Unpopulair opinion, maar ik ben juist blij met de prijsverhoging!
De Efteling was jarenlang veel te goedkoop met hun abonnementen, met als gevolg een gigantische hoeveelheid abonnementhouders. Een aantal daarvan hadden ook nog eens weinig fatsoen (wat je vooral terug zag op het Negen Pleinen Festijn, maar ook afgelopen zomers). Er zaten ook nog bijzonder veel mensen met een Efteling abonnement in mijn vriendengroep buiten de pretparkwereld om.
Als dit ervoor zorgt dat het aantal abonnementhouders op piekdagen enorm af gaat nemen, ben ik erg blij. De Efteling is echter enorm ingeburgerd in de Nederlandse maatschappij, dus ik denk dat veel abonnementhouders die prijsverhoging naar Plus wel gaan slikken en de Efteling vooral meer geld binnen gaat harken met dezelfde drukte. In dat geval mogen de prijzen van mij nog hoger, tot de verhouding van vraag/aanbod op een gezonder niveau is dan nu.
De extra's van Premium vallen dan wel enorm tegen. Ik had persoonlijk de korting op horeca en merchandise gelijkgetrokken met Disneyland Paris Gold (15%), een digitale fotopas erbij (wat theoretisch gezien niet zo duur is qua kosten voor de Efteling, want het systeem is er toch al) en met parkeren erbij. Dan had Premium van mij zelfs nog wel 50 euro duurder gemogen en had je grotendeels van de extra "kosten" in die 50 euro kunnen stoppen.
Over de speciale Sneak Preview van Danse Macabre kan ik kort zijn: dat is gewoon typisch Eftelings om dit relatief last-minute (ongeveer een half jaar voor opening) te wijzigen. Had deze Sneak Preview gewoon beschikbaar gemaakt voor Plus en Premium, en alle andere speciale dagen/avonden voor enkel Premium. Daarnaast denk ik dat het aantal Premium abonnementhouders met deze voorwaarden erg weinig zal zijn, waardoor die speciale evenementen al snel gecanceld worden door "een te lage opkomst".