je kunt een voorshow in mijn ogen ook op verschillende manieren gebruiken en inrichten.
Je kunt er echt een show van maken. die elke keer als je de attractie doet precies hetzelfde is. (zie villa volta & baron)
Dat wordt dus als je er al eens eerder in geweest bent vrij saai. In het geval van villa volta ontkom je er bijna niet aan, want madhouse. Maar bij de baron & symbolica is het eigenlijk niet nodig om een voorshow te maken met een ruimte die afgesloten wordt + verhaal.
De andere optie is een ''voorshow'' maken die verteld wordt door diverse ruimtes, waarbij je zelf het een en ander kunt ontdekken in de wachtrij, waarbij dingen gebeuren in de wachtrij. maar het in feite gewoon een mooi aangeklede wachtrij is. die doorloopt in de ruimte van de storytelling. Hierdoor ben je niet ''geforceerd'' aan het wachten in de ruimte tot het verhaaltje weer eens klaar is. De vliegende hollander, joris en de draak (al is daar de wachtrij thematisch wat minder) maar ook fenix in toverland doen dat dan weer redelijk goed.
Die laatste optie is minder saai in mijn ogen, tijdens het verhaal loop je gewoon door, je kunt stukjes aandachtig luisteren of bekijken als je wilt. maar als je dat niet wilt kun je ook gewoon in een wachtrij staan die er gewoon mooi gedecoreerd uitziet. Phantasialand is daar ook best wel goed in als je het mij vraagt. al laten ze daar vaak het verhaal ook een beetje weg in de achtergrond, zodat je er zelf een verhaal bij kunt verzinnen.
Voorwaarde van een doorlopende voorshow-wachtrij is dan wel dat je de verhaal elementen wel allemaal in actie kunt zien/horen terwijl je in 1 ruimte staat (als die ruimte vol staat met wachtende mensen). Wanneer je consequent de helft mist omdat het verhaal te lang is voor die ruimte heeft het geen nut. wanneer het te kort is voor de tijd die je staat te wachten wordt het dus weer te langdradig en saai. Kijk bijvoorbeeld naar de maximus blitzbahn in toverland, of fly in phantasialand met de instructies over hoe de attractie werkt enzo.