Crazy Bats VR vond ik erg tegenvallen, Eurosat CanCan - Phantom of The Opera en AlpenExpress VR waren stukke beter en stukke vermakelijker! Misschien als het geluid bij Crazy Bats werkte dat hij wel leuker was.

Coasterfrenzy In het originele concept van het space center werkte het nog enigszins, omdat de trage gedeeltes voorzien waren van wat theming. Zo begon er bijvoorbeeld een UFO op je te schieten.

Sterker nog, het achterliggende idee was dat je getuige was van een ontmoeting tussen een bevriend ruimteschip en vijandige UFO, die vervolgens op elkaar begonnen te schieten. Je kwam in het kruisvuur terecht en werd geraakt, waardoor één van de raketmotoren uitviel. Het laatste stuk van de rit, waarin je steeds sneller gaat en enkel naar rechts afbuigt, stelt het neerstorten en maken van een noodlanding voor.

Space Center was een ontzettend goed doordachte attractie. Zo zonde dat daar niks van over is.

Toverlandfan_Levi vooral zoveek mogelijk genieten en zelf de hoekjes en kantjes ontdekken! PHL heeft heel veel mooie stukjes, zeker de laatste jaren met de upgrade van de thematiek!

Toverlandfan_Levi Ik ben bang dat je taron moet gaan missen. Er is een auto op de ondersteuning van taron gebotst. In die ondersteuning zit momenteel een goede deuk. Dit is ook waarom momenteel taron dicht is.

Veel plezier met de rest van de achtbanen maar houw hier rekening mee

Taron is al weer open als ik de wachttijden bekijk, er staat nu ineens 80 minuten. Vervelend voor de achtbaan dat er een auto tegenaan is geknald, maar een mensenleven is belangrijker en er zijn nog wel achtbanen als wij er niet meer zijn. Laten we hopen dat het met de inzittenden goed gaat!

4 dagen later

Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig, om alles te zien/doen? Is 1 dag voldoende op drukke dagen?

gscholtens voor alle Coasters heb je het op een drukke dag, met bijvoorbeeld Taron en Fly over het uur wachten, hard te halen. Zeker als je nog ergens lekker wilt eten en andere leuke attracties wilt doen zoals bijvoorbeeld Hotel Tartuff die overigens echt een aanrader is.

Maar met de juiste planning en het gebruik van Single Riders bij Taron en Raik moet het te halen zijn. Begin bij Black Mamba voor park opening rond 9.30, daarna beide banen van Winjas doen om in die hoek af te sluiten bij Crazy Bats. Dan heb je voldoende speling.

Eén dag is wel te doen met wat planning.

Of je moet wat €'s neerleggen voor een fastpass om jezelf wat tijd te 'kopen' zodat je ook wat anders kan doen. Tijdens ons bezoek in augustus enkele jaren terug waren de single rider rijen niet aanwezig maar tegenwoordig zijn ze grotendeels weer terug zo ver ik begreep.

gscholtens Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig, om alles te zien/doen? Is 1 dag voldoende op drukke dagen?

Het is krap. Zeker als je nog wat shows wilt zien zou ik écht 2 dagen aanraden. Sla je de shows over kun je op een rustige dag zelfs nog wat moeite hebben om goed rond te komen (want ook veel van de infills zijn wel redelijk de moeite waard, zoals Hotel tartuff en de African Adventure trail), maar er zijn ook dagen waarop het een eitje is om alles te doen. Wat dat betreft zijn er weinig parken zo onvoorspelbaar als PHL.

Coasterfrenzy Zeker als je nog wat shows wilt zien zou ik écht 2 dagen aanraden

In het algemeen zou ik sowieso geen shows willen aanraden in Phantasialand. Van matige kunstjes op schaatsen of trampolines, tot vals gezang en langdradige acrobatiek. Geen enkele show is daar ook maar een beetje goed. Vroeger kon het er mee door, maar de shows die ze tegenwoordig hebben kan je beter overslaan.

Toverlandfan_Levi als je trouwens Duits verstaat en wat tijd over hebt, is Pirates 4D ook wel tof om eens te zien. Een stukje wereldwijde pretparkgeschiedenis dat tot op de dag van vandaag nog doorleeft in Phantasialand. Het is een lekker foute comedy met Leslie Nielson en Eric Idle (overigens ook geschreven door die laatste), die in de afgelopen 27 jaar al in tientallen parken over de hele wereld gedraaid heeft, waaronder de SeaWorld-parken, Thorpe Park, ons eigen Dolfinarium en dus tegenwoordig nog steeds in Phantasialand.

Quefox_ Van matige kunstjes op schaatsen of trampolines,

Euh.. Die trampolineshow was destijds qua pretparken uniek voor PHL en daarbuiten enkel en alleen in Cirque du Soleil te zien. Audio, licht, choreografie, alles was gewoon top-uitgevoerd zoals je het ook bij een duur betaalde show in het theater zou zien.

Het probleem is dat ze die show veel te lang gehouden hebben.

Ice College en daarvoor Relight my fire heeft ook betere en slechtere seizoenen gehad, maar zat niet bepaald anders in elkaar dan je gemiddelde Holiday on Ice show.. enkel kleinere (logisch gezien kleiner oppervlakte). De huidige show is beduidend minder, maar ik zou hem zeker niet als "slecht" durven bestempelen (in tegenstelling tot sommige kerst-shows).

De show in het wintergarten was ooit heel goed.. maar die is inderdaad best slecht geworden omdat er kost wat kost live-zang in moet zitten (dochter eigenaar) en omdat de show niet mag concurreren met Fantissima. Vroeger stonden hier gewoon acts van wereldformaat die dito prijzen gewonnen hadden. Dat is helaas al heel lang niet meer zo. Sieben zat eigenlijk nog goed in elkaar (vooral het voorlaatste seizoen was ijzersterk), maar daarna lijkt het een beetje alsof ze alles wat ze vast in dienst hebben hier maar hun standaard dingetje laten doen.

Zijn er nog bepaalde maanden dat het juist rustig is, of totaal onvoorspelbaar?

• Jordy heeft hierop gereageerd.

gscholtens gebruik maken van de website queue-times, je kunt statistieken opvragen van vorige jaren en voorspellingen zien qua drukte voor aankomende dagen, weken en maanden. Dit werkt best goed en voor meerdere parken.

de zondagen zijn over het algemeen. een stuk rustiger dan de zaterdagen

Coasterfrenzy maar daarna lijkt het een beetje alsof ze alles wat ze vast in dienst hebben hier maar hun standaard dingetje laten doen

Dat geldt voor alle shows. Ik heb tussen 2019 en 2022 een abonnement gehad, en heb daarin meerdere generaties zomer- en wintershows gezien. Iedere keer zijn het dezelfde kuntsjes, gedaan door dezelfde mensen, in hetzelfde theater. Het enige wat er veranderd zijn de outfits en de muziek.

Coasterfrenzy Die trampolineshow was destijds qua pretparken uniek voor PHL en daarbuiten enkel en alleen in Cirque du Soleil te zien

Tja... ooit waren achtbanen uniek. Ooit waren auto's uniek. Ooit waren televisies uniek. Ooit was elektriciteit uniek. Ooit. Nu zijn die shows gewoon afgezaagd en saai. Zeker als je 30 minuten naar steeds hetzelfde trucje zit te kijken, afgewisseld met wat rare, uit de toon vallende hip-hop dans.

Nee, ik sla de theatershows daar tegenwoordig over en kan eenieder aanraden hetzelfde te doen.

6 dagen later

Ik heb een vraagje over de Pfandflashen.
            Hoe is dat geregeld ?
            Ik weet dat je ze ook mee kunt nemen naar huis en daar terug inleveren.

Maar hoe is dat in Phantasialand geregeld ? Tikkie of bonnetje ?

• Jordy heeft hierop gereageerd.

MrRC lijkt mij dat je Duitse statiegeldflessen niet in een Nederlandse supermarkt kunt inleveren, lukt mij met de Duitse statiegeldflessen uit de supermarkt ook niet.

Hoe het verder geregeld is in Phantasialand durf ik je niet te zeggen maar ik denk dat ze ook geen Tikkie gebruiken, deze automaten heb ik niet gezien tijdens mijn laatste bezoek. Ik verwacht gewoon contante geld teruggave of een bonnetje voor korting op je volgende aankoop.

• MrRC vindt dit leuk.

Phantasialand heeft geen inzamelmogelijkheden voor statiegeldflessen (of Pfandflashen). Ook kan je deze flessen in Nederland niet inleveren, omdat het Duitse statiegeldsysteem anders werkt dan dat in Nederland. Als je het graag terug wilt hebben, moet je onderweg naar huis nog bij een supermarkt in Duitsland stoppen.

Quefox_ Phantasialand heeft geen inzamelmogelijkheden voor statiegeldflessen (of Pfandflashen)

Dat is erg vervelend en dit wist ik niet! Steken ze mooi dat statiegeld in hun eigen zak! Is toch weer 15 cent extra. Ondanks dat ze waarschijnlijk zelf ook voor het statiegeld betalen.