Van mij hoeven die nep elementen ook niet zo. Als het een omgebouwde elektrische trein is, laat het dan ook gewoon een omgebouwde elektrische trein zijn. Nu creëer je een nep nostalgie terwijl het echte nostalgische element niet meer aanwezig is. Daarbij maak je het nostalgische gevoel erg afhankelijk van onderhoud.
De, “we houden het zo omdat dit werkt” mentaliteit gaat wat mij betreft niet op. Je wordt als ontwerper toch betaald om creatief te zijn, maak het dan in de nieuwe vorm romantisch -zodat het voor de nieuwe generatie nostalgisch wordt. Maar ga niet knutselen om iets wat niet meer is nog wel te behouden.
Voor de rest alle lof om dit elektrisch te maken, we hebben vaak het beeld dat oud altijd oud moet blijven omdat het zo is. Maar oud kan ook gewoon meegaan met de tijd, meestal is dat ook de reden waarom dingen blijven bestaan. Daarbij heb je als park een doel en dat is in dit geval klimaat neutraal zijn. Als je dat als doel hebt dan lijkt me heel goed dat je daar in gaat investeren en dat doel ook gaat waarmaken. Als je halverwege denkt, “maar wij zijn als Nederland maar een kleine stukje land”, dan heeft je doel ook vrij weinig zin en kun je er maar beter mee stoppen. Dit staat dus eigenlijk los van de algemene klimaattransitie maar meer met de persoonlijke doelen die de Efteling zichzelf heeft opgelegd. Welke reden dat dan ook maar mag hebben.