BlueSpirit Nou dan is dat toch perfect voor mensen die er juist wel in willen? Hoeven ze niet eindeloos te wachten. Ik zie het probleem niet 😉
Er is gewoon volk wat er ook op natte, koude of winter dagen in wilt. Tuurlijk ligt dit aantal lager dan op de warme dagen, maar je zorgt gewoon jaarrond voor een diverser aanbod in je park en dus ook voor meer verkoeling.
Zo werkt de praktijk helaas niet. Zo'n attractie operereren kost behoorlijk wat geld. Als er dan maar 50 personen op een uur af komen, dan is dat commercieel gewoon geen goede actie en kun je het eigenlijk beter gesloten houden. Er zijn bar weinig parken die zo'n attractie in de winter open gaan houden simpelweg uit een stukje service.
Trollenbol De boten van die oude flumes met dubbele stations bewegen naar mijn idee altijd erg langzaam vooruit. Je hebt daardoor genoeg tijd om in- en uit te stappen maar als maar één kant in gebruik is vertrekken er de helft minder bootjes.
Ik ken genoeg banen waar de boten zelfs stil worden gezet. In veel gevallen is dat ook een veiligheids-eis. Mensen mogen normaliter niet bij een bewegend object kunnen komen (vandaar dat je bijvoorbeeld bij Vogel Rok ook zo'n beetje het station af gejaagd word als het druk is). Hoe die regelementen precies in elkaar zitten en waarom bij bijvoorbeeld Chiapas men wél op een bewegend voorwerp mag instappen (zonder dat er een band naast loopt), weet ik helaas niet. Die regels kunnen in elk geval wel per land verschillen.
Voor wat betreft de capaciteit maakt het systeem relatief weinig uit. Het gaat er om hoe veel boten je per uur kunt weg sturen. Dat hangt voor een deel samen met het station, maar wel degelijk óók met de inrichting van de rest van je rit (denk aan blocksystemen bijvoorbeeld). Als je station elke 30 seconden een boot weg kan sturen, maar je lifthill kan slechts één boot per 45 seconden aan, heb je niets aan die extra capaciteit in het station. Om die reden heeft de flume in Islands of Adventure bijvoorbeeld een dubbele drop, zodat boten sneller na elkaar kunnen worden weg gestuurd.
Trollenbol Dat bij De Vliegende Hollander de capaciteit niet exact wordt verdubbeld omdat er per boot even gewacht moeten worden is het probleem van die attractie. Dat betekent niet dat dat overal van toepassing is.
Dat effect heb je al snel, al is het niet altijd zichtbaar in de vorm van "even wachten".
één station kan elke 60 seconden een boot weg sturen (als de mensen normal in- en uitstappen). Bij een dubbel station zou je dan elke 30 seconden een boot kunnen laten gaan. Echter als de baan slechts elke 45 seconden een boot kan verwerken, dan geef je gewoon wat meer tijd om in- en uit te stappen. Bij die oudere flumes met dubbel station waar de boot word stil gezet zie je ook vaak genoeg dat je veel langer stil staat dan nodig is. Er is altijd wel ergens een punt dat de capaciteit simpelweg niet hoger kan.