. Een paar kennissen hadden zelfs erg veel pech, bij hun bleven alle animatronics gedeactiveerd tijdens de show. Zelfs de dirigent kwam niet tevoorschijn. En ze mochten niet eens nog een keer… beetje lullig wel. Wij hadden meer geluk, wat dat betreft.

Maatje van mij werkt bij het Phillharmonic in Brussel, er is een spoedaanvraag gedaan voor een nieuwe opname van Dance Macabre. Mogelijk gaan ze dus toch nog een volledige versie van Dance Macabre gebruiken na de kritiek van fans

ikbennlXD Mogelijk gaan ze dus toch nog een volledige versie van Dance Macabre gebruiken na de kritiek van fans

Aangezien de volledige Danse Macabre een goeie 7 minuten duurt, denk ik niet dat ze die in zijn totaliteit gaan gebruiken. Het was wel merkbaar dat er in de opname wat geknipt was (al stoorde mij dat persoonlijk niet echt, ik vond de knip bij Spookslot storender), wellicht willen ze hem gewoon in de huidige versie een keer goed opnemen?

Ik heb 12 jaar gewerkt voor een orkest. Spoedaanvragen doen ze niet zo snel aan hoor. Zeker niet dat orkest.

Een goed orkest heeft die ruimte helemaal niet in hun agenda, omdat dat meestal al 3 jaar is volgepland.

Een vraagje aan de preview gangers, iets wat ik nog mis in de verhalen:

Hoe loopt het nu precies met het kerkhof? Is dit gewoon een mooier stuk wachtrij waarin het verhaal wordt verteld? Of wordt je hier steeds per groep binnen gelaten? En sta je hier even, en mag je dan door het bos in? Of loop je meteen door naar de houten brug?

• Japser heeft hierop gereageerd.

scagen Wij werden binnen gelaten, de volgende poort was dicht dus moesten daar wachten tot het verhaal begon. Daarna ging de volgende poort open. Zoals in een pre show.

Zojuist een ritje kunnen maken. Dikke spoiler alert.....
        Ik vond hem erg tof! Ik had niet verwacht dat de Efteling zo'n toffe rit met dit attractie-type zou neer zetten.

Voor degene die de rit al ervaren hebben, Is de rit ook interessant voor tieners/thrill seekers die niet zo veel om de aankleding of het verhaal geven? Ik lees hier vooral positieve verhalen, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor het grootste deel voortkomt uit het prachtige gebouw/gebied en de totale afwerking. Hoe is de attractie zelf. Misschien lastig aan te geven, maar is er bijvoorbeeld een vergelijking te maken met Sirocco? Gaat DM (veel) sneller/langzamer. Kun je de intensiteit met elkaar vergelijken, of is deze juist heftiger/minder heftig?

• Japio heeft hierop gereageerd.

Robkuh84 Het is wel echt een totaalbeleving. Vooral geluiden en muziek maken het intens, mijn rit zaterdag was niet misselijkmakend. Wel draait/beweegt alles tegen het einde wat heviger en er is een kleine drop in het donker. Ik zou het als stevige familieattractie omschrijven, niet als echte thrill.

Eindelijk bewijzen de ontwerpers van de Efteling in staat te zijn een attractie te ontwerpen van hoogstaande kwaliteit: wat een topper. Danse Macabre doet het voormalige spookslot snel vergeten!

Ik heb mijn eerste rit inmiddels ook mogen maken. Ik deel veel van de hierboven genoemde ervaringen; ben zeker positief. Wij als fans leggen de lat voor de Efteling vaak heel erg hoog, en ze maken het toch maar weer waar. Het gebied, de wachtrij, de thematisering in het gebouw... wereldniveau. En dan is het jammer dat er niet net even 1 weekje meer tijd is ingepland om die show helemaal tot in de details af te programmeren. Want ja de show is mooi en heeft de juiste sfeer, maar er is nog wel 10 a 15% meer uit te halen. Gelukkig zal dat waarschijnlijk nog wel goed komen. Al met al een geslaagd project en zeer zeker een verbetering voor het park!

Is de Oosterse Geest nog terug te zien of rond DMC?