Fijn nieuws uit Lichtaart, Bobbejaanland neemt deze winter hun overdekte achtbaan Revolution uitgebreid onder handen, voor een budget van maar liefst €1 miljoen.

De belangrijkste nieuwigheid zijn volledig nieuwe onderstellen voor de trein, ook de rest van de trein zal opgeknapt worden (eindelijk die lelijke stickers eraf!). Er zal ook worden gekeken naar het verbeteren van de wachtrij en effecten tijdens de rit.

Super nieuws dat men deze inmiddels 35 jaar oude publieklieveling in stand wil houden en waar mogelijk herstellen naar originele staat. Volgens het park zou de attractie nog altijd het hoogst gewaardeerd worden door bezoekers.

In Het Nieuwsblad is meer informatie te lezen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240131_95110474
Ook heeft het park het eerste deel van een videoserie op YouTube gepubliceerd met achter de schermen beelden: https://youtu.be/-AvH34l2qaA

Trollenbol Super nieuws dat men deze inmiddels 35 jaar oude publieklieveling in stand wil houden en waar mogelijk herstellen naar originele staat.

Zeg dat! Revolution is en was een klassieker. Heeft ie de tand des tijds goed doorstaan? Nou, we zullen zien of de renovatie kan tippen aan de herinnering, maar als ie naar de old school versie wordt teruggezet is dat wel tof na alle halfslachtige versies van de laatste jaren.

Er is jarenlang geprobeerd om deze unieke en nostalgische achtbaan te upgraden op gebied van thema en uiterlijk. Voor mijn gevoel nooit echt goed uit de verf gekomen. Terug naar het originele zal voor de wat oudere onder ons als muziek in de oren klinken, maar of het bij de jeugd in de smaak zal vallen...
      In ieder geval blij dat de baan behouden blijft en er flink in wordt geïnvesteerd om nog jaren plezier te hebben van deze unieke baan.

• gjee heeft hierop gereageerd.
      • MrRC vindt dit leuk.

Goed nieuws! Ik stap er altijd nog met plezier in. Het blijft toch een unieke baan die je nergens anders vind. Fijn dat ze er in blijven investeren.

Robkuh84 Wat de jeugd betreft, mijn zoon van 9 vond de achtbaan vorig jaar helemaal te gek. De muziek, de eindeloze klim naar boven, het naar beneden razen door de lichteffecten, alles was top. De baan is gewoon goed in al haar eenvoud.

De Revolution is en blijft een heerlijke baan, gelukkig is die stomme Mount Mara VR troep weer verleden tijd, goedkope manier om even een nieuwigheidje op de folder en posters te kunnen zetten.

Ik was afgelopen zomer voor het eerst sinds jaren weer in Bobbejaanland en was verbaasd van de belabberde staat van het onderhoud. Kinderland leek wel postapocalyptisch terwijl ik het mij als kind herinner als een leuke en mooie plek. Eigenlijk door het hele park veel achterstallig onderhoud. Die 'upgrade' van de Indiana River was nou niet echt heel erg geslaagd vind ik zelf en het park heeft vele rare hoekjes gekregen. Een onlogische wachtrij van de Sledgehammer, een dode hoek bij de Typhoon, een random schuttingen doolhof, een random strand, een gesponsord pleintje van Ben & Jerry's.

Op heel veel vlakken is het park achteruit gegaan, dus alleen maar mooi dat ze zoveel geld in de Revolution steken.

De frietjes en hamburger waren wél boven verwachting.

Tof dat ze investeren, al blijf ik ALTIJD in mn achterhoofd houden: goh, ergens een keer een bocht naar rechts was ook wel leuk geweest 😂 😂

Niek of een inline twist in het snelle stuk 😜

• MrRC vindt dit leuk.

Niek Iedereen weet dat Vekoma-directeur Jac Houben het idee voor de Boomerang kreeg op het strand van Caracas. Het idee voor Revolution zal hij op hebben gedaan tijdens een bezoek aan een NASCAR wedstrijd.

Ik denk dat er al veel geld weg gaat zijn naar een nieuw onderstel en de rest van de trein. De lichteffecten kunnen een upgrade gebruiken. Het tweede scherm zal niet meer terug komen vrees ik. Een upgrade van de projector en de beelden moet mogelijk zijn in deze tijd. Hopelijk geen te cartooneske wachtrij want die gaan ze ook aanpassen.

• Guy heeft hierop gereageerd.

PretparkPro Het tweede scherm zal niet meer terug komen vrees ik

Tegenwoordig is het wel veel makkelijker om kleine beamers te gebruiken. Ik vraag me alleen af of er nog een kopie bestaat van de film op de vloer.

Guy die bestaat sowieso, want die draait nu juist op de top, de film met de klok 😉

Maar ook de oorspronkelijke top-film is een kopie van. Destijds zijn beide films rond 2004 gedigitaliseerd. Ik weet alleen wel dat de klok-film nabewerkt is om de kleuren wat te verbeteren, en dit niet gedaan is bij de klepel-film.
              Destijds was er ook eens een 3d animatie gemaakt door Jeroen Kanters, waarin je beide films kan zien.

Overigens is het plaatsen van een beamer bovenin voor een onderste scherm wel een probleem, omdat die beamer dan flink wat trillingen te verwerken krijgt. Niet echt gunstig voor levensduur. Ook een scherm onderin terugplaatsen brengt de nodige complicaties met zich mee, zeker door de aanwezigheid van die 'krater' met de golfplaten eromheen. Hier kan je niet zomaar een doek overheen leggen ivm allerlei veiligheidseisen, en ze zullen die constructie niet zelf opgeven omdat onder de revolution zich inmiddels een grote opslagruimte bevindt. Als ze al iets doen, gaan ze denk ik eerder kijken naar een groot LEDscherm, maar ik verwacht dat de binnenring weinig verandert eigenlijk.

Ik verwacht overigens ook niet dat ze veel aan de film zullen veranderen. Ze geven aan dat ze het lekker vintage willen houden, en het grootste onderdeel daarvan is de film. Ik verwacht dat ze vooral richten op de buitenring. Vorig zijn daar al een paar testen uitgevoerd met het terugbrengen vsn oude zijprojecties met tijdpoorten en brekend glas (zie animatie hierboven).

Vind het wel tof dat ze nu zoveel tijd, geld en liefde steken in de Revolution. Goed om te horen dat ze chassis vervangen en de cabines een goede beurt geven.
              Ik hoop nog wel dat ze 1 ding fixen, en dat is de aspect ratio van de film. Paar jaar geleden hadden ze nieuwe projector met nieuw systeem geïntroduceerd, en sindsdien is die klok ovaal geworden, aka video wordt te plat afgespeeld. In de making of zie je zelfs een stukje waarbij die ovaal is.

Gisteren stuurde Bobbejaanland ons het volgende persbericht:

Bobbejaanland investeert 1 miljoen euro in publieksfavoriet Revolution

LICHTAART, 31 januari 2024 – In ’t plezantste land vinden deze winter grote werken plaats aan Revolution. De iconische indoorcoaster wordt dit jaar 35 jaar oud, en dat wordt gevierd met investeringen op vlak van thematisering én techniek. Zo wordt zelfs de beroemde achtbaantrein grondig onder handen genomen.

Bobbejaanland opent op zaterdag 30 maart opnieuw de deuren, maar achter de schermen liggen de werken allesbehalve stil. Tijdens de geplande wintersluiting wordt onderhoud uitgevoerd bij alle attracties, maar aan Revolution wordt extra aandacht besteed. Ter ere van de 35e verjaardag van deze indoor coaster investeert Bobbejaanland 1 miljoen euro in zowel trein en techniek als thematisering.

Technische verbeteringen
                De dertig karretjes tellende trein van Revolution is een icoon: met een lengte van 56 meter is het op dit moment de langste achtbaantrein ter wereld. Doorheen de jaren legde de trein ontelbare ritjes af. Daardoor is het onderstel waarop de karretjes bevestigd zijn aan vervanging toe.

Bij Vekoma, de producent die de attractie in 1989 aanleverde, wordt daarom een volledig nieuw chassis op maat gemaakt. Dat is een investering waarvan bezoekers niet meteen iets zullen merken – maar het zorgt er wél voor dat Revolution er weer heel wat jaren tegen kan.

Ook aan de bovenkant van de trein wordt deze winter gewerkt. Bobbejaanland koos ervoor om alle dertig karretjes in ere te herstellen en ze volledig te laten schuren en lakken. De body’s kregen tijdens hun make-over opnieuw de zilvergrijze en groenblauwe tinten die ze bij de opening in 1989 hadden.

Verdere thematisering
                Ook de techniek in de attractie krijgt een stevige upgrade. Verschillende lichteffecten worden vervangen en uitgebreid, zodat de beleving van Revolution nog beter wordt. Daarbij wordt rekening gehouden met het nostalgische karakter van de attractie. “We willen Revolution absoluut in ere houden”, vertelt commercieel en creatief directeur Peggy Verelst.

“Deze indoor rollercoaster krijgt van Bobbejaanland-bezoekers de hoogste klantentevredenheidsscore van alle attracties. En daar stopt het niet: de ride heeft zelfs een eigen fanclub. Er is dus geen enkele reden om de attractie in een nieuw jasje te steken - integendeel. We zetten volop in op het behoud van de rijke geschiedenis en zorgen er met nieuwe technologie voor dat Revolution nog jaren een publieksfavoriet blijft.”

Deze winter wordt ook de wachtrij van Revolution onder handen genomen. Voor de thematisering van deze ruimte schakelt Bobbejaanland Kabuki in, dat vorig jaar ook de aankleding van de buitenzijde van Terra Magma en de themazone Mystery Bay verzorgde.

Vijfdelige videoreeks
                Revolution ligt enorm veel bezoekers nauw aan het hart. Daarom krijgen zij de komende maanden een exclusieve blik achter de schermen van de werken. In een vijfdelige videoreeks worden de bezoekers meegenomen in de upgrade van Revolution: van de slijtage bij het chassis tot de laatste puntjes op de i. Ook de beginjaren van de attractie worden uitvoerig besproken in een interview met Jack Schoepen.

De reeks wordt afgetrapt door Tom Knuts, Maintenance Manager bij Bobbejaanland. Hij geeft in aflevering 1 meer uitleg over de noodzaak om het bestaande chassis te vervangen en legt uit welke technische stappen daarop volgen. Benieuwd? Bekijk de eerste aflevering nu online.

Zin om Revolution te herontdekken? Dat kan vanaf zaterdag 30 maart in ’t plezantste land!

Hele toffe update dit! ❤️

Jules Heeft ie de tand des tijds goed doorstaan?

Zeker! Vorig jaar 2x gedaan, beide dames gaven na afloop van het bezoek aan dat ze deze toch wel het leukste vonden om te rijden, daar kon zelfs de willekeurig lancerende nieuwe baan niet tegenop.. ( en beide dames hebben Manta op 1 staan, dus ze zijn wel iets gewend ook )

Ik vond de baan an sich nog prima rijden, dus kom maar op met die nieuwe oude glorie.

John “Deze indoor rollercoaster krijgt van Bobbejaanland-bezoekers de hoogste klantentevredenheidsscore van alle attracties. En daar stopt het niet: de ride heeft zelfs een eigen fanclub. Er is dus geen enkele reden om de attractie in een nieuw jasje te steken

Het heeft te lang geduurd voor dat ze dit beseften. Leuk om het nu te lezen, deels omdat het geinig is hoe ze mount mara nergens vermelden.

Ondanks alle negativiteit rondom Mount Mara, vond ik het wel een toffe, verfrissende ervaring. De capaciteit was wel een drama, maar de ervaring zelf vond ik wel erg goed.

Laten we dan even terug kijken toen Revolution "Evolution" heette, met die lelijke legernetten en die verschrikkelijke film over een vlieg op de lifthill. Dat was in mijn ogen toch wel een verschrikkelijke ervaring.

Mennoo_ Overigens is het plaatsen van een beamer bovenin voor een onderste scherm wel een probleem, omdat die beamer dan flink wat trillingen te verwerken krijgt.

LED beamers van anno 2024 kunnen echt wel tegen een stootje. 2 films is daarmee zeker mogelijk! Als ik die 3D animatie zo bekijk, zou die tweede beamer wel echt veel toevoegen aan de ritervaring. Hopelijk ziet Bobbejaanland dit ook in.

Eindelijk een groot renovatie.
                  Ik vraag me af of de wagentjes van seven dwarfs erin zou passen. Omdat deze track in rondjes blijven draaien.

Ik heb gemengde gevoelens bij dit nieuws.

Fijn dat ze investeren in onderhoud. Toch vind ik heel veel weggegooid geld voor zo een oude attractie ... ik vind de rit inmiddels niet meer zo soepel. Benieuwd of dit grondig onderhoud aan de trein hier iets gaat aan veranderen.

Dan past men later het thema alsnog best aan. Revolution staat inmiddels sinds 2016 onaangepast in het themagebied Adventure Valley. Met de nodige investering in een Droomvlucht-achtige scène zoals bij de spiraal afdaling op het einde, kan dit een pareltje zijn dat wél past in zijn omgeving. Nu is het weer half werk. Het park wil themagebieden, dan moeten ze wel zorgen dat het klopt.

Ik weet niet of ze nog op andere plaatsen investeren in onderhoud of upgrades maar die 1 miljoen euro zou Terra Magma wel kunnen gebruiken. Dat blijft ook (aan de binnenkant) een mislukt project. Of men had het omliggende themagebied al verder kunnen uitbreiden en verfijnen. 😅

Om dan nog maar te zwijgen over de belabberde staat van El Rio.

Dus ja ... ik vind dit een slechte investeringskeuze.

Je best gewaardeerde attractie die broodnodig toe is aan onderhoud, onderhouden, een slecht investeringskeuze? Uhh, nee. 🙂

Maar je hebt uiteraard gelijk in dat veel meer attracties dit geld goed kunnen gebruiken. En dat is hét probleem met een park dat een beetje stilstaat en achter de feiten aanloopt: het succes van Bobbejaanland zit 'm in de grote hoeveelheid attracties waarin men in de jaren 80 en 90 heeft geïnvesteerd. Daarvoor komen mensen (naar mijn idee) voornamelijk voor naar het park. En die klassiekers beginnen nu tegelijkertijd hun ouderdomskwalen te vertonen terwijl er geen geld is om ze allemaal tegelijk op te lappen.