Bij de Baron vind ik de voorshows wel echt sfeerverhogend. Dat is natuurlijk ook maar een korte achtbaan, die vooral draait om de drop. Daar volstaat het als spanningsopbouw goed, vind ik. Scheelt ook dat je de tweede voorshow praktisch nooit helemaal ziet omdat je dan al aan het groupen bent.
Bij Symbolica gebeurt genoeg om de aandacht vast te houden, al vind ik de meerwaarde qua verhaal daar nihil. Da's een persoonlijk ding, want op zich wordt daar de hele twist can de attractie uit de doeken gedaan, maar toch.
Hugo's verhaal houdt de aandacht ook wel vast. Ook doordat het inmiddels een klassieker is geworden. Elke Nederlander kent wel de woorden ' Dit huis, dit vervloekte huis..!' Alleen voorshow 1 van Villa Volta is een bittere pil, daar mogen ze bij een rehab echt weleens over nadenken. Wat te denken van brandende kaarsen die bij aanvang door een windvlaag uitgeblazen worden, schaduwen die het verhaal uitbeelden, een deur van waarachter we de dorpelingen horen praten, etc
Het doet me ook denken over de noodzaak van voorshows. Heeft dat ergens nog een capaciteits- of logistieke reden? Of zijn die we puur om een verhaal te vertellen?