Veel is al gezegd, maar ik deel toch ook even mijn keutel. Toen Wessel dit verkondigde bij Themetalk was ik best blij met het nieuws. Immers vind ik de gevelrijen van Raveleijn een van de mooiste gebouwen van de Efteling. Ik heb het altijd jammer gevonden dat je die gebouwen, die echt veel geld en liefde gekost hebben, zo weinig/kort zichtbaar waren voor de gasten.
Ja, natuurlijk, als je naar de show gaat dan zou je ze kunnen zien, maar veel mensen vinden shows niks of hebben het na 1 keer in hun leven wel gezien. Dat ze dit prachtige bouwwerk nu beter gaan benutten is alleen maar winst, al is het maar voor mij persoonlijk zodat ik meer van die gevels kan genieten.
Ik ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien met bomen, bestrating, lantarenpalen, pleintjes etc. Volgens mij krijgen we hier straks een stukje openbaar Efteling waar we nog heel veel van kunnen gaan houden. Stel je voor dat je daar in de avond op het terras kan zitten met de prachtig verlichte gevels. Het is het Anton Pieckplein, maar dan in een Vlaamse stadsvorm.
Ik denk overigens dat de stadsmuur waar de tribune tegenaan gebouwd is gewoon blijft bestaan. Die is zo gedetailleerd en gigantisch en kan gewoon als stadsmuur blijven functioneren. Door die te slopen gooi je echt miljoenen weg. Daarnaast zitten daar ook veel ruimtes onder die ze juist kunnen benutten voor de walkthrough. We moeten ook niet vergeten dat de gehele arena een kelder heeft. De vraag is natuurlijk of ze die gaan behouden, maar ook daaronder kun je scènes voor een walkthrough kwijt.
Een gok zou zijn dat je vanaf dat je de poort van Raveleijn door bent dat je links de walkthrough kan beginnen en die daar de stadsmuur ingaat, en rechts bij de ingang van het Wapen het plein op kunt zonder de walkthrough te doen. Maar misschien zit ik er helemaal naast en kun je de arena alsnog alleen maar betreden via deze walkthrough. Zou ik een mindere keus vinden. Maar wie weet verdwijnt heel de muur alsnog. Dan hoop ik dat we veel groen terug gaan krijgen.
Puy Du Fou als ontwikkelaar en de Efteling als uitvoerder zou een goede combo kunnen zijn. Er zijn verschillende meningen over Symbolica en ook Danse Macabre (making of) dat de Efteling het verhaal in een attractie niet perse goed meer weet te vertellen. Puy Du Fou blijkt daar beter in te zijn volgens de meningen. Als zij de blauwdruk neerleggen en de Efteling haar thematisatie erop gooit dan kan dat wel eens goed komen.
Ik ben wel van mening dat er een vervanging van een parkshow moet komen! De Efteling heeft in verleden geweldige sprookjes shows gehad. Zet die asjeblieft weer terug in het theater. Ik snap dat Caro daar nog draait, maar probeer een manier te vinden waarin het theater zowel overdag als in de avond verschillende shows kan draaien. Geen parkshow kan in mijn ogen niet bij een park van dit niveau.