Convival Mwah, ik voel me heel veilig op Steam om te pre-orderen. Is het shit en heb ik minder dan twee uur gespeeld kan ik gewoon mijn geld terugvragen.
Voor jezelf is het via steam inderdaad veilig. Maar zoals ik schreef: Het creëert een slechte markt.
Op het moment dat veel mensen pre-orderen heeft de uitgever het geld al binnen. Dat leidt in veel gevallen tot een slechter product, want: Je hebt het toch al gekocht. Niet direct zó slecht dat je je geld ervoor terug gaat vragen (al zijn er uitzonderingen waarbij dat massaal wel gebeurde), maar toch slechter. Iets wat ook heel typisch is: Content die eigenlijk al af is opeens tóch niet in het spel zetten en later in een DLC toevoegen.. want wederom: Je hebt toch al betaald (en tegen de tijd dat je er achter komt zit je vaak al dik over die 2u spelen heen). Een andere mogelijkheid is dat optimalisatie niet goed meer word uitgevoerd.
Gaandeweg worden zo normen steeds verder naar beneden getrokken. Je raakt gewend aan slechter en dus nog een klein stapje slechter is dan ook nog wel acceptabel (terwijl dat wellicht enkele jaren geleden nog onacceptabel zou zijn geweest).