mikeee Eerlijkheidshalve moet ik aangeven dat ik me niet heb verdiept in de technische aspecten van Archipel. Voor mijn gevoel spelen hier verschillende vraagstukken.
a. Er moet een risicoanalyse worden gemaakt, o.a. op het al dan niet noodzakelijke toezichthouden.
b. Minder beweging zou theoretisch minder risico moeten zijn. Zo lang er geen nevel is, is de kans op legionellabesmetting vrijwel nihil. Maar er is altijd beweging, bijvoorbeeld door spelende kinderen. En misschien (maar zo goed heb ik nooit ernaar gekeken) staan nog wat sproei-elementen in dit gebied. Die hebben sowieso extra aandacht nodig.
c. Ik ga er van uit dat het water wordt gecirculeerd. In dat geval gelden wettelijke normen over turnover en dosering van chemicaliën.
Het verbaast me trouwens wel dat dit gebied niet aan de nieuwe wetgeving kan voldoen. Al bij de aanleg hadden de ontwerpers kunnen weten dat die wetgeving er zou aankomen. Die is weliswaar op 1 januari 2024 in werking getreden, maar de voorbereidingen daartoe hebben ruim tien jaren in beslag genomen. Daarbij is de nieuwe regelgeving een aantal keren uitgesteld (en dan spreken we over jaren).