JeepeeB Ik denk niet dat game ontwikkelaars moedwillig een slechter product afleveren, sterker nog ik denk dat dit de grootste onzin is die er is.
Het is meervoudig in de realiteit gebleken dat het echter wel zo is. En zoals je zelf al aan geeft heeft dit inderdaad zijn gevolgen. Het zijn momenteel de grote AAA game ontwikkelaars die moeite hebben om hun spellen nog te kunnen vermarkten in de oplages die ze "gewend" zijn, terwijl juist indy-developers het heel goed doen. De top spellen van de laatste jaren komen doorgaans juist niet van de grote ontwikkelaars die misbruik hebben gemaakt van de Pre-Order status.
Enkele voorbeelden:
Mortal Kombat: Pre-order voor 60 euro. Niet veel later gehele spel plus alle DLC voor 30 euro beschikbaar.
Borderlands 3: Beloofde Raid Boss is nooit in Productie gekomen, maar mocht je later als DLC kopen. (Soortgelijke praktijken heb ik vaak gehoord). Vaak zie je ook dat dergelijke content bij release er al in zit (word ondekt door mensen die zo'n spel uit elkaar halen om te modden), en gewoon geunlocked word als je de DLC koopt. Basically: Als je een DLC koopt en Steam niet, of slechts enkele MB's doet updaten weet je dat de DLC er gewoon al in zat.
Je hebt het over on-ontdekte bugs, maar de waslijst aan spellen die voor het merendeel van de spelers onspeelbaar is komt gewoon geen einde aan. Als het er zo velen zijn, dan heb je het écht niet meer over on-ontdekte bugs.
Een spel moet gereleased worden als het af is. Door te Pre-Orderen ben je eigenlijk de makers aan het dwingen om op te leveren op een datum. Ongeacht wat de toestand van het spel is.
En ja: Dan kun je wel je geld terug vragen, maar intussen kunnen de makers wel adverteren met x-miljoen verkochte exemplaren. Dat de helft ervan zijn geld terug gevraagd heeft is niet relevant.
Het probleem met pre-orderen is dat je gewoon nog geen reviews kunt raadplegen. Als een spel slecht is, heb je dat binnen een paar weken na release wel door nav de reviews. Dan zijn er misschien enkele honderdduizenden verkocht. Als je een spel koopt op pre-order zijn er al miljoenen verkocht, waarvan het overgrote deel de kans niet krijgt om zijn geld terug te vragen.. Er zijn zat spellen waar je op 2u amper door de intro heen bent.