Jules De buitenste baan die je daar ziet die door de grote cirkel heen gaat is de log flume, de cirkel is het station. Dat kronkelige stukje track dat ernaast ligt is een kleine bootjes attractie waarin je zelf kunt sturen.

Eftelflags Kan met 100% zekerheid zeggen dat die achtbaan een indicatie is voor de vergunningen. Er is geen def. ontwerp.

Idd, als je weet hoevaak de layout en zelfs het achtbaantype gewijzigd is voordat de baan zo geworden is zoals wij Helix nu allemaal kennen, dan begrijp je ook wel dat hetzelfde voor deze nieuwe coaster kan gebeuren.

5 dagen later
    10 dagen later

Liseberg heeft eindelijk groen licht gekregen voor de bouw van de 1e fase van hun hotel.
    En er zijn ook meer details bekend gemaakt over het nieuwe hotel.
    De raad van bestuur van Liseberg heeft de plannen na ruim 2 jaar eindelijk ook goedgekeurd, nadat de stad Goteborg dat in 2017 al had gedaan.

Het hotel gaat "Grand Curiosa Hotel" heten en zal hopelijk in 2023 gereed zijn als het park hun 100 jarig jubileum viert.
    Enkele opmerkelijke details zullen een glijbaan in de lobby worden en een authentieke paardencarrousel in het restaurant. Volgens Liseberg kost de bouw 110 miljoen euro.

Niet alleen de bouw van het hotel heeft door deze late beslissing vertraging opgelopen, maar ook het waterpark. Het hotel zal als eerste openen en het waterpark staat pas voor een latere opening op de planning. Oorspronkelijk zou dit waterpark al in 2020 openen.

Bron: https://www.mynewsdesk.com/se/liseberg/pressreleases/groent-ljus-foer-lisebergs-hotellprojekt-2923830

Oh wauw, ik wist niet dat het hotel en waterpark nog op goedkeuring van de raad van bestuur wachtte. Ik ben benieuwd wat dit dan betekend voor de planning van fase 2. Daarvan worden op dit moment nog steeds de onderzoeken en documenten verzameld om het plan door de gemeente te laten beoordelen maar je zou bijna denken dat dit misschien wel wat meer parallel zou kunnen gaan lopen met het hotel en waterpark uit fase 1. Zeker gezien het Volvo verhaaltje dat boven de nieuwe parking moet komen die ze ook echt wel nodig gaan hebben als ze de bestaande parking vol gaan bouwen.

Pfoeh, wat ziet dit er mooi uit! Ben zeer benieuwd hoe ze de carrousel gaan verwerken in het restaurant. Tevens best veel geld, 110 miljoen.

5 maanden later

Goed nieuws uit Goteborg vandaag, Liseberg is begonnen met het bouwen van hun Grand Curiosa Hotel! In januari is men begonnen met de grond werkzaamheden van vanaf volgende week gaan de heiwerkzaamheden en de eerste fase van de bouw van start.

Het zou mooi zijn als er dan ook foto's van de bouwplaats zouden zijn.

4 maanden later

Even een update van de werkzaamheden aan het hotel.

Bron: https://www.liseberg.se/om-liseberg/lisebergs-jubileumsprojekt/

Vertaald door Google Translate:

Huidige informatie
    15 juni - Nu begint het heiwerk weer
    We hebben eerder laten weten dat we van plan zijn om in week 32 met de tweede fase van heiwerkzaamheden te beginnen. We hebben nu de kans gekregen om dit werk eerder in te dienen. Dit betekent dat onze aannemer, NCC, al in week 25 begint met het boren van stalen palen. Volgens het schema is het werk klaar week 28.

De werkzaamheden voor het slopen van betonpalen starten in week 27 en het plan is om klaar te zijn voor week 32. De productie is gesloten tijdens de vakanties in week 29 en 30. Dan is er geen activiteit in het bouwgebied en in week 28 en 31 is het een verlaagd productietarief.

We blijven ons best doen om de verspreiding van geluid tot een minimum te beperken en volgen ons werk op met geluids- en trillingsmeters om de richtlijnen van de Zweedse dienst voor milieubescherming niet te overschrijden.

Een van de maatregelen die we gebruiken om de geluidsverdeling te verminderen, is de Echo Barrier. Het is een innovatief geluidsbeschermingssysteem dat geluid absorbeert.

17 dagen later

Ik zag het bericht van Liseberg ook voorbij komen en besloot daarom weer eens in de plannen voor fase 2 te duiken om te zien of er nog interessante stukken toegevoegd zouden zijn. Nog steeds geldt hiervoor dat mijn Zweeds niet heel geweldig is en ik afhankelijk ben van Google translate. Maar plaatjes kijken kan ik prima en daar zijn meteen de nodige wijzigingen te zien. Zo is de voorbeeld achtbaan verdwenen en vervangen door een kleine achtbaan en wat meer losse rides:

De uitbreiding is ook opgedeeld in 3 segmenten nu. Het noordelijke segment zal voornamelijk voor uitbreiding van het bestaande park zijn. Het middelste segment word uitbreiding van het waterpark en hotel (volgens mij ook als tweede hotel en geen uitbreiding van het nu in aanbouw zijnde). Het zuidelijke deel zal het Volvo center worden. Onder dit Volvo center is ook nog steeds een parkeergarage gepland maar inmiddels met plek voor 1550 auto's in plaats van de eerder genoemde 1800.

Wat meer in de details is de planning nu dat bestaande kantoren en werkplaatsen in het noordelijke segment van de uitbreiding gewoon zullen blijven behouden, eventueel wel herbouwd voor de toekomst. Daarnaast zal er in dit gebied zo'n 10.000m² voor uitbreiding van het Liseberg park, zowel door middel van een indoor gebied als het benutten van het dak van dit gebouw. Een verbinding over de weg (Nellickevägen) die tussen het park en deze noordelijke uitbreiding loopt is dan ook toegestaan. Deze verbing moet op minimaal 4,8m boven de grond liggen en mag maximaal 40m breed zijn voor een goede doorstroming.

Het middelste deel zal dus met name uitbreiding van het waterpark worden en een verbinding over de rivier (Mölndalsån) tussen deze gebouwen zal dan dus ook mogelijk worden. Hiervoor geldt een minimale hoogte van 5m en maximale breedte van 5m om de natuur van de rivier zo min mogelijk te overschaduwen. Daarnaast zal er in de toekomst nog een andere recreatieve functie worden toegevoegd, dit zal dan hoogstwaarschijnlijk het eerder genoemde hotel zijn.

Het zuidelijk deel zal zoals gezegd het Volvo center moeten gaan worden. Daarnaast word er ook gesproken over de mogelijkheid van het toevoegen van lokale restaurants en cafés in dit en het middelste gebied.

Ook staat er het e.a. over de hoogte beperkingen van de gebieden in het document, dit is een beetje ingewikkeld om uit het Zweeds in gebroken Google translate Engels te lezen en begrijpen maar het komt erop neer dat er per gebied "volumes"afgesproken zijn. Zo mogen bepaalde bouwwerken best hoog worden op voorwaarde dat ze erg smal zijn, bouwwerken die laag zijn mogen dan juist weer breder zijn, etc. Onderstaande afbeelding laat de volumes per gebied zien.

En om me dan toch aan wat meer details te wagen. Als je goed kijkt zie je dat het noordelijke deel (links op de afbeelding) is opgedeeld in twee verschillende hoogtevolumes. Zo zal de maximale bouwhoogte in het grootste deel van die gebied neerkomen op zo'n 23m. In het hogere deel word het echter mogelijk om te gaan tot een hoogte van 80m! Het middelste gedeelte heeft ongeveer een soortgelijke constructie met als hoogste mogelijkheid ook de 80m, verdere waardes durf ik geen harde uitspraken over te doen omdat ik het niet duidelijk genoeg uit het document krijg. Maar goed als je weet dat de bovenkant van die hoge box 80m is dan kun je wel een beetje een schatting maken 😉

Naast dit alles is er in het document ook veel informatie te vinden over het behoud en aanpassen van de bestaande rivier die door het park en tussen deze nieuw te bouwen delen loopt om zo het afvoeren van o.a. hemelwater goed te kunnen blijven garanderen en ook de natuur daar zo min mogelijk te verstoren. Maar dat vind ik niet spannend genoeg om ook helemaal in te duiken.

Net als van mijn vorige uiteenzetting komt ook al deze informatie van de plan afdeling van de website van Göteborg die door iedereen online in te zien is. Ik nodig iedereen die daar zin in heeft dan ook van harte uit om zelf ook eens naar de plannen te kijken en mij vooral aan te vullen en verbeteren waar mogelijk. Het document vind je hier.

Marvin Vakwerk dit. Heel interessant om te volgen!

Marvin Leuke uitbreidingsplannen, alleen jammer dat die grote coaster dan verdwenen is.
      Maar is dat nou een Mondial Windseeker (Starflyer) zoals diverse Cedar Fair parken die hebben.
      Zou dit dan een nieuwe worden, of een tweedehandsje?

Marvin Ja, dat denk ik dan ook.
        Want het hotel waar ze nu mee bezig zijn, zal in 2023 openen en het eerste gedeelte van het waterpark zal pas daarna openen. Maar wanneer ze doorvoor met de bouw gaan starten is nog totaal onbekend volgensmij.
        En pas daarna zullen ze starten met de bouw van fase 2 wat jij net hebt laten zien. Dan zijn we zeker al weer minstens 5 jaren verder schat ik.

Zojuist een update in de mailbox vanuit Liseberg zelf met betrekking tot het hotel! Zoals gezegd is de eerste funderingsplaat inmiddels gemaakt en men verwacht in week 32 klaar te zijn met alle overige hei werkzaamheden (hoewel de komende 2 weken de bouw stil zal liggen i.v.m. de vakantie periode). Begin september zullen de bouwkranen gaan verschijnen en kan het verticaal gaan echt beginnen.

In de herfst zal ook een modelkamer gebouwd worden op ware grootte om alle installaties en inrichtingen goed te kunnen controleren voor men aan de echte kamer in het hotel begint. Daarnaast kan dan voor het eerst in het echt gezien worden hoe zo'n kamer er nu eigenlijk uit gaat zien in het hotel.

De documenten voor het waterpark zijn inmiddels allemaal opgesteld en in augustus/september zal men gereed zijn met het doorrekenen. De directie van Liseberg zal hier dan in september/oktober over beslissen (van dit laatste had ik eigenlijk verwacht dat we al in een verder stadium waren).

Als toetje nog even een luchtfoto van het bouwterrein!

2 maanden later
        een maand later

Twee weken geleden plaatste Andreas Andersen (directeur Liseberg) deze luchtfoto van het bouwproject op Twitter. Ik heb niet het gevoel dat het heel snel gaat.

Marvin Ik heb niet het gevoel dat het heel snel gaat

Corona zal daar mogelijk ook wel een reden van zijn.