Quefox_ Van matige kunstjes op schaatsen of trampolines,

Euh.. Die trampolineshow was destijds qua pretparken uniek voor PHL en daarbuiten enkel en alleen in Cirque du Soleil te zien. Audio, licht, choreografie, alles was gewoon top-uitgevoerd zoals je het ook bij een duur betaalde show in het theater zou zien.

Het probleem is dat ze die show veel te lang gehouden hebben.

Ice College en daarvoor Relight my fire heeft ook betere en slechtere seizoenen gehad, maar zat niet bepaald anders in elkaar dan je gemiddelde Holiday on Ice show.. enkel kleinere (logisch gezien kleiner oppervlakte). De huidige show is beduidend minder, maar ik zou hem zeker niet als "slecht" durven bestempelen (in tegenstelling tot sommige kerst-shows).

De show in het wintergarten was ooit heel goed.. maar die is inderdaad best slecht geworden omdat er kost wat kost live-zang in moet zitten (dochter eigenaar) en omdat de show niet mag concurreren met Fantissima. Vroeger stonden hier gewoon acts van wereldformaat die dito prijzen gewonnen hadden. Dat is helaas al heel lang niet meer zo. Sieben zat eigenlijk nog goed in elkaar (vooral het voorlaatste seizoen was ijzersterk), maar daarna lijkt het een beetje alsof ze alles wat ze vast in dienst hebben hier maar hun standaard dingetje laten doen.

Zijn er nog bepaalde maanden dat het juist rustig is, of totaal onvoorspelbaar?

• Jordy heeft hierop gereageerd.

gscholtens gebruik maken van de website queue-times, je kunt statistieken opvragen van vorige jaren en voorspellingen zien qua drukte voor aankomende dagen, weken en maanden. Dit werkt best goed en voor meerdere parken.

de zondagen zijn over het algemeen. een stuk rustiger dan de zaterdagen

Coasterfrenzy maar daarna lijkt het een beetje alsof ze alles wat ze vast in dienst hebben hier maar hun standaard dingetje laten doen

Dat geldt voor alle shows. Ik heb tussen 2019 en 2022 een abonnement gehad, en heb daarin meerdere generaties zomer- en wintershows gezien. Iedere keer zijn het dezelfde kuntsjes, gedaan door dezelfde mensen, in hetzelfde theater. Het enige wat er veranderd zijn de outfits en de muziek.

Coasterfrenzy Die trampolineshow was destijds qua pretparken uniek voor PHL en daarbuiten enkel en alleen in Cirque du Soleil te zien

Tja... ooit waren achtbanen uniek. Ooit waren auto's uniek. Ooit waren televisies uniek. Ooit was elektriciteit uniek. Ooit. Nu zijn die shows gewoon afgezaagd en saai. Zeker als je 30 minuten naar steeds hetzelfde trucje zit te kijken, afgewisseld met wat rare, uit de toon vallende hip-hop dans.

Nee, ik sla de theatershows daar tegenwoordig over en kan eenieder aanraden hetzelfde te doen.

6 dagen later

Ik heb een vraagje over de Pfandflashen.
      Hoe is dat geregeld ?
      Ik weet dat je ze ook mee kunt nemen naar huis en daar terug inleveren.

Maar hoe is dat in Phantasialand geregeld ? Tikkie of bonnetje ?

• Jordy heeft hierop gereageerd.

MrRC lijkt mij dat je Duitse statiegeldflessen niet in een Nederlandse supermarkt kunt inleveren, lukt mij met de Duitse statiegeldflessen uit de supermarkt ook niet.

Hoe het verder geregeld is in Phantasialand durf ik je niet te zeggen maar ik denk dat ze ook geen Tikkie gebruiken, deze automaten heb ik niet gezien tijdens mijn laatste bezoek. Ik verwacht gewoon contante geld teruggave of een bonnetje voor korting op je volgende aankoop.

• MrRC vindt dit leuk.

Phantasialand heeft geen inzamelmogelijkheden voor statiegeldflessen (of Pfandflashen). Ook kan je deze flessen in Nederland niet inleveren, omdat het Duitse statiegeldsysteem anders werkt dan dat in Nederland. Als je het graag terug wilt hebben, moet je onderweg naar huis nog bij een supermarkt in Duitsland stoppen.

Quefox_ Phantasialand heeft geen inzamelmogelijkheden voor statiegeldflessen (of Pfandflashen)

Dat is erg vervelend en dit wist ik niet! Steken ze mooi dat statiegeld in hun eigen zak! Is toch weer 15 cent extra. Ondanks dat ze waarschijnlijk zelf ook voor het statiegeld betalen.

Jordy heeft

Jordy dit jaar nog ingeleverd boven aan de trap van Alt Berlin, was geen probleem

• BAVI heeft hierop gereageerd.

BAVI
              Bij dat grijze ding boven aan het middelste raam.

Quefox_ Phantasialand heeft geen inzamelmogelijkheden voor statiegeldflessen (of Pfandflashen).

Incorrect. Overal waar je ze gekocht hebt kun je ze ook weer inleveren en krijg je gewoon je statiegeld terug.

Coasterfrenzy dat heb ik dan nooit geweten. Wordt dit überhaupt ergens gecommuniceerd door het park?

Quefox_ dat heb ik dan nooit geweten. Wordt dit überhaupt ergens gecommuniceerd door het park?

Op hun website is er niets over te vinden.

Quefox_ Volgens mij is dit gewoon wetgeving in Duitsland dus ik kan me voorstellen dat het park dat niet zelf op hun website zet.

Jordy Dat is erg vervelend en dit wist ik niet! Steken ze mooi dat statiegeld in hun eigen zak! Is toch weer 15 cent extra. Ondanks dat ze waarschijnlijk zelf ook voor het statiegeld betalen.

Phantasialand verdient niets aan statiegeld. Er is een onafhankelijke organisatie die het statiegeld regelt. Bij de inkoop van flesjes, moet Phantasialand €0,25 per flesje betalen aan deze organisatie (waarschijnlijk niet direct, dat zal waarschijnlijk Phantasialand's leverancier weer doen). Phantasialand rekent die €0,25 door aan jou.

Als Phantasialand een leeg flesje terug krijgt, zullen ze je €0,25 teruggeven. Phantasialand krijgt op haar beurt weer €0,25 voor ieder flesje als zij hem inleveren bij de organisatie (waarschijnlijk opnieuw indirect via de leverancier). Het staat jou vrij jouw flesje in te leveren waar je wilt. Per saldo kost het dus niemand iets.

Wat wel zo is, is dat voor ieder flesje wat weggegooid wordt, de statiegeld organisatie €0,25 winst maakt. Ongetwijfeld zal dat geld naar milieudoelen gaan.

Erik het ging mij over de opmerking dat ze nergens in te leveren zouden zijn. En dat zou ronduit schandalig zijn geweest.

Dan is het toch simpel dat als een flesje €1,25 inkoop kost inclusief statiegeld, en verkoop €3,25 inclusief statiegeld (fictieve bedragen) en de bezoeker kan de statiegeld fles nergens inleveren, dan hebben ze toch €2,00 verdiend in plaats van €1,75. Ongeacht of ze dit wel of niet hebben moeten afdragen, of betalen of voorschieten of terugkrijgen of wat dan ook…

Maar zoals ik hierboven lees zijn de flessen gewoon in te leveren dus is het verder overbodig om hierover te praten. Bovendien wist ik niet wat het bedrag voor statiegeld in Duitsland is dus daarom zat ik met mijn 15 cent.

Jordy het is altijd 2 euro. Maakt niet uit of je het flesje inlevert.

Je koopt een flesje van 1 euro. Daarboven betaald Phantasialand 25 cent aan statiegeld.

Je betaald 3,25 Inclusief statiegeld.

Als je je flesje inlevert bij Phantasialand betalen ze jou 25 cent. Phantasialand levert het flesje weer in en krijgt ook weer 25 cent.

Ik heb de gasteservice een email.gestuurd en 30 min later kreeg ik antwoord terug.

" Je kunt het inleveren bij alle snackbars waar het ook verkocht wordt, indien je het niet weet, kom dan langs de Gasteservice naast Maus au Chocolat. "

Helemaal duidelijk nu.

Jordy Je snapt nog steeds niet hoe statiegeld werkt, maar helemaal prima als je niks wilt leren.