Jordy heeft

Jordy dit jaar nog ingeleverd boven aan de trap van Alt Berlin, was geen probleem

• BAVI heeft hierop gereageerd.

BAVI
    Bij dat grijze ding boven aan het middelste raam.

Quefox_ Phantasialand heeft geen inzamelmogelijkheden voor statiegeldflessen (of Pfandflashen).

Incorrect. Overal waar je ze gekocht hebt kun je ze ook weer inleveren en krijg je gewoon je statiegeld terug.

Coasterfrenzy dat heb ik dan nooit geweten. Wordt dit überhaupt ergens gecommuniceerd door het park?

Quefox_ dat heb ik dan nooit geweten. Wordt dit überhaupt ergens gecommuniceerd door het park?

Op hun website is er niets over te vinden.

Quefox_ Volgens mij is dit gewoon wetgeving in Duitsland dus ik kan me voorstellen dat het park dat niet zelf op hun website zet.

Jordy Dat is erg vervelend en dit wist ik niet! Steken ze mooi dat statiegeld in hun eigen zak! Is toch weer 15 cent extra. Ondanks dat ze waarschijnlijk zelf ook voor het statiegeld betalen.

Phantasialand verdient niets aan statiegeld. Er is een onafhankelijke organisatie die het statiegeld regelt. Bij de inkoop van flesjes, moet Phantasialand €0,25 per flesje betalen aan deze organisatie (waarschijnlijk niet direct, dat zal waarschijnlijk Phantasialand's leverancier weer doen). Phantasialand rekent die €0,25 door aan jou.

Als Phantasialand een leeg flesje terug krijgt, zullen ze je €0,25 teruggeven. Phantasialand krijgt op haar beurt weer €0,25 voor ieder flesje als zij hem inleveren bij de organisatie (waarschijnlijk opnieuw indirect via de leverancier). Het staat jou vrij jouw flesje in te leveren waar je wilt. Per saldo kost het dus niemand iets.

Wat wel zo is, is dat voor ieder flesje wat weggegooid wordt, de statiegeld organisatie €0,25 winst maakt. Ongetwijfeld zal dat geld naar milieudoelen gaan.

Erik het ging mij over de opmerking dat ze nergens in te leveren zouden zijn. En dat zou ronduit schandalig zijn geweest.

Dan is het toch simpel dat als een flesje €1,25 inkoop kost inclusief statiegeld, en verkoop €3,25 inclusief statiegeld (fictieve bedragen) en de bezoeker kan de statiegeld fles nergens inleveren, dan hebben ze toch €2,00 verdiend in plaats van €1,75. Ongeacht of ze dit wel of niet hebben moeten afdragen, of betalen of voorschieten of terugkrijgen of wat dan ook…

Maar zoals ik hierboven lees zijn de flessen gewoon in te leveren dus is het verder overbodig om hierover te praten. Bovendien wist ik niet wat het bedrag voor statiegeld in Duitsland is dus daarom zat ik met mijn 15 cent.

Jordy het is altijd 2 euro. Maakt niet uit of je het flesje inlevert.

Je koopt een flesje van 1 euro. Daarboven betaald Phantasialand 25 cent aan statiegeld.

Je betaald 3,25 Inclusief statiegeld.

Als je je flesje inlevert bij Phantasialand betalen ze jou 25 cent. Phantasialand levert het flesje weer in en krijgt ook weer 25 cent.

Ik heb de gasteservice een email.gestuurd en 30 min later kreeg ik antwoord terug.

" Je kunt het inleveren bij alle snackbars waar het ook verkocht wordt, indien je het niet weet, kom dan langs de Gasteservice naast Maus au Chocolat. "

Helemaal duidelijk nu.

Jordy Je snapt nog steeds niet hoe statiegeld werkt, maar helemaal prima als je niks wilt leren.

Erik, zoals ik schreef wil ik verder geen discussie aanwakkeren over statiegeld en deze reactie richting mij is nergens voor nodig.

Jordy Maar zoals ik hierboven lees zijn de flessen gewoon in te leveren dus is het verder overbodig om hierover te praten.

Het ging mij alleen hier om:

Jordy het ging mij over de opmerking dat ze nergens in te leveren zouden zijn. En dat zou ronduit schandalig zijn geweest.

Fijne avond en jij vriendelijk bedankt voor je les.

Ik begrijp wel dat als er een stevige stelling gedaan wordt "dat een park extra geld in zijn zak steekt" dit een reactie kan uitlokken, maar zullen we de kinderachtige discussie gewoon laten rusten verder @Erik en @Jordy ?

Afsluitend, Duitsland heeft natuurlijk al jaren een statiegeld systeem en gewoon landelijk is eigenlijk grofweg de regel "waar je het koopt kan je het inleveren" dit kan je praktisch overal in het hele land aanhouden.

3 maanden later

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in november naar Phantasialand te gaan incl. een overnachting. Nu twijfel ik tussen 10/11 november of 17/18 november. Vanaf 16 november begint de Wintertraum in Phantasialand.

• Zou dit eerste weekend van Wintertraum dan ook voor extra drukte zorgen?
              • Weet er verder iemand of er tijdens de Wintertraum ook attracties gesloten zijn? Ik lees dat River Quest in de winter gesloten is. Maar sluit deze ook echt op 16 november? of is dat echt vanaf de winter (21 dec)?
              • Voegt Wintertraum nog iets extra toe behalve de winterse/kerst aankleding?
              • Zijn er nog andere redenen om het weekend voor Wintertraum te gaan of juist tijdens Wintertraum?

Alle tips zijn welkom!

• Moeilijk te zeggen. De meeste weekenden zijn sowieso redelijk druk.
                • Normaliter alleen River Quest. Verder kan er altijd iets gesloten zijn als het té koud is (of gewoon door technische storing natuurlijk). PHL is normaal strak in de planning, dus ga er van uit dat als de wintertraum begint, RQ ook écht dicht is.
                • Er zijn aparte wintershows/kerstshows. Sommigen zijn beduidend beter dan anderen, maar met name na duisternis is er eigenlijk meer te zien/doen dan wat je op één avond kunt zien. De lichtvoorstellingen op zich (Tiempo de Fiesta niet overslaan), maar ook de gewone decoratie en sfeer is heel tof. Vandaar dat ik dan ook deze periode voor je overnachting zou aanraden. Dan is er nog een soort kerstmarkt in Berlijn met allerhande typische winterse snacks, zoals gepofte kastanjes of op open houd gegrilde zalm.
                • Kwestie van smaak denk ik, maar het meeste is hierboven al genoemd.

Ik zou op 23 november gaan. Iets met een meetup 😉

In de zomer zijn de zaterdagen vaak drukker dan de zondagen. Ik weet niet of dit ook voor de winterperiode geldt.

een maand later

Vraagje over laatste weekend wintertraum, zijn dit normaal gesproken drukke weekenden gekeken naar afgelopen jaren?

Andere vraag over chiapas in de wintermaanden? Wat zijn de ervaringen daarmee. Kans om kletsnat te worden is die nogsteeds aanwezig? Of zeg je, beetje wat spetters maar prima te doen in de winter?

TuttiFrutti In Chiapas kun je echt compleet doorweekte schoenen oplopen als je bootje vol zit, dus een extra paar sokken en schoenen meenemen is geen overbodige luxe. Vooral omdat het water terugklotst van de rotsen terug de boot in.