Ik heb het bouwen van de Vliegende Hollander destijds niet actief meegemaakt, dus alle grootse wegbezuinigde plannen heb ik pas later, achteraf, leren kennen. Intussen wordt er véél meer gedeeld over attracties in aanbouw, maar ik vind 't wel een interessant punt dat dit de eerste keer was dat er voor veel mensen zoveel geweten was op voorhand.
Ik heb het effect van varen in het donker altijd vrij overtuigend gevonden. Toen ik foto's zag met de werkverlichting aan stond ik echt te kijken van hoe klein die ruimtes daadwerkelijk zijn. Ja, de darkride is 'kort', maar ik vind de ervaring wel sterk die illusie geven van de wijde zee, waar je echt niks ziet en geen flauw idee hebt waar je bent en hoe lang het gaat duren voor je iets tegenkomt. Ik kan me de originele plannen moeilijk voorstellen in combinatie met de huidige rit.
Het écht grootste problemen zit, en heeft altijd gezeten, in die KumbaK-baan, maar ook dat vind ik eigenlijk een interessant stukje coastergeschiedenis. Een leuk weetje over de baan, zelfs al maakt het de baan zelf er niet beter op. Om gelijkaardige redenen heb ik ook een zwak voor de Python; zo'n typische Vekoma/Arrow coaster heeft naar mijn gevoel wel waarde (zelfs al zouden velen zeggen dat hij niet uniek is en daarom niet echt bijzonder of noemenswaardig). Maar die eenvoudige, ouderwetse 'heftige baan', die heb ik nog wel graag.
Ik vind het bijvoorbeeld wel een leuk idee om een Indisch/Indonesisch sausje door te trekken naar de Python (en naar het veldje ernaast dat mogelijk doorgang naar Strookrijk gaat geven?) Dat het koloniale qua thema voor gezeur kan zorgen, daar kan ik inkomen, maar het belangrijke is in dat geval om het niet te verheerlijken. Juist daarom misschien wel goed om de 'inheemse' cultuur ook te verwerken, en niet enkel bij het VOC-thema en het koloniale station te blijven. Je hebt er allerlei 'handel'-thema's, waardoor Joris en Python allebei een beetje uit de toon beginnen vallen.
Anyway - dat is weer een ander onderwerp ("Moet de Python ooit een thema krijgen of is het daar al lang te laat voor?").
Qua 'actief de bouw meemaken', was voor mij de eerste attractie het toenmalige Hartenhof. Dààr blijf ik toch vaak nog denken aan wat het 'had kunnen zijn'. Maar ook daar wordt Symbolica gewaardeerd (zelfs door mij!) Ik kan me dus wel inbeelden dat iedereen op die manier z'n eigen attractie heeft waar het potentieel jammerlijk verloren is gegaan.