Mijn Design Leraar zei altijd: Het gaat niet over mooi of niet mooi, het gaat over goed en niet goed.
Een bedrijf heeft een bepaalde kenmerkende huisstijl. Of je die nu mooi vind of niet: Als je iets voor dat bedrijf ontwerpt, moet het in die huisstijl passen.
In een pretpark kun je dat bijvoorbeeld vertalen in dat je geen chinese tempel in een mexicaans themagebied gaat ontwerpen. Hoe mooi die tempel ook is, hij hoort daar niet.
Voor M&M kun je op twee manieren kijken naar goed en fout.
De eerste is het passen in de huisstijl van de Efteling.
De tweede is passen in de beleving van de doelgroep.
OntheMove Ik denk dat je de spijker op zn kop slaat met de opmerking dat hier de attractie veels te veel door de ogen van een volwassen (fan) wordt gezien ipv de belevingswereld van de doelgroep.
Ik ben het met je eens dat het voor wat betreft de beleving van de doelgroep prima is uitgevoerd. Maar dat sluit niet uit dat het qua passen in de huisstijl van de Efteling enorm slecht uitgevoerd kan zijn.
Nu kun je dat natuurlijk ook wel zeggen van bijvoorbeeld een Python. Die dan ook om die reden ver weg gezet is van het sprookjesbos. De Efteling heeft in het verleden wel een paar keer de plank mis geslagen. In sommige gevallen is het later alsnog beter in de Efteling gaan passen in andere gevallen zijn we het gewoon zo gaan accepteren.
Om even terug te komen op de chinese tempel in Mexico: Op het moment dat je park uit themazones bestaat is het ook logisch dat de stijl per zone veranderd. De Efteling heeft dit soort zones niet echt, maar desalniettemin zijn er uiteenlopende stijlen te vinden.
Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat M&M volstrekt niet past in de huisstijl van de Efteling, en daarom dus Fout gedaan is. Maar dat wil niet zeggen dat het later alsnog kan gaan passen of dat het uiteindelijk zo'n bekend beeld word dat het algemeen wat meer geaccepteerd word. Tijd is nu eenmaal een factor die tóch een rol speelt. De bakkerij die erbij gekomen is vind ik (net zoals blijkbaar vele anderen) een beduidend stuk beter uitgewerkt en wellicht dat het geheel nog wat opgelapt word als het oud genoeg is om een grote beurt te krijgen.