Dat Liseberg momenteel bezig is met een enorme uitbreiding aan de zuidkant van het park is ondertussen redelijk bekend. In 2021 moeten daar, voor het 400 jarige bestaan van Göteborg, namelijk een groot waterpark en hotel openen.
Dit waterpark zal een oppervlakte hebben van 20.000m2, 2.600 gasten kunnen hier tegelijkertijd genieten van 8 verschillende baden, 10 glijbanen, 10 waterspeelplaatsen en een groot restaurant.
Ook het hotel zal flink aan de maat zijn met een oppervlakte van 30.000m2 en zal 453 kamers bevatten met 4 tot 6 bedden. Ook hier komt weer een groot restaurant maar ook een kleinere bistro. Daarnaast zullen er ruimtes voor vergaderingen en evenementen ingericht worden. Het zal een themahotel worden waarin beleving centraal staat en op basis van de concept arts lijkt het behoorlijk avontuurlijk te worden.
Aangezien deze uitbreidingen vooral op de bestaande parkeerplaats ten zuiden van het park gepland zijn zal ook een nieuwe parkeergarage aangelegd worden ten zuidoosten van het te bouwen waterpark. Dit is te zien op onderstaande plattegrond.
Je zou dus zeggen dat Liseberg zijn handen momenteel wel vol heeft qua grote projecten maar niets is minder waar. Terwijl men bezig is met deze uitbreiding is men samen met de gemeente al bezig aan een tweede fase voor dit project. Zoals te zien op onderstaande tekening bevat dit plan een uitbreiding voor het waterpark, nog een hotel en is de parkeergarage (met 1800 parkeerplaatsen) verstopt onder een Volvo Experience Center. Dat laatste is wat minder specifiek voor Liseberg denk ik, maar wel onderdeel van het grote plan. Voor zover mijn Google translate Zweeds gaat is het ook de bedoeling dat in dit gebied de bestaande werkplaatsen van Liseberg blijven bestaan en uitgebreid gaan worden. Daarnaast zou er ook ruimte voor winkels etc. ingeruimd moeten worden.
Ik heb net de olifant in de ruimte bewust even overgeslagen, maar ondertussen hebben jullie hem denk ik wel gezien. Over de geplande bebouwing staat namelijk een flinke achtbaan ingetekend. Het is de bedoeling dat in dit gebied ook het park zelf zal uitbreiden met indoor attracties en de eerder genoemde achtbaan. Hoe definitief de hier getekende achtbaan is durf ik niet te zeggen, zeker gezien het bijzonder hoog ingetekende stuk aan de kant van het park waar je eigenlijk het station zou verwachten. Maar het is wel duidelijk dat de mega coaster die Helix origineel zou worden nog niet uit de gedachten van de Liseberg directie verdwenen is.
Bovenstaande gegevens zijn overigens terug te vinden op de website van Göteborg waar men de bouwplanningen van de stad publiceert. Daar is ook te vinden dat men momenteel bezig is met het compleet maken van de detail planning van fase 2 waarna een periode van reviews volgt net zoals bij ons in Nederland. Als je zelf interesse hebt om er “even” in te duiken vind je deze plannen hier:
Projectpagina Liseberg, waterpark en hotel
Stukken van de gemeente met betrekking tot het Waterpark en hotel
Stukken van de gemeente met betrekking tot fase 2, waterpark uitbreiding, hotel en achtbaan