Het hele duurzaamheidsaspect juich ik van harte toe. Hoe meer de Efteling eraan kan doen om zich tussen die regels door te wurmen, hoe beter. Maar dat we nu een showtrein krijgen vind ik jammer. Het leuke ervan is juist dat gave ambacht wat nog te zien was. Disneyland is not a museum, zei Walt ooit en dat geldt natuurlijk ook voor de Efteling. Maar nu er replica na replica wordt neergezet kun je je wel vaker afvragen waarom. Van mij mogen de ontwerpers soms wel wat meer lef tonen door ontwerpen drastisch aan te passen of gewoon met iets nieuws te komen, bijvoorbeeld bij Vrouw Holle of Hans en Grietje. Eigenlijk wat nu met Spookslot/Danse Macabre gebeurd. Zoals de Bob is omgetoverd naar Max en Moritz vind ik zonde, dat is het toch van allebei de kanten net niet. Als je gewoon from scratch mag beginnen, misschien binnen eenzelfde thema, kun je veel meer creativiteit van nu laten zien. Zo ook dus met de stoomtrein. Iemand opperde hier al om het tot een tram om te vormen, dat vind ik een mooiere oplossing dan zogenaamd een echte stoomtrein laten rijden. Ja, zelfs inclusief bovenleiding.