Gimli Ik denk dat Michel on par was met bijvoorbeeld Sander en die jongen had potentieel tot de nok. Waarom denk je anders dat die geforceerd ontslagen is? Hij wou niet weg maar het Efteling management wou hem weg door zijn sterke visie. Waar ze na Tons vertrek vanaf wouden
Ik denk dat Ton van de Ven een briljante ontwerper was, maar misschien niet zo’n goede manager. Hij heeft Den Dulk destijds grote kansen gegeven en daarbij andere ontwerpers, die er al langer werkten, gepasseerd. Daar heeft hij vast zijn redenen voor gehad, maar dat heeft de positie van Den Dulk er vast niet eenvoudiger op gemaakt. Daarbij komt nog dat Den Dulk naar verluidt zelf niet altijd even tactvol is opgetreden naar medewerkers. Dat is niet vreemd als je op jonge leeftijd, zonder veel ervaring naar zo’n positie wordt gelanceerd (normaal werk je daar jaren naartoe). Ik zeg dat ook absoluut niet om hem te bekritiseren, maar het lijkt me wel iets dat zijn positie mede ondermijnd heeft.
Dat de Efteling begin jaren 2000 niet zat te wachten op één nieuwe opperontwerper à la Ton is natuurlijk niet raar. Voor de continuïteit is het beter om niet van één persoon afhankelijk te zijn. En daarnaast was Van de Ven een fantastisch ontwerper, maar weten we dat enig divagedrag hem niet vreemd was. Dat was in de jaren ‘70 en ‘80 vast niet zo’n probleem, maar ik kan me voorstellen dat het lastiger wordt naarmate de organisatie en de projecten groter en complexer worden.
Uiteindelijk denk ik dat Den Dulk te jong was om zo snel door te groeien naar die positie. Dat is gewoon niet handig aangepakt toen, maar is hemzelf denk ik nauwelijks aan te rekenen. Want natuurlijk pak je in zo’n situatie de kansen die je krijgt.
Wat hij uiteindelijk verder voor de Efteling had kunnen doen… we weten het niet. Hij had vast mooie dingen kunnen maken, maar er hadden ongetwijfeld ook missers tussen gezeten, misschien door zijn eigen inzichten, misschien ook door externe factoren zoals beperkte budgetten en technische problemen.
Uiteindelijk denk ik dat het voor iedereen is goedgekomen. De Efteling heeft met Sander, Jeroen, Karel en de rest van de groep een goed team in huis. En Den Dulk zit prima op zijn plek bij Disney. Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat hij de afgelopen jaren alleen Frozen heeft gedaan. Ik had hem graag wat meer verschillende dingen zien ontwerpen, zeker gezien de enorme variëteit aan Disney-thema’s. Zijn nieuwe rol voor DLP is volgens mij meer een coördinerende, dus ik weet niet of hij zelf nog veel zal ontwerpen.