Chimeara
Gewoon een gekke gedachte over het geluid nabootsen.
De trein zelf heeft zeker wat speakers ergens verstopt aan boord, en de rest van het geluid komen uit speakers die verstopt geplaatst zijn langs het spoor.
Vooral bij een oversteekplaats een extra luidsprekertje die voor het lage gebrom zorgt en volgens mij kom je dan al een heel eind.
Ook het nabootsen van de geur zou je op deze manier kunnen doen door op tactische plaatsen een neusje vol te geven zoals in Droomvlucht gedaan wordt.
Verder vindt ik wel dat er aardig wat mensen toch er een overdreven spreekwoordelijke Griekse tragedie van maken dat de locomotieven worden omgebouwd.
Sterker nog als mensen een beetje hadden nagedacht dan konden ze al in 2022 voorspellen toen de Efteling aankondigde dat ze klimaat neutraal wilden worden dat dit zou gebeuren, want een op kolen gestookte locomotief is verre van neutraal voor het klimaat.
En ja het is een druppel op de gloeiende plaat in het grotere geheel, maar elke druppel telt en is een stap in de goede richting om vervuiling tegen te gaan, ik kan dat alleen maar toejuichen.
De Efteling belooft dat de beleving hetzelfde zijn, en als ze dat waar kunnen maken dan is dat prima.
Nou hoop ik dat het ook voor de machinist eenzelfde beleving zal zijn met de bediening en niet dat er maar op een start en stopknop gedrukt hoeft te worden.