Google voor de grap eens op "Dutch Disease" in combinatie met Concerten (dus niet het economische fenomeen met dezelfde naam).
Ik ga er even van uit dat wat je omschrijft eigenlijk hetzelfde is.
Wat wellicht het effect nog versterkt is dat het overgrote deel van de bezoekers van de Efteling het verhaal al kennen.
Overigens heb ik dit ook al vaak genoeg in de hoofdshow van het Spookslot mee gemaakt.. WTF? Waarom ga je er dan überhaupt in?? Om andermans plezier te vergallen?
Maargoed: Bezoekers zullen ZEKER om het verhaal van een attractie geven, maar de manier hoe je een verhaal verteld blijft gewoon van ontzettend belang. Ik kan me ook mijn tijd op de academie nog herinneren dat er een meteorologie leraar was die binnen 5 minuten de halve klas aan het slapen kreeg (letterlijk). Hij had er 2u voor nodig om een coreolis-effect uit te leggen zonder dat iemand het begreep. Dezelfde academie huisvestte ook de meest geniale leraar die ik ooit gehad heb. Die kreeg binnen 5-10 minuten bij iedereen aan het verstand wat het coreolis effect is en hoe het werkt. In zijn klassen viel ook nooit iemand in slaap.
In beide gevallen viel moeilijk te zeggen dat het om de toon ging (al heeft die er wel altijd mee te maken).
Hetzelfde heb je uiteraard ook in pretparken. En uiteraard verschillen mensen. Waar de één ook voor de 1000e keer nog heel aandachtig naar Hugo zit te luisteren, vind de ander het halverwege wel al goed geweest. Daarnaast blijven mensen kudde-dieren. Vaak genoeg gehad dat iedereen heel stil is en er hooguit gefluisterd word. Maar als er dan één groepje bij zit dat luid blijft kletsen, dan volgt de rest al snel ook.