Na het genieten van de Early Entry met wat ritjes op Copperhead Strike, Nighthawk en natuurlijk Fury325 in Carowinds hadden we toch een ritje van circa 4 uur voor de boeg en zou het officiële programma gaan beginnen. Eigenlijk is het absurd als je bekijkt hoe deze trip is uitgebreid met extra parken.
Afijn we zijn dus onderweg naar Pigeon Forge en zoals vele van ons zullen weten ligt hier voor heel veel mensen een bucketlist park, maar dat park zouden we de volgende dag gaan bezoeken. Met andere worden we hadden wat tijd over en wat doe je dan?
In ons geval gingen wij op creditjacht, met een blik op de altijd handige coaster2coaster site kwamen we op een 2-tal parken uit. In onze opperste goed gehumeurde stemming zetten we koers naar Ghost Town Village waar 2 banen klaar zouden staan, dachten we. Want een blik verder leerde ons dat het park in Maggie Valley al een tijdje niet meer open was en dus zijn naam naar eer aan deed, jammer maar helaas!
Dan maar kijken of we meer geluk zouden hebben bij Santa's Land Family Fun Park & Zoo in Cherokee, met 5 auto’s op de parkeerplek was het in ieder geval niet druk. Het park bied voor senioren en veteranen een speciaal tarief aan. Helaas geen speciaal tarief voor een park coastergekkies uit Nederland, we vinden 24 dollar voor alleen een ritje op de Rudicoaster iets teveel. Wel hebben we de allerbeste animatronic van de gehele trip gezien. Onze coasterjacht is tot nu toe niet echt een succes, maar gelukkig is het absoluut geen straf om door dit stukje van Amerika te rijden. De kleine dorpjes, beekjes, bergen en bossen zijn werkelijk prachtig en zouden zo in iedere willekeurige film of series gebruikt kunnen worden.
Gaan we dan echt voor het eerst deze trip wat cultuur opsnuiven? Jep, we rijden tenslotte door de Great Smokey Mountains en volgens enkele ervaringsdeskundigen moet je als je hier bent absoluut naar Clingmans Dome het hoogste punt van het gebied. Vanaf de parkeerplaats naar de top is het ongeveer een wandeling van pak hem beet 800 meter. Maar het is vrij steil en na een sanitaire stop probeer ik joggend weer aansluiting te vinden bij de groep. De 2de keer deze trip dat ik me echt inspan. En waar het op de parkeerplaats nog stralend weer was, zo anders is het eenmaal op de top.
Het uitzicht zou prachtig moeten zijn, maar wij zien alleen maar mist en begint het langzaam wat te regenen en te rommelen. Niet vlak daarna slaat werkelijk waar de bliksem op een afstand van 30 meter in! Begint het hard te waaien, hard te regenen en te hagelen, dit alles gaat gepaard met een paar flinke donderslagen. Onvoorstelbaar hoe snel het weer is omgeslagen en met kippenvel zit er niks anders op dan af te wachten!
Zodra het wat minder hard aan het onweren en aan het regenen is kies ik eieren voor mijn geld en jog weer naar beneden, alweer joggen het begint haast normaal te worden. Doorweekt komen we bij onze bus en moeten we zelfs droge onderbroeken aantrekken, lekker intiem in onze 12 persoonsbus!
Echt de allerbeste van de gehele trip
Je ziet het gewoon aankomen.
Met prachtig uitzicht
Niet zo goed als de UK badjassen foto.
Heerlijk die culturele uitstapjes! Eens kijken of we ons doel, de coasterjacht, in Pigeon Forge met op zijn minst 1 credit toch nog enigszins tot een succesvol eind konden brengen.
Als we Pigeon Forge eenmaal binnen rijden zien we een hele hoop kartbanen, mini golfbanen, maffe rare gebouwen en maar weinig achtbanen. Wat een rare plek in eigenlijk ’the middle of nowhere’
Gelukkig kunnen we met Spinning Parrot onze coasterjacht geen mislukking noemen. We rijden ook nog naar Nascar Speedpark, maar helaas moet je daar ook de volle mep betalen voor een ritje op de coaster daar en dat is het ons niet waard.
Dan spenderen we onze centen liever ergens anders aan, bijvoorbeeld aan een lekkere maaltijd en een aantal heerlijke biertjes bij het Hard Rock Cafe. Helaas zijn we hier maar kort en is het eigenlijk best jammer dat we niet wat langer in het ‘beetje foute’ Pigeon Forge zouden blijven. Er is hier in ieder geval genoeg te doen. We doen nog een aantal biertjes in het hotel en dan is het zaak om de volgende dag uitgerust aan de poorten van Silver Dollar City Tennessee oftewel Dollywood te rammelen.
Waar zijn we nu toch weer beland!
In de avond best sfeervol!
Prima eten en goeie muziek!
One beer a day, keeps the doctor away.
Uitgerust en op tijd staat we in alle vroegte op een lege gigantische parkeerplaats en wacht ons weer een fotomomentje. Geen probleem natuurlijk ware het niet dat sommigen een beetje onrustig zijn. Dat heeft te maken met het feit dat we door een leeg Dollywood lopen en er een achtbaan exclusief voor ons klaar staat!
Hoe gaaf is het dat we Lighting Rod helemaal voor ons alleen hebben! We kunnen hem haast tot in den treure op allerlei posities uitproberen. Die geweldige gelanceerde lifthill, toffe airtime momenten en gave bochten in een geweldige omgeving maakt Lightning Rod tot een fantastische baan, en dat zelfs zonder inversies is best knap! Echt werkelijk waar een fantastische RMC!
En als het publiek aansluit voor deze baan krijgen wij een rondleiding door het park met wat geschiedenis en propaganda over hoe kan het ook anders, Dolly Parton! Al met al best leuk en we worden achter in het nog niet drukke gedeelte van het park door onze gids gedropt in het park.
Hello again!
Voor mijn gevoel, heel uniek!
De beste RMC tot dan toe!
Lege stoeltjes in Lightning Rod!
Afijn, we werden dus achter in het park losgelaten, ons aanvalsplan was om de meeste populaire banen als eerste te pakken. Het immense mysterieuze gebouw trok meteen onze aandacht en zo stonden we in de rij voor Mystery Mine de Gerstlauer Eurofighter van het park. Deze baantjes zijn vaak niet populair bij de fanatiekelingen, maar ik vind Mystery Mine echt een geweldige attractie. De muziek, effecten en op sommige stukken het baan verloop is ontzettend tof gedaan. De sporadische tikjes die de baan uitdeelt neem ik voor lief, en daarbij staat de baan op de planning om geretrackt te worden.
Je kan zeggen van Gerstlauer wat je wil, maar met bijvoorbeeld The Smiler, _ Karnan_ en zelfs Fury weet deze fabrikant toch altijd wel iets aparts neer te zetten. Zo ook met FireChaser Express, vooruit, achteruit, wat leuke effecten en zelfs een achtergrond verhaal, het zit er allemaal in en is gewoon een ontzettend leuke toegankelijke baan. Geen wonder dat deze baan vaak genoemd wordt als voorbeeld voor de baan die in de uitbreiding van de Efteling kan gaan komen.
We gaan lekker en hebben de populairste banen van het park gehad, en stappen in de rij bij de eerste Wingcoaster van Amerika. Helaas net voordat we willen instappen komt er een mededeling dat i.v.m. de nadere ‘thunderstorm’ de attracties dichtgaan.
Geen witte wieven hier!
Ontzettend mooi gethematiseerd stationsgebouw
Ook wat kunst tijdens de trip
Donkere wolken boven Dollywood
Tja daar sta je dan, in je bucketlist park, wat ga je dan toch doen. En dan komt het manco naar boven van de parken die we onder andere tijdens onze trip aandoen, je mist de darkrides!
Gelukkig hebben ze er hier eentje, Blazing Fury is de in huis gebouwde indoor coaster. Het brengt je langs enkele scenes en heeft gezien de leeftijd van de attractie een aantal leuke effecten. Het is eigenlijk meer een darkride als achtbaan. Door de 3 drops die erin zitten wordt dit tot een achtbaan gerekend.
Het is nog steeds droog maar de storm bevind zich nog in het gebied, gelukkig is het geen straf om in Dollywood rond te lopen, en dat is dan ook wat we gaan doen. Een ding waar Dollywood om bekend is zijn de Home made Cinnamon breads en met de eetbonnen die we ontvangen hadden konden we inderdaad een heerlijk cinnamon bread halen. Echt een must do mocht je ooit in het park komen.
Na 3,5 uur wandelen en weer een hapje eten komt het verlossende woord door de speakers, de attracties gaan weer open! Als een stel jonge hertjes haasten we ons naar de dichtstbijzijnde achtbaan.
Meer kun je er ook niet van zien
Onthoud deze plek
Je kan zelfs trouwen in Dollywood
Met zijn beekjes en bomen een prachtig park
Mijn laatste rustplaats
En dat wordt ook weer een soort van klassieker, deze baan was een van de laatste grote banen van Arrow. De Tennessee Tornado ligt een beetje verscholen in het heuvelachtige en bosrijke gebied. Compleet verrast stap ik uit deze baan, wat een soepel ritje met toffe elementen. De loopings en de drop meteen de tunnel in geven een heel apart gevoel.
Op naar de baan die ons eerder door de weersverwachting een beetje in de steek liet. Wild Eagle torent boven alles en iedereen uit zo boven op de berg waar die op gebouwd is. Deze keer kunnen we wel lekker mee en hoewel het een heerlijk baantje is met toffe inversies, mist ie naar mijn mening toch een bepaalde punch.
Over het algemeen zijn Amerikanen dol op prijzen en awards en dat is in Dollywood niet anders. Tijdens onze tour hebben we het woord Golden Ticket diverse keren gehoord. Een van de Golden Ticket Awards is ‘Guest Experience’ en terwijl we in de rij staan voor de kiddie Whistle Punk Chaser. komt dit naar voren. Een ietwat te dikke vrouw kon niet samen met haar kind in de achtbaan. Aangezien er toch een volwassene mee moest offerde een van de personeelsleden zich op en ging mee in de achtbaan, service op zijn best!
Wij deden hem natuurlijk voor de credit, de andere baan hier doen we niet alleen voor de credit maar uit zich in een ware Troy maar dan op Amerikaans grondgebied. Thunderhead is net als Troy een geweldige GCI. Ze hebben al een groot deel voorzien van een nieuwe track en nog nooit heb ik het verschil zo goed gemerkt als hier. De eerste helft is heerlijk en krijg ik heimwee naar onze eigen baan in Sevenum, de tweede helft van de baan is een heel stuk ruwer. Daar krijg je letterlijk een hoop gedonder in je hoofd van.
Een van de betere Arrows tot nu toe!
Niet bepaald wilde adelaars
De mythische vogel die zijn rondjes in Sevenum maakt is krachtiger
Geen kindjes nodig!
Thunderhead, de sensatie!
Langzaam aan begint het wat te schemeren en lopen wij naar het onlangs geopende gebied van Dollywood, namelijk Wildwood Grove. Dit gebied moet zich natuurlijk verder ontwikkelen, maar het ziet er nu al prachtig uit en heeft zelfs zijn eigen “Tree of life” maar dan met vlinders die in de avond oplichten. Naast wat kinderattracties staat hier ook de laatste credit van de dag en helaas rijdend met 1 trein, passen ook niet meer treinen op, heeft Dragonflier ook de langste wachtrij van de dag. Deze Vekoma suspended family coaster is tegenover eerdere versies die we gedaan hebben, gewoon soepel en heeft een toffe layout. Deze zou zeker niet misstaan in bijvoorbeeld Toverland!
En zo hebben we alle credits ondanks de sluiting van 3,5 uur toch nog allemaal gehaald en hebben we nog zelfs tijd over om met de complete groep een ritje met de stoomtrein te maken.
Meer een “butterfly bush of life”
Prima compact baantje
Tunnels, water en keien daar houden ze van in Dollywood
All onboard on the PeaceTrain
Sommigen mensen willen nog graag een ritje in het donker op Lighting Rod, ik wil graag traditiegetrouw mijn Untappd bijhouden en een lekker biertje drinken. Alleen in Dollywood wordt dat moeilijk, er is geen biertje te bekennen in heel het park. Totdat mijn oplettende medereiziger op eens een flesje in de koelkast ziet staan, een zogenaamde rootbeer eigenlijk een frisdrank maar de App accepteert hem. Verder kijken we nog naar wat souvenirs en ik ben dan ook super blij met mijn Dollywood sign en t-shirt. Volgens enkele locals in het park hebben we het beste uitzicht op het vuurwerk vanaf de parking van Dollywood. Stoeltjes worden door de Amerikanen uit de auto gehaald en gaan lekker bij de auto zitten. Bij gebrek aan stoeltjes kijken wij staand naar het vuurwerk.
Nog een laatste blik
Knal lekker tussen de bergen
En met de laatste foto wordt het tijd om afscheid te nemen van Dollywood. Aan de lengte van mijn verslag kun je denk ik wel opmaken wat ik van Dollywood vond!
Wat een heerlijk, fantastisch, gemoedelijk, mooi en sfeervol park is het toch, en dan hebben ze ook nog een meer dan prima collectie achtbanen. Wat kan ik nog meer zeggen?
Dollywood is naar mijn mening als totaalplaatje het beste park waar ik tot nu toe ben geweest! Wat wil ik hier toch graag naar terug. Ook deze keer zeg ik, bedankt voor het lezen en zijn opmerkingen van harte welkom.
De volgende (mini) TR komt van een rust dagje, we gaan naar Nashville en het kriebelt toch een beetje wat coasters betreft dus een bonus uitje naar Beech Bend Park
Mocht je de Tripreports van de eerder bezochte parken tijdens onze USA-trip gemist hebben dan kun je ze hier vinden!
- Coney Island
- Six Flags Great Adventure
- Six Flags America
- Kings Dominion
- Busch Gardens Williamsburg
- Carowinds