Vanuit verschillende disciplines samen werken aan toekomstontwikkelingen
Nieuw team neemt het ontwerppotlood over
Toen de Efteling in de jaren 50 van de vorige eeuw begon, was de ontwikkeling en organisatie van een stuk recreatie helder en rechtlijnig. Je had burgemeester Van der Heijden als stuwende kracht in het stichtingsbestuur en Peter Reijnders en Anton Pieck die ongebreideld hun creatieve gang konden gaan. Dat was destijds een logische gang van zaken. Er was nog nauwelijks iets op het gebied van attractieparken en voorbeelden van hoe het allemaal zou moeten, waren al helemaal schaars. Sterker nog, de manier waarop de Efteling bouwde aan een toeristisch en recreatief aanbod was een voorbeeld en inspiratiebron voor anderen. Toen Anton Pieck zijn tekenpotlood en sprookjesachtige inbreng met pensioen liet gaan, nam Ton van de Ven zijn werk over. Samen met onder andere Jan Verhoeven, Henny Knoet en Lex Lemmens zette hij de inmiddels bijzondere Efteling-cultuur en –tradities door. ‘Met’, zoals Ton van de Ven altijd zegt ‘ de geleende hand van Anton Pieck.’ Wat er allemaal uit die geleende hand rolde, staat fier in het park en verwondert jaarlijks meer dan drie miljoen gasten. Maar ook Ton van de Ven heeft zijn tekenmap dichtgeklapt en staat in het leven zonder de Efteling. En de Efteling zonder hem. Hoe nu verder met de ontwikkeling van de Efteling? Kan iemand anders het estafettestokje weer overnemen van ontwerpers als Ton van de Ven en Henny Knoet? Eén man of vrouw staat daar niet voor in de startblokken. “Nee”, zegt Cees Kikstra (Directeur Strategie en Ontwikkeling). “Wat wij met het oog op het vertrek van de ‘oude garde’ hebben gedaan, is een team van ontwerpers gevormd. In die groep zitten Sergej Karnet, Marieke van Doorn, Karel Willemen, Robert-Jaap Jansen, Lex Lemmens, Michel den Dulk, Henny Knoet en ik. Voor zover dat kan en nodig is, zal Ton van de Ven de groep nog bijstaan met zijn ervaring en kennis. Als je naar die nieuwe groep kijkt, dan zie [je] dat die is samengesteld uit verschillende disciplines. Wij willen er ook alle aspecten die te maken hebben met de toekomstontwikkeling van de Efteling en haar attracties in vertegenwoordigd zien. Te denken valt daarbij aan attractieontwikkeling, grafisch werk, planologie, techniek, infrastructuur en creatief-technische oplossingen.”
‘BUITEN DE BROEK DENKEN’
De structuur voor de ontwerptoekomst van de Efteling ziet er dus heel anders uit dan tot nu gebruikelijk was binnen het bedrijf. Dat kan ook haast niet anders meer. De tijden dat één iemand ‘even’ de creatieve en wonderlijke Efteling-lijnen uitzet, zijn voorbij. Het ontwerpteam dat nu geformeerd is, pakt die nieuwe uitdaging op een andere manier aan. “Het is een gemêleerde groep met verschillende disciplines. De groep is zogenoemd horizontaal samengesteld. Dat betekent dat (...) niemand echt de baas wordt. Er zal, net als bij de totstandkoming van PandaDroom, een gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten ontstaan, waarin alle ruimte is voor ieders persoonlijke ideeën en inbreng. Er moet dus een hechte teamgeest ontstaan, waarin alle betrokkenen van elkaar weten wat er gebeurt. En waarom dat gedaan wordt? Tot nu toe zag je dat de een met project ‘X’ bezig was en de ander met ‘Y’ of ‘Z’. Afhankelijk van de aard van een project, gaan we nu bepalen wie welke opdracht wanneer krijgt. In het team moet zo’n opdracht gaan borrelen en uitgewerkt worden. Je zou kunnen zeggen dat wij van generalisten overstappen naar specialisten, die echter nauw met elkaar samenwerken en vanuit hun eigen kennis en ervaring hun bijdragen gaan leveren.”
De mensen die nu aan de ontwerptafels gaan staan, stomen van enthousiasme over de nieuwe constructie. “Zeker, want binnen zo’n team hebben wij de ruimte en creativiteit om nieuwe ontwikkelingen op de rails te zetten en uit te diepen. Een groot voordeel daarbij is dat wij de mogelijkheden hebben om ‘out of the box’ te denken.” Binnen de groep wordt dat wat lacherig vertaald naar ‘buiten de broek denken’, maar erg serieus en als belangrijk opgenomen. “Je kunt ons ook zien als een creatieve denk- en ontwikkeltank, die zich stort op allerlei concepten voor de verdere ontwikkeling van de Efteling.”
EFTELING-GEVOEL WAARBORGEN
Een vraag die je daarbij kunt stellen is of dat typische Efteling-gevoel en die eigen Efteling-handtekening gewaarborgd zijn binnen de groep. Die hebben in het verleden immers voor veel succes gezorgd en de Efteling een bijzondere plaats op de markt verschaft. De nieuwe ontwerpgroep is er niet bang voor dat de Efteling-cultuur langzaam wegvloeit. “Wij hebben allemaal dat Efteling-gevoel en het bijbehorende referentiekader. Het wordt alleen door de één wat anders ingekleurd dan door de ander. Maar dat is juist goed. De Efteling is meer dan een recept. Door marktonwikkelingen, veranderende consumenten en invloeden vanuit de marketing, moeten wij het breder zien en uitwerken. Zonder dat wij die Efteling-cultuur over boord zetten, gaan wij verder aan een wereld waarin werkelijk wonderen gebeuren. Met een eigenheid en onderscheidend vermogen die de Efteling typeren. Die, zeg maar, enerzijds in het verlengde liggen van het sterke Efteling-denken. Maar die anderzijds aanhechting zoeken bij andere culturen, ingangen en ideeën.”
GEEN BAAS…
Geen echte baas boven het team. Wie hakt dan de knopen door, omdat er uiteindelijk toch iemand moet zeggen wat er ontwikkeld wordt. Vroeger waren dat mensen als Van der Heijden, Reijnders en Pieck en wat later bekleedde Ton van de Ven die rol. “Met”, zoals de laatste zegt, “soms een noodzakelijk ‘verlicht despotisme’ om zaken er door te krijgen.” Het nieuwe team wijst op voorhand niet een lid aan om die functie te bekleden. “Er zal tijdens een proces voor de ontwikkeling van nieuwe zaken altijd wel iemand opstaan die de beslissingen uiteindelijk neemt. Daar zijn we niet bang voor. Bovendien worden wij ondersteund door andere afdelingen en specialisten binnen de Efteling. Neem bijvoorbeeld de marketing of de directie, die vanuit onderzoek of de financiële positie aan kan geven welke kant wij op moeten en kunnen.”
AL BEZIG IN DE PRAKTIJK
Het samengestelde ontwerpteam ruikt nog naar nieuwigheid, maar is al volop bezig met de praktijk van de toekomstontwikkeling van de Efteling. Op de lijst staat onder andere de nieuwe attractie die de Efteling in 2005 wil openen. De attractie is een mooie testcase voor het team en het functioneren daarvan. De eerste voortekenen zijn goed. “Voor die attractie leven zo’n vijf, zes ideeën van verschillende mensen. De één denkt er vanuit haar of zijn kennis zus over, de ander zo. Al die ideeën gooien wij in de groep en bespreken wij diepgaand. Het mes komt daarbij af en toe stevig op tafel. Erg is dat niet, omdat het juist de kracht van het team is om vanuit diverse disciplines naar dingen te kijken. En met elkaar op die manier aan de beste attractie voor de Efteling te werken. Wie dan wat zegt en wiens idee het wordt, maakt niet uit.”
Bovenste rij v.l.n.r. Ton van de Ven, Sergej Karnet, Robert-Jaap Jansen
Middelste rij v.l.n.r. Marieke van Doorn, Hennie Knoet
Onderste rij v.l.n.r. Karel Willemen, Michel den Dulk