Toverland Halloween Nights 2024 - 5 oktober
Gisteren heb ik samen met heel wat vrienden, Toverland-liefhebbers en andere kennissen de eerste avond van Toverland Halloween bezocht. Ik zal hier opschrijven, zonder teveel spoilers, wat ik er nou echt van vond.
De avond begon om 18:00 met de parade, een vernieuwde openingsscène waar ik wel positief over was, alleen miste ik het overdonderende, het wauw-effect, dat je werd meegetrokken door de Halloween voice-over. Dit jaar kondigde de poortwachter alle scare-actors en hun bijbehorende zone aan. Minder overdonderend, minder wauw-effect, ik weet niet hoe ik het moet noemen. Verder maakten ze gebruik van gekleurde rook-effecten en lichte knallen zoals vorig jaar.
De paradewagens zijn schitterend. Ze komen voorrijden en de scare-actors stappen erop. Niet elke zone heeft zijn eigen wagen; het voegt zeker iets toe, maar de eenvoud die ze bijvoorbeeld bij het leger van DesTroy gebruikten, door middel van vaandels, charmeerde mij misschien wel het meest.
De parade startte om 18:00, toen het nog licht was. Als het schemerig of donker is, zou dat een stuk sfeervoller zijn, dus dat kunnen we het park niet kwalijk nemen. Maar de tweede ronde miste ik ook heel erg. Nu trekt de parade door het park heen en weg is weg. De aankondigingen van de scare-actors kwamen nogal vlug na elkaar.
Opsomming parade ik miste de voice-over, ik miste het wauw-effect, ik miste een tweede ronde. Positieve noot is dat de crowd control SUPER geregeld was en dat ze echt wel geleerd hebben van voorgaande jaren. Dikke complimenten!
Verder zien we veel bekende gezichten terug. Op diverse plekken is er beveiliging aanwezig, en er staat weer een heerlijke foodstreet met zo goed als hetzelfde aanbod als vorig jaar.
De vuurwerkshow heeft ook vernieuwde muziek gekregen. Wat ik daarin miste, waren verwijzingen naar attracties, zones of spookhuizen; dat was vorig jaar wel duidelijker. Ook miste ik opnieuw de Halloween voice-over die vorig jaar de vuurwerkshow opende met "DID YOU HAVE A HORRIFYING NIGHT?". Verder zat er een effect in met Solaris dat echt supertof is uitgevoerd. Ik heb het idee dat ze dit jaar wel wat meer knallen gebruikten. Daarnaast maken ze ook gebruik van moving heads.
Conclusie
Al met al was het een super positieve ervaring, en het is natuurlijk pas de eerste avond. De nieuwe parade staat nog in de kinderschoenen. Volgens vrienden moet Now You're Mine sterk verbeterd zijn, met duidelijk meer scares en doorgevoerde verbeteringen op de punten waar ze vorig jaar tegenaan liepen. De uitrijfile is nog steeds aanwezig, maar het is stukken beter georganiseerd dan vorig jaar, waarbij je wel tot een uur in de file kon staan. Ik kijk uit naar de volgende avonden die ik ga bezoeken!