Tonnie Mensen als test in NL spelen het spel, BNners in het buitenland spelen voor de ervaring en reis en daarna pas het spel.
Ik denk dat hier de crux inderdaad zit. Wat me laatste seizoenen opvalt is dat de pot niet direct belangrijk is. Ja geld winnen is leuk, maar er zit geen waarde aan vast. De winnaar krijgt 't geld, maar die paar duizend euro... tsja die kan veel BN'ers volgens mij gestolen worden.
Ik heb dan ook het idee dat steeds meer kandidaten een bepaalde tactiek hanteren om de opdrachten niet te laten slagen. Of ze kijken de kat uit de boom (zien we Rianne en Kees dit seizoen al meermaals doen), of willen expres dingen verkeerd doen om zo gezien te worden als mol en dus verder te komen (Tooske benoemt dit), of ze laten iemand anders de leiding nemen om hen te observeren en zijn daardoor zelf minder intensief.
Kijk alleen al naar de laatste opdracht waar nagenoeg iedereen koos voor troeven in plaats van geld. Waarom kiest iedereen voor een troef en gaan ze niet voor het geld? De pot is gewoon niet meer belangrijk voor.
Hopelijk veranderd dit wanneer we - volgens de geruchten - volgend seizoen weer onbekende Nederlanders krijgen. Zo niet, dan moet de insteek misschien anders worden en moet de pot gedoneerd worden aan een goed doel. Misschien is dat dan meer motivatie voor de kandidaten?